Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kundens fokus i stället för kundfokus

Samhället har höga krav på service och det offentliga måste hänga med. Vi måste ändra vårt arbetssätt och titta med kundens ögon, skriver Linda Bjarle, inköpscontroller i Helsingborgs stad.

| 2020-03-16
Linda Bjarle är livsmedelscontroller och en av Inköpsrådets experter.

I Helsingborg talar ledningen ofta om att vi måste ha ”kundens fokus”. Att ha ”kundens fokus” eller ”kundfokus” kan låta som samma sak men är egentligen två olika sätt att se på service och bemötande. Man skiftar fokus från sin egen process och ser i stället upplevelsen utifrån kundens ögon.

Samhället har höga krav på service och där måste vi inom det offentliga hänga med. Vi måste ändra vårt arbetssätt och inte vara så rädda för att möta dem som handlar på avtalen. Inte förrän vi verkligen har satt oss in i kundens upplevelse kan vi ge effektiv service.

Jag hör ofta om att det handlas för lite på de upphandlade avtalen. Avtalstroheten är för låg.

Detta gör mig lite förbryllad. Även om kanske bara 50 procent handlar hos den upphandlade leverantören, varför utformar man då inte avtalet så att det passar kunden bättre? Har man frågat verksamheten vad de behöver och varför de inte handlar på avtalen?

Olika önskemål
En kommun har ofta en beställarorganisation med varierande behov och möjligheter beroende på vilken verksamhet man arbetar i. Att tillgodose allas krav är inte helt enkelt.

En vårdavdelning som har tio gäster vill kanske ha små förpackningar av mat medan ett skolkök som tillagar tusen portioner om dagen inte vill stå och sprätta småförpackningar utan vill ha en stor kartong. Deras behov är helt enkelt olika.

Om vi inte ställer frågan så får vi aldrig reda på vad kunden behöver och då kan inte heller avtalen bli optimala.

Upphandlaren måste agera som en länk mellan den egna verksamhetens krav på service och marknadens förmåga att kunna leverera det som efterfrågas.  För om vi ska vara riktigt ärliga så är inte alltid den egna organisationens krav helt realistiska. Allt för långtgående krav stänger ute konkurrensen och lämnar kanske i slutänden endast en möjlig anbudsgivare.

En inköpsfunktion har mycket att vinna på att fråga de personer de har kontakt med hur de upplever servicen som ges från inköpsfunktionen till beställarna.

Känner de att de kan vända sig till upphandlaren med frågor om avtalet eller vet de kanske inte ens vem som är avtalsansvarig? Att ha kundens fokus handlar om att vara lyhörd för vilken upplevelse beställarna har och vilken de behöver.

Besök och samtal
Hur kan man då rent praktiskt arbeta med kundens fokus? En viktig sak är att ta reda på vem kunden egentligen är. För det krävs bra systemstöd med information om vem som handlar på ett avtal. Ta kontakt med några av dem som beställer på avtalet och diskutera hur de upplever servicen som leverantören ger och vad de tycker är bra respektive mindre bra med avtalet.

Vi måste arbeta närmre kunden. Ta er tiden att besöka verksamheterna. Oftast är avståendet både fysiskt och känslomässigt stort mellan beställaren och inköpsfunktionen i en offentlig organisation. Man har kanske ett kommunhus där tjänstemännen sitter och tar beslut och sedan sitter de som beställer på avtalen ute i verksamheten och har en helt annan vardag.  Därför är det viktigt att jobba tvärfunktionellt. Genom att arbeta med kundens fokus får du en verksamhetsöverblick som sträcker sig över förvaltnings -och enhetsgränserna.

Man ska aldrig förringa det goda samtalet. Genom att lyssna på människors problem har man kommit en bra bit på vägen. Oftast vill människor bara bli hörda. De vill känna att ditt fokus är på deras behov och deras kundresa. Inte förrän vi satt oss in i deras vardag kan vi på riktigt ge effektiv service.

Linda Bjarle
Livsmedelscontroller, Helsingborgs stad

Har du frågor till Linda Bjarle? Mejla dem till info@inkopsradet.se

Linda Bjarle är livsmedelscontroller på Inköpsenheten i Helsingborgs stad och ansvarar för stadsövergripande livsmedelsupphandlingar. Hon är med i Fokusgrupp upphandling inom Kost&Näring, som är Sveriges största branschförening för personer som leder landets offentliga måltidsverksamheter.

Läs mer: ExpertkommentarLivsmedel

Linda Bjarle

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Linda Bjarle

Linda Bjarle är livsmedelscontroller på Inköpsenheten i Helsingborgs stad och ansvarar för stadsövergripande livsmedelsupphandlingar. Hon är med i Fokusgrupp upphandling inom Kost&Näring, som är Sveriges största branschförening för personer som leder landets offentliga måltidsverksamheter.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026