Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inköpen måste ingå i det civila försvaret

KrönikaAtt Sverige är dåligt rustat för kris i fredstid fick vi erfara under pandemin. Att det civila, offentliga Sverige inte heller är rustat för krig är ingen hemlighet. Nu tas nya tag för att bygga upp det civila försvaret, skriver Ann Eva Askensten, avdelningschef på Upphandlingsmyndigheten.

| 2023-02-27
Ann Eva Askensten, avdelningschef för Hållbara offentliga affärer, Upphandlingsmyndigheten.

Genom politiska initiativ tillsätts successivt alltmer resurser samtidigt som kraven på civilförsvaret både tydliggörs och ökar. De nationella besluten behöver följas av konkret handling av myndigheter, kommuner och regioner. För att vi ska lyckas bygga upp det civila försvaret måste inköpsfrågorna tas med i arbetet.

De säkerhetspolitiska utmaningarna är fler än på många år och ställer tidigare vägval på ända. Sveriges ekonomi är liten och starkt beroende av den globala handeln, både beställare och leverantörer behöver därför säkra sin förmåga att leverera i oroliga tider.

Det är inte ovanligt att en upphandlande organisation har tusentals, eller till och med tiotusentals, leverantörer. Och de varor och tjänster som exempelvis kommuner och regioner köper är förstås mångfalt fler. Det kan utan att överdriva röra sig om miljontals artiklar även för en mindre kommun.

Allt behövs förstås inte till den samhällsviktiga verksamheten, men det är angeläget att redan nu analysera och prioritera de kritiska försörjningskedjorna. Inköpsverksamheten är en viktig del i analysarbetet, där finns kompetens om såväl organisationens inköpsmönster som hur leverantörsmarknaden ser ut.

Är det då inte onödigt utmanande att varje kommun och region ska ha resurser för att få med inköpsarbetet i uppbyggnaden av det civila försvaret? Både ja och nej.

Arbetet med att bygga upp det civila försvaret är långsiktigt och kommer att påverka oss under decennier framåt. Då måste vi säkerställa att resurser för inköpsarbetet finns med även på lång sikt. Så länge behoven av kritiska varor och tjänster är desamma för offentlig sektor som för det civila försvaret kan det finnas långtgående synergier i att samarbeta.

Genom att samla sin kompetens får beställarna en bättre position på marknaden vilket bör gynna invånarna. Samverkan mellan kommuner och/eller regioner är juridiskt komplicerad men inom inköpsområdet finns flera verktyg att använda.

Det går att göra samordnade upphandlingar och det är troligen klokt att nyttja de inköpscentraler som finns runt om i landet. Det går sannolikt att identifiera en rad områden där man är starkare tillsammans!

Vad krävs då mer för att den samhällsviktiga verksamheten ska vara rustad för kris och i värsta fall krig? Lagerlösningar är förstås en del av lösningen, särskilt för sådant som kommer långt bortifrån och som inte går att ersätta med annat. Men i tider när de traditionella försörjningskedjorna inte fungerar krävs dessutom att både beställare och leverantörer är uppfinningsrika.

Den kreativitet som fanns under pandemins inledning, då företag ställde om produktion samtidigt som beställarna hittade nya arbetssätt, behöver tas tillvara och vidareutvecklas. Att öva på att vara kreativ i fredstid ger bättre förutsättningar för en krigssituation, som är det som ytterst dimensionerar det civila försvaret.

Att vara kreativ på beställning är svårt, särskilt i Sveriges välordnade och regelstyrda samhälle. Men inom de ramar som finns, finns också möjligheter. Att bättre nyttja möjligheterna till cirkulär ekonomi och återanvändning är en viktig del och något vi kan få på köpet när vi rustar det civila försvaret.

Att på förhand bestämma på vilket sätt man kan minska sin förbrukning kan vara värdefullt och att utveckla mer energieffektiva och oberoende lösningar ger andra möjligheter till smart omställning.

Uppbyggnaden av civilt försvar kommer också att ställa krav på att leverantörsmarknaden utvecklar sig och sitt erbjudande till offentlig sektor. Att bli en leverantör att lita på, i vått och torrt, kommer att bli viktigare än någonsin.

Beställare och leverantörer behöver också finna samsyn kring hur man ingår avtal hur avtal ska följas upp. Att ingå avtal för kris och krig ställer särskilt höga krav på en nära uppföljning och samsyn om när och hur leveransen ska ske.

Beställare och leverantörer behöver också öva sina kritiska försörjningskedjor tillsammans. Det kan röra allt från att säkerställa tillgången till nödvändiga tjänster såsom vatten, el och fastighetsunderhåll till kritiska varor som livsmedel, bränsle och läkemedel.

Svaga länkar behöver identifieras och åtgärdas för att Sverige ska kunna fungera i kris och krig. Själva övningarna blir ett nytt inslag i relationen mellan beställare och leverantörer och behöver formuleras i pålitliga avtal mellan parterna.

Det är troligt att flera av de statliga utredningar som nu arbetar med förslag kring uppbyggnaden av det civila försvaret också kommer att lägga förslag om hur näringslivet ska kunna bidra.

Men i grunden kommer beredskapen i samhället att behöva bygga på avtal. En avtalsbaserad robusthet behöver växa fram för att det civila försvaret ska kunna bli starkare. I det arbetet har Sveriges offentliga inköpsorganisationer en viktig roll.

Ann Eva Askensten
avdelningschef för Hållbara offentliga affärer
Upphandlingsmyndigheten

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: KrönikaUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud