Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Konsulter uppskattar inte Borås lotteri

Sällan har en upphandling blivit så nedsablad av proffs som Borås stads upphandling av upphandlingskonsulter. Lottning redan innan kvalificering är inte ett direkt vanligt upplägg.

| 2018-01-31

Snart är sista dagen kommen för att lämna anbud i Sveriges troligtvis mest utskällda upphandling. Trots att Borås stad efter mängder av kritiska frågor har avbrutit upphandlingen och annonserat ut den på nytt fylls återigen frågedokumentet.

Det är inte vilka som helst som ställer de kritiska frågorna. Eftersom upphandlingen gäller upphandlingskonsulttjänster är det inga okunniga frågeställare som rynkar på pannan över kommunens krav.

Upplägget är, minst sagt, annorlunda. Kommunen vill som mest kvalificera fem konsultföretag för förnyad konkurrensutsättning i steg två. Inkommer fler än anbud än så avgör lotten.

Är det enligt gällande upphandlingslagstiftning och rättsläge tillåtet att låta lotten stå för anbudsprövningen vid ett förenklat förfarande? Ja, anser kommunen. Frågan om lottning inte är något som bara bör användas i undantagsfall går till Borås stads koncerninköpschef Iqbal Musaji.

– Helt rätt! Borås stad vill inte att leverantörer lägger krutet på att tävla kring en icke definierad affär med fiktiva priser utan tycker i stället att kraften ska läggas när en definierad affär uppstår.

Flera av de av upphandlingskonsulterna hårt kritiserade kraven kvarstår i den nya upphandlingen. Upphandlingen bedöms bland annat ha konkurrensbegränsande inslag.

För att få lämna anbud ska företaget exempelvis ha fem eller fler anställda konsulter. Är det inte ett oproportionerligt krav då det i praktiken utesluter nystartade företag?

– Borås stad anser att det finns utrymme för andra att delta med hjälp av åberopande av annans kapacitet, säger Iqbal Musaji som utifrån EU:s och Svenskt Näringslivs definition av småföretag anser vi att det inte föreligger några hinder för dessa att delta.

Åberopar en anbudsgivare kapaciteten från ett bolag som själv lämnat anbud och båda anbudsgivarna blir framlottade prövas endast den av anbudsgivarna som lottades fram först. Detta trots att anbudsgivare, enligt gällande lagstiftning, alltid får ta hjälp av annans kapacitet.

Att delta i upphandlingen är minst av allt arbetsfritt. Anbudsgivare ska presentera nio referensuppdrag utförda under det senaste året. De ska vara fördelade på tre områden (köp av vara, tjänst respektive entreprenad) med tre referenter inom varje område.

På frågan om kommunen kan förenkla genom att vänta med att begära in referenserna efter det att önskat antal leverantörer lottats fram är svaret nej.

Kommunen vill dessutom ha en förteckning över minst femtio gjorda och avslutade uppdrag. För vart och ett vill man veta bland annat sammanlagd konsultkostnad och antalet nedlagda timmar.

Det är svårt för en anbudsgivare att bedöma om det lönar sig att gå igenom denna process. Avropsgaranti, eller ens en volymuppfattning, lämnas inte. På frågan om hur mycket kommunen lade på upphandlingskonsulter år 2016 är svaret: vet ej, men behovet är ökande.

– Koncerninköp har ingen historisk avropsvolym att utgå ifrån. Borås stad låser inte fast antagna leverantörer genom att det sker förnyad konkurrensutsättning med möjlighet att inte lämna anbud.

Ni har fått kritik för att tilldelningsgrund saknas i upphandlingsdokument och annons.

– Bästa förhållande mellan pris och kvalitet används.

En frågeställare undrar rakt ut om det här upplägget verkligen är rätt väg till en bra affär. Rekommendationen till kommunen är att göra en RFI.

Hur har dialogen med branschen som föregått denna upphandling sett ut?

– Borås stad har haft dialog med flera i branschen vid olika tillfällen, men haft olika åsikter om vad som skulle konstituera ett bra affärsmässigt avtal.

Läs mer: AnbudKonkurrensUtvärderingsmodellÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Konsulter uppskattar inte Borås lotteri"

  1. Ulf skriver:
    2018-01-31 kl. 15:15

    Kombinationen att man inte vet vilka volymer man avser köpa och ändå ha volymkrav mot leverantör blir tufft att försvara.

    Svara
  2. Boris skriver:
    2018-02-01 kl. 07:33

    Nu har inte jag läst underlaget – men den här typen av lösning kan lätt, om man inte täpper till alla luckor, resultera i att samma bolag skickar in flera anbud eller att systerföretag eller andra knutna bolag skickar in flera anbud som egentligen bara är ett. Det kan sedan i nästa steg även bli problem med konkurrensen i den förnyade konkurrensutsättningen.
    Känns hur som helst inte helt bra om lotten ska ta över som modell framöver. Vore allmänt bra att få lottning som urvalsmodell prövad i högre instans.

    Svara
    1. Jakob Waldersten skriver:
      2018-02-01 kl. 13:28

      Har redan prövats* och det har till och med framhållits på flera ställen att när det i en upphandling uppkommer en situation där två eller fler anbudsgivare står lika utifrån samtliga bedömningskriterier så är just lottning den mest lämpade metoden att objektivt urskilja anbudsgivarna.

      Enligt min uppfattning har lottning som urskiljningsmetod fått oförtjänt dålig kritik. Eftersom en upphandlande myndighet inte får begära mer eller mindre från vare sig anbudsgivare som själva kontraktsföremålet än vad stämmer överens med behovet så faller det sig naturligt att upphandlande myndigheten allt som oftast har fler kvalificerade anbudsgivare än de behöver. Det går därför inte att sålla bland anbudsgivarna genom att använda ytterligare kvalificeringsmetoder dem emellan eftersom de riskerar strida mot proportionalitetsprincipen.

      Alternativet är att upphandlande myndigheter ska sätt fingret i luften och chansa (vilket det i praktiken gör) fram en rad mjuk parametrar utan nödvändig kännedom om branschen inom vilken de upphandlar, samt att de bl.a. använder intervjuer vilka dels leder till otillåtna kompletteringar av anbudet, dels subjektiva bedömningar i strid med öppenhetskravet… något som i slutändan ändå innebär att ett slags dolt lotteri genomförts. Då är det ju bättre att alla anbudsgivare får en ärlig, synlig och lika chans genom just lottning.

      *https://lagen.nu/dom/ra/2009:60

  3. Julianna Olofsson skriver:
    2018-02-21 kl. 09:40

    Huruvida lottning i kvalificeringsskedet är OK kan man tvista om, sannolikt inte, men lottning i ett senare skede är OK enligt gällande rättsläge. Hur som helst anser jag att denna upphandling är väldigt konkurrensbegränsande. Varför kommunen har valt att göra på det här sättet och stänga ute i princip alla mindre företag är en gåta. Att bara få totalt fem anbud i den här typen av upphandling är också ett bevis för att så är fallet. Det finns ju hur många duktiga konsultbolag som helst i branschen.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026