Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kunskapsbank med två tusen kloka svar

Mer än 2 000 besvarade frågor på ett och ett halvt år. Upphandlingsmyndighetens Frågeportal har stigit fram som ett mycket populärt forum för såväl inköpare som leverantörer.

| 2018-01-10

Upphandlingsmyndighetens Frågeportal, som startade hösten 2016, är en del av myndighetens frågeservice som tillhandahålls via webb och telefon. Sedan starten har det publicerats inte färre än 1 088 separata trådar i Frågeportalen.

I takt med att svaren på olika upphandlingsrelaterade frågor blir allt fler ökar tjänstens nytta.

Som upphandlingsjurist på Upphandlingsmyndighetens kundenhet hör Erika Hanses till de experter som besvarar frågorna. Hon berättar att vissa trådar innehåller följdfrågor och kommentarer från andra, vilket innebär att det totala antalet inkomna frågor är större än antalet trådar:

– Sedan frågeportalen startade i slutet av augusti år 2016 har vi besvarat drygt 2000 frågor.

Hur stort är inflödet?

– Det varierar, men i snitt har vi fått in 125 frågor i månaden sedan starten. Det senaste halvåret har vi sett en viss ökning.

Upphandlingsmyndighetens kundbehovsanalys ger vid handen att frågeportalen är uppskattad.

– I och med att våra kunder kan lyfta och diskutera olika frågor samt själva, när som helst på dygnet, gå in och tillgodogöra sig information är detta ett bra komplement till vår telefonservice.

Erika Hanses poängterar att denna nätbaserade tjänst är dubbelt viktig:

– Den ger en uppfattning om vilka frågor som kan behöva prioriteras i vår övriga verksamhet när vi tar fram olika typer av stöd.

Målsättningen är att frågeportalen ska vara ett levande forum där alla som berörs av upphandlingslagstiftningen ska kunna ställa frågor och kommentera andras inlägg. På frågan om det finns tankar kring vidareutveckling svarar hon:

– Vi siktar på att erbjuda ett stöd i framkant. Det innebär att vi konstant tittar på vilka kanaler som vi kan använda för att bli mer lättillgängliga för våra kunder utifrån deras behov.

Portalen syftar till att ge stöd inom upphandlingens regelverk, praktik och hållbarhetsaspekter.  Rådgivningen är generell, vilket innebär att myndigheten exempelvis inte granskar enskilda upphandlingsdokument.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: JuridikUpphandlingUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Kunskapsbank med två tusen kloka svar"

  1. Romppu skriver:
    2018-01-11 kl. 08:53

    Erika, the Queen!

    Svara
    1. Jakob skriver:
      2018-01-11 kl. 16:43

      Om Erika är drottning så är nog tusan Anton kungen!

  2. UHM anställd skriver:
    2018-01-11 kl. 15:07

    Faktum är att Erika är nyanställd. De personer som har bidragit mest i detta arbete är väldigt kompetenta. En av dem sagt upp sig och fem andra har tagit tjänstledigt i protest mot fel ledarskap både mot cheferna och Generaldirektören.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Hur allvarligt fel för att uteslutas?
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna