Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Jodå, vi har en plan på att bli lagliga”

Konkurrensverket kräver att Stockholms läns landstings otillåtna direktupphandlingar ska upphöra. Anna Starbrink säger att hon har en plan.

| 2016-10-14

Det har blåst styv kuling kring Stockholms läns landstings upphandlingar under senare tid. En del av sjötrafikupphandlingen måste göras om och psykiatriupphandlingen är ifrågasatt. Det i förväg uppsagda avtalet med Onemed har fått stor, för att inte säga mycket stor, uppmärksamhet.

Även inte fullt så publika upphandlingar har gnisslat. Under de senaste två åren har landstinget vid fem tillfällen dömts att betala upphandlingsskadeavgift för otillåtna direktupphandlingar av vårdtjänster.

Igår överlämnade Konkurrensverket ytterligare fyra färska fall till förvaltningsrätten. Det handlar om avtal som förlängts trots att den möjligheten inte gavs.

Anna Starbrink är hälso- och sjukvårdslandstingsråd. Vi undrar hur det kommer det sig att Stockholms läns landsting fällts så många gånger för felaktiga vårdupphandlingar när exempelvis Region Skåne, som nästan upphandlar lika mycket, inte har någon sådan prick på sig.

– Det är aldrig bra att vi blir fällda i domstol, även om antalet fällningar förstås ska sättas i relation till det stora antalet upphandlingar och avtal i vårt landsting.

Hittills summerar sig landstingets upphandlingsböter till 12 miljoner kronor. Fällande dom i de senaste fallen kommer att addera 1,6 miljoner kronor till de onödiga utgifterna.

Är detta något som ”räknas in” i kalkylen?

– Nej!

Anna Starbrink berättar att det just nu pågår ett stort förändringsarbete inom vården. Vård flyttas ut från de stora akutsjukhusen till nya vårdgivare, många vårdval har införts och fler står för dörren.

Ett stort antal avtal berörs. En del vård har omfattats av LOU, men ska i en snar framtid gå över i LOV. Vissa avtal har då hunnit löpa ut och det är anledningen till att de i vissa fall har förlängts.

– Man har i vissa fall bedömt att nya upphandlingar, med allt det innebär, är fel prioritering innan allt är klarlagt med vårdinnehåll och organisation och ibland vårdval.

Vad har lärts av tidigare fällningar?

– Det är en mindre andel avtal som fått kritik, vilket vi naturligtvis tar allvarligt på. Vi fortsätter arbeta för att få så bra avtal, på så många områden, så snabbt som möjligt.

Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom säger att det är angeläget för er att planera för att vända trenden och fullt ut följa lagen.

– Vi har en plan för våra upphandlingar och avtal och för hur de ska prioriteras, något som tidigare saknades, men togs fram i fjol sedan jag tillträtt som ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Läs mer: DirektupphandlingPolitikVård & omsorg

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal
  • Gjorde verkstad av sina krav
  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland

Kommentarer från läsarna

Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott