Det förekom inga åtalbara oegentligheter vid landets hittills kanske mest uppmärksammade offentliga upphandling. Åklagarmyndigheten går inte vidare med Sjöfartsverkets upphandling av sju räddningshelikoptrar från italienska Agusta Westland.
Ulrika Ekström, kommunikationsdirektör på Sjöfartsverket:
– Under ett och ett halvt år har polisen gjort en grundlig utredning av påståendena om att det förekommit oegentligheter i samband med köpet av de sju nya räddningshelikoptrarna. Polisen har inte hittat något och åklagarmyndigheten har nu lagt ner fallet.
Fast det betyder inte att upphandlingen varit invändningsfri. Konstitutionsutskottet ansåg i juni i fjol att Sjöfartsverket föregrep riksdagens beslut när räddningshelikoptrarna upphandlades.
Även Konkurrensverket har riktat kritik mot affärens genomförande. Bland annat ställdes krav på varumärke för viss utrustning, något som inte är tillåtet enligt upphandlingsreglerna.
Övervakande myndighet olämpligförklarar även en rad av de kontakter som skett mellan representanter för Sjöfartsverket och Agusta Westland. Mötena var exempelvis inte dokumenterade.
Dessutom har en del av korrespondensen mellan köpare och säljare skett via medarbetares privata mejlkonton, vilket omöjliggjort insyn. För detta och för underlåtenhet att diarieföra allmänna handlingar i ärendet får både Sjöfartsverket och Näringsdepartementet allvarlig JO-kritik.
JO är också kritisk till att Sjöfartsverket har uttalat att offentlighetsprincipen i ett visst läge skulle ha varit ”direkt kontraproduktiv”. Uttalanden kan ge upphov till misstankar om att en myndighet avsiktligt försökt komma undan grundlagens krav rörande handlingsoffentlighet och medför enligt JO:s uppfattning en betydande risk för allvarlig förtroendeskada.
Uppdaterad 2017-02-02 kl 15:20 med JO:s kritik
Här får man facit på hur svenska modellen ser ut… Dessutom är det ”bara” skattepengar det handlar om.
Det är inga skattepengar. Sjöfartsverket får inte några statliga anslag utan är kommersiellt finansierad av bl.a. rederierna.
@Wallenius: ”Verksamheten finansieras till ca 70 % genom avgifter på sjöfarten. Det är huvudsakligen utländska och svenska rederier, oftast företrädda av mäklare, som betalar för farleder och lotsning enligt fastställd taxa. Resterande del finansieras via anslag, det vill säga skattemedel.”
https://www.sjofartsverket.se/sv/Om-oss/Vad-gor-Sjofartsverket/Pa-uppdrag-av-regeringen/
Upphandlingar inom försörjningssektorn (BLUF) medger massor av utrymme för mygel,
det är väl det som egentligen är poängen med den. Å andra sidan används LOU ganska töjbart också.
På kontinenten kallar de det rätt och slätt korruption.