Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kändisupphandling frias av åklagare

Åklagarmyndigheten har lagt ner ärendet om Sjöfartsverkets helikopterköp. Fast det betyder inte att affären var invändningsfri.

| 2017-02-01

Det förekom inga åtalbara oegentligheter vid landets hittills kanske mest uppmärksammade offentliga upphandling. Åklagarmyndigheten går inte vidare med Sjöfartsverkets upphandling av sju räddningshelikoptrar från italienska Agusta Westland.

Ulrika Ekström, kommunikationsdirektör på Sjöfartsverket:

– Under ett och ett halvt år har polisen gjort en grundlig utredning av påståendena om att det förekommit oegentligheter i samband med köpet av de sju nya räddningshelikoptrarna. Polisen har inte hittat något och åklagarmyndigheten har nu lagt ner fallet.

Fast det betyder inte att upphandlingen varit invändningsfri. Konstitutionsutskottet ansåg i juni i fjol att Sjöfartsverket föregrep riksdagens beslut när räddningshelikoptrarna upphandlades.

Även Konkurrensverket har riktat kritik mot affärens genomförande. Bland annat ställdes krav på varumärke för viss utrustning, något som inte är tillåtet enligt upphandlingsreglerna.

Övervakande myndighet olämpligförklarar även en rad av de kontakter som skett mellan representanter för Sjöfartsverket och Agusta Westland. Mötena var exempelvis inte dokumenterade.

Dessutom har en del av korrespondensen mellan köpare och säljare skett via medarbetares privata mejlkonton, vilket omöjliggjort insyn. För detta och för underlåtenhet att diarieföra allmänna handlingar i ärendet får både Sjöfartsverket och Näringsdepartementet allvarlig JO-kritik.

JO är också kritisk till att Sjöfartsverket har uttalat att offentlighetsprincipen i ett visst läge skulle ha varit ”direkt kontraproduktiv”. Uttalanden kan ge upphov till misstankar om att en myndighet avsiktligt försökt komma undan grundlagens krav rörande handlingsoffentlighet och medför enligt JO:s uppfattning en betydande risk för allvarlig förtroendeskada.

Uppdaterad 2017-02-02 kl 15:20 med JO:s kritik

Läs mer: SamhälleTransportUppföljning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Kändisupphandling frias av åklagare"

  1. Justinianus skriver:
    2017-02-01 kl. 11:44

    Här får man facit på hur svenska modellen ser ut… Dessutom är det ”bara” skattepengar det handlar om.

    Svara
    1. Wallenius skriver:
      2017-02-01 kl. 13:37

      Det är inga skattepengar. Sjöfartsverket får inte några statliga anslag utan är kommersiellt finansierad av bl.a. rederierna.

    2. Justinianus skriver:
      2017-02-01 kl. 15:25

      @Wallenius: ”Verksamheten finansieras till ca 70 % genom avgifter på sjöfarten. Det är huvudsakligen utländska och svenska rederier, oftast företrädda av mäklare, som betalar för farleder och lotsning enligt fastställd taxa. Resterande del finansieras via anslag, det vill säga skattemedel.”

      https://www.sjofartsverket.se/sv/Om-oss/Vad-gor-Sjofartsverket/Pa-uppdrag-av-regeringen/

  2. Leverantör Offentlig sektor skriver:
    2017-02-02 kl. 08:20

    Upphandlingar inom försörjningssektorn (BLUF) medger massor av utrymme för mygel,
    det är väl det som egentligen är poängen med den. Å andra sidan används LOU ganska töjbart också.

    På kontinenten kallar de det rätt och slätt korruption.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling