Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Lagförseningen bäddar för osäkerhet

Besvikelsen över de försenade upphandlingslagarna är påtaglig. Såväl upphandlare som leverantörer ser ökad risk för osäkerhet kring vilka regler som ska gälla framöver och sörjer att behöva invänta efterlängtade förändringar.

| 2016-01-15

Civilminister Ardalan Shekarabis besked om att införandet av de nya EU-anpassade upphandlingslagarna skjuts upp är inte vad varken upphandlare eller leverantörer vill höra. Förseningen, på mer än ett halvår, skapar osäkerhet.

– Vi har förberett oss genom att kompetensutveckla oss och se över nya affärsmöjligheter. När detta nu blir försenat skapar det frustration och vi tappar effekt, vilket vi inte har råd med, säger Johan Almesjö, förbundsdirektör i Inköp Gävleborg.

Johan Almesjö säger att han och hans kolleger gör mer än någonsin för kommunerna – och några av förändringarna skulle avsevärt kunna förbättra möjligheterna i den offentliga affären:

– Jag tänker på reserverade kontrakt och dynamiska inköpssystem-möjligheten som föreslås gå än längre bland flera områden.

Stefan Holm, upphandlingsexpert på Almega, upprörs över förseningen. Han förutser att situationen framöver kan bli komplicerad med oklarheter om vilka regler som faktiskt gäller. Även om EU-direktiv inte införs i medlemsstaterna kan de ändå få direkt effekt.

– Förseningen skapar oreda på en marknad som redan präglas av byråkrati och krångel.

Han köper inte förklaringen att lagarna är omfattande och att Lagrådets arbete dragit ut på tiden:

– De förutsättningarna var ju givna redan innan.

Sören Enholm, vd på TCO Development, menar att förseningen riskerar att försena mer hållbara upphandlingar i kommuner och landsting:

– Många kommuner ställer idag avancerade krav i linje med direktivet men de som idag väntar på lagstiftningen kanske nöjer sig med baskrav, vilket såklart riskerar försena möjligheten för skärpta miljö- och sociala krav.

Han ser fram emot öppningen i det nya direktivet att inköpare kan hänvisa direkt till tredjepartscertifieringar som till exempel TCO Certified när de köper IT-produkter och Fairtrade för livsmedel. Idag är det lite mer omständigt eftersom inköparna måste hänvisa till att produkterna ska uppfylla kraven i certifieringarna och att leverantörerna ska skicka in certifikat eller motsvarande som bevismedel.

Finns det inget positivt?

– Att lagen försenas leder förhoppningsvis till en bättre förankrad lagstiftning.

Johan Almesjö tycker det är trist att behöva vänta på den nya lagen till den 1 januari 2017:

– Allt som allt kan man hävda att det ”bara” är en försening och att vi har en lagstiftning att förhålla oss till, men det har ställts en hel del förhoppningar på aviserade förändringar och det är inte bra att de försenas.

Läs mer: EULagstiftning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Nytt stöd för hållbar upphandling
  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift