Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kunskapsbank med två tusen kloka svar

Mer än 2 000 besvarade frågor på ett och ett halvt år. Upphandlingsmyndighetens Frågeportal har stigit fram som ett mycket populärt forum för såväl inköpare som leverantörer.

| 2018-01-10

Upphandlingsmyndighetens Frågeportal, som startade hösten 2016, är en del av myndighetens frågeservice som tillhandahålls via webb och telefon. Sedan starten har det publicerats inte färre än 1 088 separata trådar i Frågeportalen.

I takt med att svaren på olika upphandlingsrelaterade frågor blir allt fler ökar tjänstens nytta.

Som upphandlingsjurist på Upphandlingsmyndighetens kundenhet hör Erika Hanses till de experter som besvarar frågorna. Hon berättar att vissa trådar innehåller följdfrågor och kommentarer från andra, vilket innebär att det totala antalet inkomna frågor är större än antalet trådar:

– Sedan frågeportalen startade i slutet av augusti år 2016 har vi besvarat drygt 2000 frågor.

Hur stort är inflödet?

– Det varierar, men i snitt har vi fått in 125 frågor i månaden sedan starten. Det senaste halvåret har vi sett en viss ökning.

Upphandlingsmyndighetens kundbehovsanalys ger vid handen att frågeportalen är uppskattad.

– I och med att våra kunder kan lyfta och diskutera olika frågor samt själva, när som helst på dygnet, gå in och tillgodogöra sig information är detta ett bra komplement till vår telefonservice.

Erika Hanses poängterar att denna nätbaserade tjänst är dubbelt viktig:

– Den ger en uppfattning om vilka frågor som kan behöva prioriteras i vår övriga verksamhet när vi tar fram olika typer av stöd.

Målsättningen är att frågeportalen ska vara ett levande forum där alla som berörs av upphandlingslagstiftningen ska kunna ställa frågor och kommentera andras inlägg. På frågan om det finns tankar kring vidareutveckling svarar hon:

– Vi siktar på att erbjuda ett stöd i framkant. Det innebär att vi konstant tittar på vilka kanaler som vi kan använda för att bli mer lättillgängliga för våra kunder utifrån deras behov.

Portalen syftar till att ge stöd inom upphandlingens regelverk, praktik och hållbarhetsaspekter.  Rådgivningen är generell, vilket innebär att myndigheten exempelvis inte granskar enskilda upphandlingsdokument.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: JuridikUpphandlingUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Kunskapsbank med två tusen kloka svar"

  1. Romppu skriver:
    2018-01-11 kl. 08:53

    Erika, the Queen!

    Svara
    1. Jakob skriver:
      2018-01-11 kl. 16:43

      Om Erika är drottning så är nog tusan Anton kungen!

  2. UHM anställd skriver:
    2018-01-11 kl. 15:07

    Faktum är att Erika är nyanställd. De personer som har bidragit mest i detta arbete är väldigt kompetenta. En av dem sagt upp sig och fem andra har tagit tjänstledigt i protest mot fel ledarskap både mot cheferna och Generaldirektören.

    Svara

Lämna ett svar till Romppu Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud