Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Krångligare vardag för småföretag

Expertkommentar2022 är något av upphandlingens år. Vi har ny lagstiftning inom det icke-direktivstyrda området från den 1 februari, nya regler om överprövning från den 1 juli och ny HFD-praxis att förhålla oss till. Det är för tidigt att dra några säkra lärdomar kring dessa men jag kan i vart fall se vissa trender utifrån ett leverantörsperspektiv, skriver Inköpsrådets expert Magnus Johansson.

| 2022-09-22
Magnus Johansson, konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna.

När det gäller förändringarna från den 1 februari så kan konstateras att många förenklingar som infördes i lagstiftningen träffar de upphandlande organisationerna i första hand. Hur påverkas då leverantörerna?

När jag lyssnar på Företagarnas cirka 60 000 medlemmar (varav cirka 25 procent någon gång lämnat anbud i offentlig upphandling) så är det många som förvisso välkomnar att försök görs till att förenkla, men att det i slutet av dagen även måste ske en förenkling av kraven som ställs i upphandlingsdokumenten.

Det är kraven som är avgörande för möjligheterna till deltagande i offentlig upphandling – inte minst utifrån ett små- eller medelstort företagsperspektiv.

De nya reglerna om överprövning tar bland annat sikte på att domstolsprocessen ska bli mer effektiv, inte minst med införandet av skyndsamhetskravet i domstol och en preklusionsfrist om tre veckor för leverantörer att anföra sina omständigheter vid överprövning.

Här gäller det för leverantörer att snabbt bilda sig en uppfattning om huruvida överprövning ska ske och vilka omständigheter man i sådana fall tänker och kan åberopa. Här får vi invänta ny praxis kring vilka skäl som kan medföra att ”ventilen” i lagstiftningen aktualiseras, så att även senare omständigheter får beaktas.

Jag kan redan nu se en trend i att leverantörer ”skjuter hagel” för att inte riskera att förlora sin möjlighet att få åberopa en omständighet, vilket i sin tur bidrar till att göra processen mer omfattande och tidskrävande – helt i strid med syftet av regelförändringen.

Vi har även ny HFD-praxis att förhålla oss till, domar under 2022 där en form av påtalandeskyldighet införs. I korthet innebär det att du som leverantör måste påtala fel och brister i upphandlingsdokumenten under själva anbudstiden, annars riskerar du att inte kunna visa att du har lidit skada i en kommande överprövningsprocess.

Jag kan förstå på ett sätt hur HFD resonerade – oklarheter och förtydliganden i upphandlingsdokumenten som kan redas ut före tilldelning bör ske inom anbudstiden, men påtalandeskyldigheten väcker många frågor. Som mindre företag gäller det först och främst att hänga med och få kännedom om påtalandeskyldigheten och vad den innebär.

Det kommer även att vara svårt för oerfarna anbudsgivare att göra en initial juridisk bedömning av upphandlingsdokumenten och av vilka krav som kan tolkas som otydliga. Vissa krav som ställs kan uppfattas som solklara, medan det vid tilldelning visar sig ha tolkats annorlunda.

Som leverantör måste du därför vara än mer aktiv och ställa frågor till den upphandlande organisationen. Ny underrättspraxis visar dessutom att du som leverantör måste ställa frågor för att uppfylla påtalandeskyldigheten, trots att samma fråga redan ställts av en annan leverantör.

Detta kan få minst sagt märkliga konsekvenser, inte minst i antal frågor som kommer att ställas men också i fråga om att anbudstiden riskerar att förlängas i takt med att upphandlingsdokumenten korrigeras – vilket i sin tur riskerar att fördröja anbudsprocessen.

Summa summarum, trenden är att den offentliga upphandlingen går mot ytterligare professionalisering. Större företag som är vana anbudsgivare kommer att ha lättare att förhålla sig till denna nya verklighet. Mina farhågor är att små och medelstora företag med begränsad erfarenhet av anbudsgivning riskerar att få en betydligt krångligare upphandlingsvardag.

Vi måste därför tillsammans hjälpas åt att rikta fokus igen mot den offentliga affären – annars finns en stor risk att små och medelstora företag slängs under bussen.

Magnus Johansson
Konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Krångligare vardag för småföretag”

  1. Fredrik skriver:
    2022-09-23 kl. 11:58

    Just risken för att behöva ställa om frågor som andra presumtiva anbudsgivare redan har framfört, bara för att anses uppfylla påtalandeskyldigheten har på senare tid fått mig att fundera på om det under den sista dagen för att inkomma med frågor skulle kunna vara tillfyllest att skicka in en summarisk uppsamling i linje med ”Härmed upprepas i eget namn samtliga frågor och begäranden om förtydliganden som framställts av övriga frågeställare under anbudstiden, med en begäran om bekräftelse på att redan avlämnade svar avseende desamma kvarstår. Kan detta bekräftas? Om så inte är fallet, vänligen redogör för eventuella förändringar.” Vad tror ni om det?

    Svara

Lämna ett svar till Fredrik Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud