Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kundens fokus i stället för kundfokus

Samhället har höga krav på service och det offentliga måste hänga med. Vi måste ändra vårt arbetssätt och titta med kundens ögon, skriver Linda Bjarle, inköpscontroller i Helsingborgs stad.

| 2020-03-16
Linda Bjarle är livsmedelscontroller och en av Inköpsrådets experter.

I Helsingborg talar ledningen ofta om att vi måste ha ”kundens fokus”. Att ha ”kundens fokus” eller ”kundfokus” kan låta som samma sak men är egentligen två olika sätt att se på service och bemötande. Man skiftar fokus från sin egen process och ser i stället upplevelsen utifrån kundens ögon.

Samhället har höga krav på service och där måste vi inom det offentliga hänga med. Vi måste ändra vårt arbetssätt och inte vara så rädda för att möta dem som handlar på avtalen. Inte förrän vi verkligen har satt oss in i kundens upplevelse kan vi ge effektiv service.

Jag hör ofta om att det handlas för lite på de upphandlade avtalen. Avtalstroheten är för låg.

Detta gör mig lite förbryllad. Även om kanske bara 50 procent handlar hos den upphandlade leverantören, varför utformar man då inte avtalet så att det passar kunden bättre? Har man frågat verksamheten vad de behöver och varför de inte handlar på avtalen?

Olika önskemål
En kommun har ofta en beställarorganisation med varierande behov och möjligheter beroende på vilken verksamhet man arbetar i. Att tillgodose allas krav är inte helt enkelt.

En vårdavdelning som har tio gäster vill kanske ha små förpackningar av mat medan ett skolkök som tillagar tusen portioner om dagen inte vill stå och sprätta småförpackningar utan vill ha en stor kartong. Deras behov är helt enkelt olika.

Om vi inte ställer frågan så får vi aldrig reda på vad kunden behöver och då kan inte heller avtalen bli optimala.

Upphandlaren måste agera som en länk mellan den egna verksamhetens krav på service och marknadens förmåga att kunna leverera det som efterfrågas.  För om vi ska vara riktigt ärliga så är inte alltid den egna organisationens krav helt realistiska. Allt för långtgående krav stänger ute konkurrensen och lämnar kanske i slutänden endast en möjlig anbudsgivare.

En inköpsfunktion har mycket att vinna på att fråga de personer de har kontakt med hur de upplever servicen som ges från inköpsfunktionen till beställarna.

Känner de att de kan vända sig till upphandlaren med frågor om avtalet eller vet de kanske inte ens vem som är avtalsansvarig? Att ha kundens fokus handlar om att vara lyhörd för vilken upplevelse beställarna har och vilken de behöver.

Besök och samtal
Hur kan man då rent praktiskt arbeta med kundens fokus? En viktig sak är att ta reda på vem kunden egentligen är. För det krävs bra systemstöd med information om vem som handlar på ett avtal. Ta kontakt med några av dem som beställer på avtalet och diskutera hur de upplever servicen som leverantören ger och vad de tycker är bra respektive mindre bra med avtalet.

Vi måste arbeta närmre kunden. Ta er tiden att besöka verksamheterna. Oftast är avståendet både fysiskt och känslomässigt stort mellan beställaren och inköpsfunktionen i en offentlig organisation. Man har kanske ett kommunhus där tjänstemännen sitter och tar beslut och sedan sitter de som beställer på avtalen ute i verksamheten och har en helt annan vardag.  Därför är det viktigt att jobba tvärfunktionellt. Genom att arbeta med kundens fokus får du en verksamhetsöverblick som sträcker sig över förvaltnings -och enhetsgränserna.

Man ska aldrig förringa det goda samtalet. Genom att lyssna på människors problem har man kommit en bra bit på vägen. Oftast vill människor bara bli hörda. De vill känna att ditt fokus är på deras behov och deras kundresa. Inte förrän vi satt oss in i deras vardag kan vi på riktigt ge effektiv service.

Linda Bjarle
Livsmedelscontroller, Helsingborgs stad

Har du frågor till Linda Bjarle? Mejla dem till info@inkopsradet.se

Linda Bjarle är livsmedelscontroller på Inköpsenheten i Helsingborgs stad och ansvarar för stadsövergripande livsmedelsupphandlingar. Hon är med i Fokusgrupp upphandling inom Kost&Näring, som är Sveriges största branschförening för personer som leder landets offentliga måltidsverksamheter.

Läs mer: ExpertkommentarLivsmedel

Linda Bjarle

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Linda Bjarle

Linda Bjarle är livsmedelscontroller på Inköpsenheten i Helsingborgs stad och ansvarar för stadsövergripande livsmedelsupphandlingar. Hon är med i Fokusgrupp upphandling inom Kost&Näring, som är Sveriges största branschförening för personer som leder landets offentliga måltidsverksamheter.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt

Nytt från Upphandling24

  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Växjöparkering prövas igen
  • Eslöv blickar framåt
  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Firar seger i pilotfall
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende