Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

LOU är ändå inte allt här i världen

ExpertkommentarÖverprövningar upplevs ofta som att de sker i ett rättsligt vakuum. Bedömningarna görs utifrån ett upphandlingsrättsligt perspektiv, och varken verkligheten eller andra rättsområden verkar ha någon betydelse. Olle Lindberg och Albin Nyrén, Kahn Pedersen, beskriver tre kammarrättsmål där utgången berott på annat än upphandlingsrättsliga bedömningar.

| 2023-08-14
Albin Nyrén och Olle Lindberg, Kahn Pedersen.

Det är inte så konstigt att överprövningsmålen i princip bara kretsar kring rent upphandlingsrättsliga frågor. Högsta förvaltningsdomstolen har nämligen uttalat att överprövningen inte tar sikte på upphandlingens materiella resultat utan endast på om myndigheten förfarit formellt korrekt och iakttagit de upphandlingsprinciper och förfaranderegler som anges i LOU (HFD 2013 ref. 5).

Annorlunda uttryckt ska överprövningen utreda om bestämmelserna i LOU har följts eller inte. LOU är en förfarandelagstiftning och reglerar (något förenklat) endast vägen från kommunicering av inköpsbehovet till val av leverantör.

Det är inte en reglering av exempelvis hur avtalen ska utformas eller vilka mål som upphandlingen ska nå för att det ska anses vara en lyckad affär. Det innebär att det allt som oftast inte finns något utrymme i ett överprövningsmål att behandla annat än frågor om exempelvis kraven var tillräckligt transparenta eller om anbudsgivarna faktiskt har bedömts i enlighet med dessa krav.

Detta har skapat något av en skiljelinje i överprövningsmålen, och många uppfattar det som att det enda som har någon som helst betydelse är bestämmelserna i LOU. Det är därför intressant att notera några av vårens kammarrättsfall där utgången i målen har varit beroende av civilrättsliga bedömningar (till exempel avtalstolkning) snarare än upphandlingsrättsliga bedömningar.

Civilrättsliga bedömningar i några färska överprövningsmål
På kort tid har det kommit tre kammarrättsfall där det avgörande i målen har varit en civilrättslig bedömning av omständigheterna i respektive mål. Rättsfrågorna i dessa mål saknar i och för sig koppling till varandra, men de tjänar tillsammans som en god påminnelse av att det faktiskt finns mer här i livet än enbart upphandlingsrätten.

Tidpunkten för civilrättsligt bindande avtal
Det första avgörandet är det uppmärksammade upphandlingsskadeavgiftsmålet mot Bodens kommun (Kammarrätten i Sundsvall, mål nummer 1044-22). Målet har bland annat kommenterats här.

Frågan var om kommunen hade genomfört en otillåten direktupphandling genom ett ”sale and leaseback”-upplägg som gällde en fastighet där köparen av fastigheten förpliktades utföra hyresgästanpassningar åt kommunen.

Konkurrensverket menade att detta utgjorde en otillåten direktupphandling och ansökte därför om upphandlingsskadeavgift. Tidsfristen för en sådan ansökan är inom ett år från tecknande av avtal.

Kommunen och köparen tecknade ett överlåtelseavtal. Detta avtal var dock villkorat av kommunfullmäktiges godkännande beslut. Konkurrensverket ansökte om upphandlingsskadeavgift senare än ett år från överlåtelseavtalets ingående, men inom ett år från kommunfullmäktiges beslut.

Kammarrätten konstaterar att ett civilrättsligt bindande avtal har uppstått redan vid överlåtelseavtalets tecknande. Slutsatsen motiveras bland annat med stöd av Högsta domstolens avgörande i NJA 1995 s. 178, där domstolen fann att ett villkorat överlåtelseavtal alltjämt utgjorde ett giltigt fastighetsköp.

Utgången i målet var beroende av ifall den fastighetsrättsliga definitionen av ett giltigt fastighetsköp var uppfyllt. Konkurrensverket ansökte senare än ett år från tecknandet av det villkorade överlåtelseavtalet, och ansökan hade därför kommit in för sent för att målet skulle kunna prövas.

Formkrav för förlängning av avtal
I ett mål hos Kammarrätten i Stockholm, mål nummer 6367-22, gällde saken en ansökan om ogiltighet av avtal. I det ursprungligen upphandlade avtalet angavs att avtalstiden var två år med möjlighet till förlängning i två år till. Avtalet angav även att förlängning skulle ske skriftligen senast tre månader innan avtalstiden gick ut.

Kommunen skickade ut en begäran om förlängning tidigare än tre månader före avtalstidens utgång, men när den väl undertecknades var det mindre än tre månader kvar innan avtalet löpte ut. Förvaltningsrätten hade bedömt att förlängningen inte utgjorde ett avsteg från avtalsvillkoren, eftersom partsavsikten bedömdes vara att låta ramavtalet löpa vidare.

Kammarrätten fann i stället, med utgångspunkt i avtalets ordalydelse, att förlängningen inte hade skett i enlighet med avtalsvillkoren och att det därför saknades betydelse ifall det fanns en gemensam partsavsikt om förlängning av avtalet.

Målet skickades tillbaka till förvaltningsrätten för prövning om förlängningsavtalet utgjorde en otillåten direktupphandling i ljuset av att förlängningen innebar ett avsteg från avtalsvillkoren.

Tolkningen av innehållet i ett anbud
Det sista exemplet vi vill lyfta fram rör Kammarrätten i Jönköpings dom i mål nummer 610-23, som  kommenterats här. Målet rörde en upphandling av slamsugning och spolning. Anbudsgivarna skulle lämna pris för spolning/slamsugning per timme samt timpris för jourutryckning utanför vanlig arbetstid.

En anbudsgivare offererade ett timpris på 1 420 kronor för arbete under sedvanlig arbetstid samt 300 kronor per timme för jourutryckning. Kommunen tolkade anbudet som att timpriset för jourutryckning skulle läggas ihop med grundpriset, det vill säga att jourpriset totalt skulle vara 1 720 kronor i timmen.

Kammarrätten konstaterade att det ankommer på kommunen att visa att timpriset för jourutryckning avsåg ett tillägg och inte ett totalpris, samt att kommunen inte hade visat att den har haft fog för att lägga ett annat pris till grund för utvärderingen än vad som framgår av bolagets anbud.

Kammarrätten fann därför att upphandlingen skulle rättas där anbudsgivarens totala jourutryckningspris skulle vara 300 kronor i timmen (i enlighet med anbudets ordalydelse).

Civilrättens betydelse vid överprövning av upphandling
I samtliga tre beskrivna kammarrättsmål har utgången varit beroende av frågor som inte besvaras i LOU. När är ett avtal giltigt? Vad innebär avtalsvillkoren, och hur ska de tolkas under avtalstiden? Hur tolkar man innehållet i ett anbud? Dessa frågor besvaras i stället genom en civilrättslig analys.

Överprövningsprocessen syftar i huvudsak till en kontroll om bestämmelserna i LOU har följts. Det innebär dock inte att LOU svarar på alla frågor som behöver besvaras i överprövningsmålen. Ett upphandlingsförfarande enligt LOU utmynnar trots allt i ett vanligt avtal, och det är därför naturligt att förvaltningsdomstolarna tar hjälp av civilrättslig avtalstolkning för en fullständig analys av omständigheterna i målet.

Ett annat sätt att beskriva detta är att det ofta är nödvändigt för domstolarna att anlägga ett holistiskt synsätt och bedöma omständigheterna utifrån samtliga rättsliga discipliner som målet aktualiserar. Om så inte skulle ske tror vi att målen i stället skulle framstå som verklighetsfrånvända, vilket på sikt leder till en urholkning av förtroendet för överprövningsinstitutet som sådant.

De upphandlade avtalen ska ju existera även efter att förfarandereglerna i LOU har spelat ut sin roll, och vårens skörd av kammarrättsfall tjänar som en god påminnelse om detta. LOU är ju – trots allt – inte allt här i världen.

Olle Lindberg
Albin Nyrén
Kahn Pedersen

 

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: ExpertkommentarÖverprövning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud