Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Krångligare vardag för småföretag

Expertkommentar2022 är något av upphandlingens år. Vi har ny lagstiftning inom det icke-direktivstyrda området från den 1 februari, nya regler om överprövning från den 1 juli och ny HFD-praxis att förhålla oss till. Det är för tidigt att dra några säkra lärdomar kring dessa men jag kan i vart fall se vissa trender utifrån ett leverantörsperspektiv, skriver Inköpsrådets expert Magnus Johansson.

| 2022-09-22
Magnus Johansson, konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna.

När det gäller förändringarna från den 1 februari så kan konstateras att många förenklingar som infördes i lagstiftningen träffar de upphandlande organisationerna i första hand. Hur påverkas då leverantörerna?

När jag lyssnar på Företagarnas cirka 60 000 medlemmar (varav cirka 25 procent någon gång lämnat anbud i offentlig upphandling) så är det många som förvisso välkomnar att försök görs till att förenkla, men att det i slutet av dagen även måste ske en förenkling av kraven som ställs i upphandlingsdokumenten.

Det är kraven som är avgörande för möjligheterna till deltagande i offentlig upphandling – inte minst utifrån ett små- eller medelstort företagsperspektiv.

De nya reglerna om överprövning tar bland annat sikte på att domstolsprocessen ska bli mer effektiv, inte minst med införandet av skyndsamhetskravet i domstol och en preklusionsfrist om tre veckor för leverantörer att anföra sina omständigheter vid överprövning.

Här gäller det för leverantörer att snabbt bilda sig en uppfattning om huruvida överprövning ska ske och vilka omständigheter man i sådana fall tänker och kan åberopa. Här får vi invänta ny praxis kring vilka skäl som kan medföra att ”ventilen” i lagstiftningen aktualiseras, så att även senare omständigheter får beaktas.

Jag kan redan nu se en trend i att leverantörer ”skjuter hagel” för att inte riskera att förlora sin möjlighet att få åberopa en omständighet, vilket i sin tur bidrar till att göra processen mer omfattande och tidskrävande – helt i strid med syftet av regelförändringen.

Vi har även ny HFD-praxis att förhålla oss till, domar under 2022 där en form av påtalandeskyldighet införs. I korthet innebär det att du som leverantör måste påtala fel och brister i upphandlingsdokumenten under själva anbudstiden, annars riskerar du att inte kunna visa att du har lidit skada i en kommande överprövningsprocess.

Jag kan förstå på ett sätt hur HFD resonerade – oklarheter och förtydliganden i upphandlingsdokumenten som kan redas ut före tilldelning bör ske inom anbudstiden, men påtalandeskyldigheten väcker många frågor. Som mindre företag gäller det först och främst att hänga med och få kännedom om påtalandeskyldigheten och vad den innebär.

Det kommer även att vara svårt för oerfarna anbudsgivare att göra en initial juridisk bedömning av upphandlingsdokumenten och av vilka krav som kan tolkas som otydliga. Vissa krav som ställs kan uppfattas som solklara, medan det vid tilldelning visar sig ha tolkats annorlunda.

Som leverantör måste du därför vara än mer aktiv och ställa frågor till den upphandlande organisationen. Ny underrättspraxis visar dessutom att du som leverantör måste ställa frågor för att uppfylla påtalandeskyldigheten, trots att samma fråga redan ställts av en annan leverantör.

Detta kan få minst sagt märkliga konsekvenser, inte minst i antal frågor som kommer att ställas men också i fråga om att anbudstiden riskerar att förlängas i takt med att upphandlingsdokumenten korrigeras – vilket i sin tur riskerar att fördröja anbudsprocessen.

Summa summarum, trenden är att den offentliga upphandlingen går mot ytterligare professionalisering. Större företag som är vana anbudsgivare kommer att ha lättare att förhålla sig till denna nya verklighet. Mina farhågor är att små och medelstora företag med begränsad erfarenhet av anbudsgivning riskerar att få en betydligt krångligare upphandlingsvardag.

Vi måste därför tillsammans hjälpas åt att rikta fokus igen mot den offentliga affären – annars finns en stor risk att små och medelstora företag slängs under bussen.

Magnus Johansson
Konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Krångligare vardag för småföretag”

  1. Fredrik skriver:
    2022-09-23 kl. 11:58

    Just risken för att behöva ställa om frågor som andra presumtiva anbudsgivare redan har framfört, bara för att anses uppfylla påtalandeskyldigheten har på senare tid fått mig att fundera på om det under den sista dagen för att inkomma med frågor skulle kunna vara tillfyllest att skicka in en summarisk uppsamling i linje med ”Härmed upprepas i eget namn samtliga frågor och begäranden om förtydliganden som framställts av övriga frågeställare under anbudstiden, med en begäran om bekräftelse på att redan avlämnade svar avseende desamma kvarstår. Kan detta bekräftas? Om så inte är fallet, vänligen redogör för eventuella förändringar.” Vad tror ni om det?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl