Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 28 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Krångligare vardag för småföretag

Expertkommentar2022 är något av upphandlingens år. Vi har ny lagstiftning inom det icke-direktivstyrda området från den 1 februari, nya regler om överprövning från den 1 juli och ny HFD-praxis att förhålla oss till. Det är för tidigt att dra några säkra lärdomar kring dessa men jag kan i vart fall se vissa trender utifrån ett leverantörsperspektiv, skriver Inköpsrådets expert Magnus Johansson.

| 2022-09-22
Magnus Johansson, konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna.

När det gäller förändringarna från den 1 februari så kan konstateras att många förenklingar som infördes i lagstiftningen träffar de upphandlande organisationerna i första hand. Hur påverkas då leverantörerna?

När jag lyssnar på Företagarnas cirka 60 000 medlemmar (varav cirka 25 procent någon gång lämnat anbud i offentlig upphandling) så är det många som förvisso välkomnar att försök görs till att förenkla, men att det i slutet av dagen även måste ske en förenkling av kraven som ställs i upphandlingsdokumenten.

Det är kraven som är avgörande för möjligheterna till deltagande i offentlig upphandling – inte minst utifrån ett små- eller medelstort företagsperspektiv.

De nya reglerna om överprövning tar bland annat sikte på att domstolsprocessen ska bli mer effektiv, inte minst med införandet av skyndsamhetskravet i domstol och en preklusionsfrist om tre veckor för leverantörer att anföra sina omständigheter vid överprövning.

Här gäller det för leverantörer att snabbt bilda sig en uppfattning om huruvida överprövning ska ske och vilka omständigheter man i sådana fall tänker och kan åberopa. Här får vi invänta ny praxis kring vilka skäl som kan medföra att ”ventilen” i lagstiftningen aktualiseras, så att även senare omständigheter får beaktas.

Jag kan redan nu se en trend i att leverantörer ”skjuter hagel” för att inte riskera att förlora sin möjlighet att få åberopa en omständighet, vilket i sin tur bidrar till att göra processen mer omfattande och tidskrävande – helt i strid med syftet av regelförändringen.

Vi har även ny HFD-praxis att förhålla oss till, domar under 2022 där en form av påtalandeskyldighet införs. I korthet innebär det att du som leverantör måste påtala fel och brister i upphandlingsdokumenten under själva anbudstiden, annars riskerar du att inte kunna visa att du har lidit skada i en kommande överprövningsprocess.

Jag kan förstå på ett sätt hur HFD resonerade – oklarheter och förtydliganden i upphandlingsdokumenten som kan redas ut före tilldelning bör ske inom anbudstiden, men påtalandeskyldigheten väcker många frågor. Som mindre företag gäller det först och främst att hänga med och få kännedom om påtalandeskyldigheten och vad den innebär.

Det kommer även att vara svårt för oerfarna anbudsgivare att göra en initial juridisk bedömning av upphandlingsdokumenten och av vilka krav som kan tolkas som otydliga. Vissa krav som ställs kan uppfattas som solklara, medan det vid tilldelning visar sig ha tolkats annorlunda.

Som leverantör måste du därför vara än mer aktiv och ställa frågor till den upphandlande organisationen. Ny underrättspraxis visar dessutom att du som leverantör måste ställa frågor för att uppfylla påtalandeskyldigheten, trots att samma fråga redan ställts av en annan leverantör.

Detta kan få minst sagt märkliga konsekvenser, inte minst i antal frågor som kommer att ställas men också i fråga om att anbudstiden riskerar att förlängas i takt med att upphandlingsdokumenten korrigeras – vilket i sin tur riskerar att fördröja anbudsprocessen.

Summa summarum, trenden är att den offentliga upphandlingen går mot ytterligare professionalisering. Större företag som är vana anbudsgivare kommer att ha lättare att förhålla sig till denna nya verklighet. Mina farhågor är att små och medelstora företag med begränsad erfarenhet av anbudsgivning riskerar att få en betydligt krångligare upphandlingsvardag.

Vi måste därför tillsammans hjälpas åt att rikta fokus igen mot den offentliga affären – annars finns en stor risk att små och medelstora företag slängs under bussen.

Magnus Johansson
Konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Krångligare vardag för småföretag”

  1. Fredrik skriver:
    2022-09-23 kl. 11:58

    Just risken för att behöva ställa om frågor som andra presumtiva anbudsgivare redan har framfört, bara för att anses uppfylla påtalandeskyldigheten har på senare tid fått mig att fundera på om det under den sista dagen för att inkomma med frågor skulle kunna vara tillfyllest att skicka in en summarisk uppsamling i linje med ”Härmed upprepas i eget namn samtliga frågor och begäranden om förtydliganden som framställts av övriga frågeställare under anbudstiden, med en begäran om bekräftelse på att redan avlämnade svar avseende desamma kvarstår. Kan detta bekräftas? Om så inte är fallet, vänligen redogör för eventuella förändringar.” Vad tror ni om det?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Magnus Johansson

Magnus Johansson
Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt/

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Bort från leverantörsberoendetBort från leverantörsberoendet
Inget ramavtal i LUF:s meningInget ramavtal i LUF:s mening
Säpo förnyar råd om säkerhetsskyddSäpo förnyar råd om säkerhetsskydd
Upphandlaren viktig i totalförsvaretUpphandlaren viktig i totalförsvaret
Burlöv ger barnen en röstBurlöv ger barnen en röst
Upprop för prisutvärdering på riktigtUpprop för prisutvärdering på riktigt
”Nej, du tolkar HFD-dom fel””Nej, du tolkar HFD-dom fel”
Vi bör alla bli lite mer brittiskaVi bör alla bli lite mer brittiska
ANNONS FRÅN AFF

Aff gör oss och leverantören trygga

– Utan Aff skulle våra upphandlingar bli än mer omfattande, säger Anders Kjellqvist på Micasa. Han uppskattar att Aff uppdateras och utvecklar branschen, och ser stora fördelar med att avtalen använder samma begrepp och struktur. Det skapar trygghet.

Nytt från Upphandling24

  • Riksdagsnej till LOU-tillägg
  • ”Nya nitton” gör skillnad
  • Bommar uppföljningen igen
  • Koll på avtal och tänder
  • Örebro och Östersund i framkant
  • ”Referenskrav utestänger de små”
  • Hade velat se fler sanktioner

Åsikter på sajten

  • Upprop för prisutvärdering på riktigtTack för kommentaren. Min bedömning är att en linjärskala med ”knäckpunkter” inte klarar de rekvisit som uppställts av HFD i...
  • Upprop för prisutvärdering på riktigtErt resonemang är korrekt avseende betalningsvilja i förhållande till budget. Ni har alltså en bra teoretisk och affärsmässig grund för...
  • Föreslår att kinesiskt anbud förkastasSigge: ja, i teorin. Men MTR bedriver sin verksamhet i bolag som heter t ex MTR bla bla AB och...
  • Vad omfattas egentligen av sekretess?Som upphandlare med 15-årig erfarenhet av offentlig upphandling så kan jag se att leverantörssidan knappast gynnas av omotiverade sekretessbedömningar. Björn...
  • Föreslår att kinesiskt anbud förkastasKan detta komma att leda till att SJ:s konkurrent MTR (som till största del ägs av kinesiska staten) kan bli...
  • Rättspraxis i praktikenVäldigt intressant artikel och kloka reflektioner! Det vore verkligen bra om HFD tog upp fler mål som vägleder om hur...
  • Vad omfattas egentligen av sekretess?Med det resonemanget kan många företag dra sig för att lämna anbud om de inte kan skydda sånt som de...
  • Överprövning tar fortfarande lång tidNågra futuristiska förslag på förbättringar: 1) Utforma lagar så att de flesta normalt funtade personer drar samma slutsatser av det...
  • Hennes matris underlättar uppföljningHej Paula. Det finns en länk till matrisen i slutet av artikeln.
  • Hennes matris underlättar uppföljningTar gärna del av matrisen, tack! //Paula

Senaste inläggen

  • Bort från leverantörsberoendet
  • Inget ramavtal i LUF:s mening
  • Säpo förnyar råd om säkerhetsskydd
  • Upphandlaren viktig i totalförsvaret
  • Burlöv ger barnen en röst
  • Upprop för prisutvärdering på riktigt
  • ”Nej, du tolkar HFD-dom fel”
  • Vi bör alla bli lite mer brittiska
  • Föreslår att kinesiskt anbud förkastas
  • Ett steg fram — 22 steg tillbaka
  • Så fixade hon jätteupphandlingen
  • Polisens ändringar var inte tillåtna
  • Miljömärkning för att nå en giftfri miljö
  • Rivstartade nytt avtal med mässa
  • Tillsynsbeslut gick inte att överklaga