Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Krångligare vardag för småföretag

Expertkommentar2022 är något av upphandlingens år. Vi har ny lagstiftning inom det icke-direktivstyrda området från den 1 februari, nya regler om överprövning från den 1 juli och ny HFD-praxis att förhålla oss till. Det är för tidigt att dra några säkra lärdomar kring dessa men jag kan i vart fall se vissa trender utifrån ett leverantörsperspektiv, skriver Inköpsrådets expert Magnus Johansson.

| 2022-09-22
Magnus Johansson, konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna.

När det gäller förändringarna från den 1 februari så kan konstateras att många förenklingar som infördes i lagstiftningen träffar de upphandlande organisationerna i första hand. Hur påverkas då leverantörerna?

När jag lyssnar på Företagarnas cirka 60 000 medlemmar (varav cirka 25 procent någon gång lämnat anbud i offentlig upphandling) så är det många som förvisso välkomnar att försök görs till att förenkla, men att det i slutet av dagen även måste ske en förenkling av kraven som ställs i upphandlingsdokumenten.

Det är kraven som är avgörande för möjligheterna till deltagande i offentlig upphandling – inte minst utifrån ett små- eller medelstort företagsperspektiv.

De nya reglerna om överprövning tar bland annat sikte på att domstolsprocessen ska bli mer effektiv, inte minst med införandet av skyndsamhetskravet i domstol och en preklusionsfrist om tre veckor för leverantörer att anföra sina omständigheter vid överprövning.

Här gäller det för leverantörer att snabbt bilda sig en uppfattning om huruvida överprövning ska ske och vilka omständigheter man i sådana fall tänker och kan åberopa. Här får vi invänta ny praxis kring vilka skäl som kan medföra att ”ventilen” i lagstiftningen aktualiseras, så att även senare omständigheter får beaktas.

Jag kan redan nu se en trend i att leverantörer ”skjuter hagel” för att inte riskera att förlora sin möjlighet att få åberopa en omständighet, vilket i sin tur bidrar till att göra processen mer omfattande och tidskrävande – helt i strid med syftet av regelförändringen.

Vi har även ny HFD-praxis att förhålla oss till, domar under 2022 där en form av påtalandeskyldighet införs. I korthet innebär det att du som leverantör måste påtala fel och brister i upphandlingsdokumenten under själva anbudstiden, annars riskerar du att inte kunna visa att du har lidit skada i en kommande överprövningsprocess.

Jag kan förstå på ett sätt hur HFD resonerade – oklarheter och förtydliganden i upphandlingsdokumenten som kan redas ut före tilldelning bör ske inom anbudstiden, men påtalandeskyldigheten väcker många frågor. Som mindre företag gäller det först och främst att hänga med och få kännedom om påtalandeskyldigheten och vad den innebär.

Det kommer även att vara svårt för oerfarna anbudsgivare att göra en initial juridisk bedömning av upphandlingsdokumenten och av vilka krav som kan tolkas som otydliga. Vissa krav som ställs kan uppfattas som solklara, medan det vid tilldelning visar sig ha tolkats annorlunda.

Som leverantör måste du därför vara än mer aktiv och ställa frågor till den upphandlande organisationen. Ny underrättspraxis visar dessutom att du som leverantör måste ställa frågor för att uppfylla påtalandeskyldigheten, trots att samma fråga redan ställts av en annan leverantör.

Detta kan få minst sagt märkliga konsekvenser, inte minst i antal frågor som kommer att ställas men också i fråga om att anbudstiden riskerar att förlängas i takt med att upphandlingsdokumenten korrigeras – vilket i sin tur riskerar att fördröja anbudsprocessen.

Summa summarum, trenden är att den offentliga upphandlingen går mot ytterligare professionalisering. Större företag som är vana anbudsgivare kommer att ha lättare att förhålla sig till denna nya verklighet. Mina farhågor är att små och medelstora företag med begränsad erfarenhet av anbudsgivning riskerar att få en betydligt krångligare upphandlingsvardag.

Vi måste därför tillsammans hjälpas åt att rikta fokus igen mot den offentliga affären – annars finns en stor risk att små och medelstora företag slängs under bussen.

Magnus Johansson
Konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Krångligare vardag för småföretag”

  1. Fredrik skriver:
    2022-09-23 kl. 11:58

    Just risken för att behöva ställa om frågor som andra presumtiva anbudsgivare redan har framfört, bara för att anses uppfylla påtalandeskyldigheten har på senare tid fått mig att fundera på om det under den sista dagen för att inkomma med frågor skulle kunna vara tillfyllest att skicka in en summarisk uppsamling i linje med ”Härmed upprepas i eget namn samtliga frågor och begäranden om förtydliganden som framställts av övriga frågeställare under anbudstiden, med en begäran om bekräftelse på att redan avlämnade svar avseende desamma kvarstår. Kan detta bekräftas? Om så inte är fallet, vänligen redogör för eventuella förändringar.” Vad tror ni om det?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026