Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Liten tuva kan stjälpa stor upphandling

RättsfallsanalysEn ny kammarrättsdom om när direktupphandling av absolut nödvändiga anskaffningar får användas på grund av synnerlig brådska analyseras av Joakim Lavér och Lars Lundgren, Hannes Snellman Advokatbyrå.

| 2022-10-11
Lars Lundgren och Joakim Lavér, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Sammanfattning
När en upphandlande myndighet vill direktupphandla tjänster på grund av synnerlig brådska måste brådskan vara hänförlig till omständigheter som inte beror på den upphandlande myndigheten eller kunnat förutspås av den. Att myndigheten uppskattat att en upphandling inte kunde genomföras i tid innebär inte i sig att sådan synnerlig brådska föreligger.

Bakgrund
Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, hade mellan 2018 och 2020 genomfört en ramavtalsupphandling för skolskjuts för ett flertal kommande terminer. I tilldelningsbeslutet rangordnades Trendtaxi på första plats. Cabonline Region Mitt AB som rangordnats på andra plats, ansökte om överprövning.

Medan överprövningsprocessen avseende ramavtalet pågick direktupphandlade SPSM tjänsterna från Trendtaxi två gånger, och Cabonline ansökte i båda fallen om överprövning. I det första fallet fick avtalet bestå, medan ansökan avslogs i det andra fallet. Genom en dom den 23 april 2020 beslutades sedan att den ursprungliga ramavtalsupphandlingen skulle göras om.

I den senaste annonserade upphandlingen som SPSM genomförde av skolskjuts – för vårterminen 2021 – påbörjades upphandlingen i september och Trendtaxi tilldelades kontrakt den 12 november 2020. SPSM avbröt däremot förfarandet efter att Cabonline begärt överprövning. SPSM upphandlade därefter den 14 december 2020 skolskjutstjänster för vårterminen 2021 från Trendtaxi med förhandlat förfarande utan föregående annonsering (så kallad direktivstyrd direktupphandling), återigen med hänvisning till synnerlig brådska.

Det nu aktuella målet inleddes med att Cabonline begärde överprövning av avtalets giltighet, och menade att SPSM:s direktupphandling var otillåten. SPSM hade enligt Cabonline hunnit med att genomföra en ny upphandling med en efterföljande överprövningsprocess om den påbörjats direkt efter kammarrättens dom den 23 april 2020. SPSM hade därför orsakat tidsbristen.

SPSM menade att direktupphandlingen var tillåten, eftersom det förelåg synnerlig brådska. Brådskan hade skapats av att Cabonline begärt överprövning av samtliga upphandlingsbeslut som SPSM fattat under två år. SPSM menade också att det inte hade spelat någon roll om upphandlingen inletts tidigare, eftersom tiden före vårterminen 2021 ändå inte räckt till.

Förvaltningsrätten konstaterade att ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering bland annat är tillåtet om det föreligger synnerlig brådska för en absolut nödvändig anskaffning. Brådskan ska inte heller ha kunnat förutses eller orsakats av den upphandlande myndigheten.

Förvaltningsrätten ansåg att SPSM oavsett när ett annonserat förfarande inletts efter den 23 april 2020 inte hade haft tid att genomföra detta i tid till vårterminen 2021. Förvaltningsrätten avslog därför ansökan om överprövning.

Domstolens dom
Cabonline överklagade till kammarrätten och tillade att både förvaltningsrätten och SPSM överskattat tiden som skulle krävts för att genomföra en ny, annonserad, upphandling.

SPSM lade å sin sida till att ett annonserat förfarande skulle ha behövt genomföras mer än ett år före avtalsstarten, eftersom en överprövningsprocess skulle krävt sju månader och en övertagandeperiod sex månader.

Tiden för överprövning grundade SPSM i att en av de tidigare processerna i en instans krävt så lång tid. Även om upphandlingen påbörjats den 23 april 2020 hade alltså tidsnöd uppstått.

Kammarrätten konstaterade att det förelåg synnerlig brådska i december 2020 och att anskaffningen var absolut nödvändig. Frågan var alltså enligt kammarrätten om SPSM orsakat eller i vart fall kunnat förutse brådskan. Frågan var därför om SPSM hade hunnit med att upphandla skolskjutsen med en efterföljande överprövningsprocess om upphandlingen hade påbörjats efter den 23 april 2020.

Kammarrätten frångick SPSM:s tidsuppskattning för överprövning och uppstartstid. Kammarrätten angav att en myndighet måste räkna med en överprövningsprocess i en instans, och fastslog att den genomsnittliga tiden för en överprövningsprocess (3,9 månader under 2019) skulle användas för beräkning av tidsåtgången. Att en tidigare överprövningsprocess mellan SPSM och Cabonline krävt mer tid var inte relevant. Uppstartstiden för en ny leverantör uppskattade kammarrätten till 1,5 månad, eftersom den här tidsåtgången tidigare verkade ha accepterats av båda parter.

Med utgångspunkt i den här tidsuppskattningen konstaterade kammarrätten att SPSM hade haft tid att använda ett annonserat förfarande efter den 23 april 2020. Däremot ansåg kammarrätten att avtalet var en nödvändig förutsättning för att tillhandahålla skolskjuts under vårterminen 2021. Skolskjutsen fick också anses som ett allmänintresse. Kammarrätten beslutade därmed att avtalet skulle bestå, och därför avslogs slutligen ansökan om överprövning.

Analys
En strandad ramavtalsupphandling kan, som målet visar, få mycket långtgående konsekvenser. I det här fallet ledde det till att SPSM i sista minuten fick direktupphandla skolskjuts vid tre olika tillfällen, till stor del eftersom SPSM inte efter ramavtalsupphandlingen hade tid att genomföra en ny annonserad upphandling.

Problemet med att upphandlingar fördröjs på grund av utdragna överprövningsprocesser har delvis lösts genom den nya möjligheten att direktupphandla i samband med överprövning i 19 a kap. 6 § LOU. Sedan den 1 februari 2022 kan nämligen upphandlande myndigheter direktupphandla under tröskelvärdena för att tillgodose angelägna behov bland annat när förlängd avtalsspärr gäller på grund av överprövning.

SPSM hade däremot inte kunnat använda sig av den här möjligheten, eftersom direktupphandlingen genomfördes som förhandlat förfarande utan föregående annonsering. Den här grunden för direktupphandlingar är tillämplig över tröskelvärdena, men då är som nämnts inte 19 a kap. 6 § tillämplig.

Å ena sidan är det svårt att inte känna empati med SPSM:s situation. Som SPSM påpekade i förvaltningsrätten hade samtliga upphandlingsbeslut – inklusive beslut att avbryta upphandlingar – under två år överprövats av samma leverantör. Tvivelsutan är en sådan situation mycket svårhanterad.

Å andra sidan inskärper rättsfallet flera av de lärdomar som kan dras från upphandlingsprocesser. För det första är det viktigt att börja upphandlingar i mycket god tid. Oförutsägbara hinder kan dyka upp under känsliga delar av en upphandling och leda till att upphandlingen måste göras om eller i vart fall tar betydligt mer tid än väntat.

För det andra är det inte säkert att domstolarna kommer hålla med om en upphandlande myndighets uppskattningar om hur lång tid saker kommer ta. Det kan vara svårt att, som i det här fallet, övertyga en kammarrätt om att en överprövningsprocess skulle tagit längre tid än genomsnittet. Det är därför inte troligt att det går att direktupphandla enbart på den grunden att den upphandlande myndigheten själv uppskattar att det redan drygt åtta månader innan avtalsstart rådde tidsbrist.

För det tredje gäller att det oftast är billigare och mer praktiskt i längden att se till att upphandlingsdokument blir granskade noggrant redan innan upphandlingen påbörjas än att det görs av en missnöjd leverantör efter tilldelningsbeslutet fattats.

Det märks inte minst i det här fallet där den misslyckade ramavtalsupphandlingen ledde till utdragna processer och tre säkerligen opraktiska direktupphandlingar.

Sist men inte minst är det värt att påpeka att, även om SPSM:s avtal i det här fallet fick bestå, en sådan utgång inte nödvändigtvis är önskvärd från den upphandlande myndighetens sida. Direktupphandlingar som görs i den sista minuten kan innebära att myndigheten inte kan identifiera alla faktorer som påverkar myndighetens behov. Dessutom innebär att ett avtal får bestå att Konkurrensverket kommer ansöka om att myndigheten ska betala upphandlingsskadeavgift.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Sundsvall mål nummer 2308-21.

Juristpanelen

 

Annons

Upphandling24 arrangerar utbildningen för dig som vill fördjupa dina kunskaper om upphandling av ramavtal. Kursen tar upp de relevanta bestämmelserna i LOU och EU:s direktiv samt domstolspraxis både från EU-domstolen och svenska domstolar. Kursen ger också tips på hur man kan undvika fel och falluckor. Läs mer här!

Läs mer: DirektupphandlingRamavtalRättsfallsanalysÖverprövning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl