Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inköpscentralen bestämmer priset

Statens inköpscentral bestämmer anbudspriset i städupphandlingen. Avgörande blir istället kvalitet och entreprenörernas omsorg om personalen.

| 2016-10-12

Det finns idag inget statligt ramavtal för städtjänster, men myndigheter har vid flertal tillfällen uttryckt önskemål om ett sådant. Statens inköpscentral har just sjösatt en ”provupphandling” för Stockholms län – och i den ligger fokus inte på prispress.

250 kronor i timmen. Varken mer eller mindre. Det är den nivå som inköpscentralen kräver att anbudsgivarna ska lägga sig på vid den just annonserade städupphandlingen. Beloppet ansluter väl till Almega Serviceföretagens beräkningar kring vad städ fasktiskt kostar.

Det är med städkvalitet och omsorg om personalen som entreprenörerna ska konkurrera.

Modellen är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Utvärderingspriset är det fasta priset med eventuellt avdrag för kvalitet och personalvård (som till exempel friskvårdspeng).

Krav ställs även på rutiner för systematiskt miljöarbete, F-skatt och god kreditvärdighet. För att säkerställa att obeskattad arbetskraft inte nyttjas ska minst 65 procent av städbolagets omsättning vara lönekostnader.

Upphandlingen är värd uppskattningsvis 50 miljoner kronor. Siffran är mycket ungefärlig eftersom det alltså inte finns något tidigare ramavtal att hämta statistik från.

Sista dag för anbudsinlämning är den 21 november 2016. Maximalt tio städbolag kommer att kunna få ramavtal. I och med att upphandlingen genomförs som ett öppet upphandlingsförfarande finns ingen möjlighet att förhandla om villkoren i förfrågningsunderlaget.

För ett år sedan publicerade Skatteverket en granskning av städbranschen – och det konstaterades en hel del fusk.

– Städbranschen är en bransch där det tyvärr förekommer fusk och felaktigheter, vilket är ett konkurrensproblem för alla seriösa företag, sa Pia Bergman, Skatteverkets rikssamordnare mot grov ekonomisk brottslighet, när rapporten En ren städbransch offentliggjordes.

Läs mer: AnbudFörfrågningsunderlagÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Inköpscentralen bestämmer priset”

  1. Upphandlare skriver:
    2016-10-13 kl. 18:19

    Det finns många områden man kan sätta priserna om man gör ett gediget förarbete och har koll på marknaden.

    Jag har gjort flera upphandlingar där jag satt priset och utvärderat leverantören enligt mest ekonomisk fördelaktiga med stor hänsyn tagit till Livscykelkostnaden (vilket de nya direktiven också vill vi skall göra). Använd era möjligheter att ha en dialog med marknaden.

    Har man som upphandlare koll på marknaden och vad det man upphandlar bör kosta kan man undvika både oseriösa leverantörer och de som räknat fel på affären. som sedan försöker kompensera detta.

    Framförallt.

    Vi upphandlare borde få mer utrymme att få använda förhandlat förfarande. Lagen idag är kostnadsdrivande då det bara är ett undantag eller under tröskelvärdet som vi får förhandla..

    Hade vi som i det privata fått förhandla mer hade vi kunnat göra bättre affärer till skattebetalarna.

    Med tanke på att de nya direktiven vill vi skall ta mer hänsyn till livscykelkostnaderna borde vi också få bättre verktyg att diskutera detta med leverantörer under upphandlingsfasen.

    Ge oss mer laglig rätt att använda förhandlat förfarande!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas