Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inköpen måste ingå i det civila försvaret

KrönikaAtt Sverige är dåligt rustat för kris i fredstid fick vi erfara under pandemin. Att det civila, offentliga Sverige inte heller är rustat för krig är ingen hemlighet. Nu tas nya tag för att bygga upp det civila försvaret, skriver Ann Eva Askensten, avdelningschef på Upphandlingsmyndigheten.

| 2023-02-27
Ann Eva Askensten, avdelningschef för Hållbara offentliga affärer, Upphandlingsmyndigheten.

Genom politiska initiativ tillsätts successivt alltmer resurser samtidigt som kraven på civilförsvaret både tydliggörs och ökar. De nationella besluten behöver följas av konkret handling av myndigheter, kommuner och regioner. För att vi ska lyckas bygga upp det civila försvaret måste inköpsfrågorna tas med i arbetet.

De säkerhetspolitiska utmaningarna är fler än på många år och ställer tidigare vägval på ända. Sveriges ekonomi är liten och starkt beroende av den globala handeln, både beställare och leverantörer behöver därför säkra sin förmåga att leverera i oroliga tider.

Det är inte ovanligt att en upphandlande organisation har tusentals, eller till och med tiotusentals, leverantörer. Och de varor och tjänster som exempelvis kommuner och regioner köper är förstås mångfalt fler. Det kan utan att överdriva röra sig om miljontals artiklar även för en mindre kommun.

Allt behövs förstås inte till den samhällsviktiga verksamheten, men det är angeläget att redan nu analysera och prioritera de kritiska försörjningskedjorna. Inköpsverksamheten är en viktig del i analysarbetet, där finns kompetens om såväl organisationens inköpsmönster som hur leverantörsmarknaden ser ut.

Är det då inte onödigt utmanande att varje kommun och region ska ha resurser för att få med inköpsarbetet i uppbyggnaden av det civila försvaret? Både ja och nej.

Arbetet med att bygga upp det civila försvaret är långsiktigt och kommer att påverka oss under decennier framåt. Då måste vi säkerställa att resurser för inköpsarbetet finns med även på lång sikt. Så länge behoven av kritiska varor och tjänster är desamma för offentlig sektor som för det civila försvaret kan det finnas långtgående synergier i att samarbeta.

Genom att samla sin kompetens får beställarna en bättre position på marknaden vilket bör gynna invånarna. Samverkan mellan kommuner och/eller regioner är juridiskt komplicerad men inom inköpsområdet finns flera verktyg att använda.

Det går att göra samordnade upphandlingar och det är troligen klokt att nyttja de inköpscentraler som finns runt om i landet. Det går sannolikt att identifiera en rad områden där man är starkare tillsammans!

Vad krävs då mer för att den samhällsviktiga verksamheten ska vara rustad för kris och i värsta fall krig? Lagerlösningar är förstås en del av lösningen, särskilt för sådant som kommer långt bortifrån och som inte går att ersätta med annat. Men i tider när de traditionella försörjningskedjorna inte fungerar krävs dessutom att både beställare och leverantörer är uppfinningsrika.

Den kreativitet som fanns under pandemins inledning, då företag ställde om produktion samtidigt som beställarna hittade nya arbetssätt, behöver tas tillvara och vidareutvecklas. Att öva på att vara kreativ i fredstid ger bättre förutsättningar för en krigssituation, som är det som ytterst dimensionerar det civila försvaret.

Att vara kreativ på beställning är svårt, särskilt i Sveriges välordnade och regelstyrda samhälle. Men inom de ramar som finns, finns också möjligheter. Att bättre nyttja möjligheterna till cirkulär ekonomi och återanvändning är en viktig del och något vi kan få på köpet när vi rustar det civila försvaret.

Att på förhand bestämma på vilket sätt man kan minska sin förbrukning kan vara värdefullt och att utveckla mer energieffektiva och oberoende lösningar ger andra möjligheter till smart omställning.

Uppbyggnaden av civilt försvar kommer också att ställa krav på att leverantörsmarknaden utvecklar sig och sitt erbjudande till offentlig sektor. Att bli en leverantör att lita på, i vått och torrt, kommer att bli viktigare än någonsin.

Beställare och leverantörer behöver också finna samsyn kring hur man ingår avtal hur avtal ska följas upp. Att ingå avtal för kris och krig ställer särskilt höga krav på en nära uppföljning och samsyn om när och hur leveransen ska ske.

Beställare och leverantörer behöver också öva sina kritiska försörjningskedjor tillsammans. Det kan röra allt från att säkerställa tillgången till nödvändiga tjänster såsom vatten, el och fastighetsunderhåll till kritiska varor som livsmedel, bränsle och läkemedel.

Svaga länkar behöver identifieras och åtgärdas för att Sverige ska kunna fungera i kris och krig. Själva övningarna blir ett nytt inslag i relationen mellan beställare och leverantörer och behöver formuleras i pålitliga avtal mellan parterna.

Det är troligt att flera av de statliga utredningar som nu arbetar med förslag kring uppbyggnaden av det civila försvaret också kommer att lägga förslag om hur näringslivet ska kunna bidra.

Men i grunden kommer beredskapen i samhället att behöva bygga på avtal. En avtalsbaserad robusthet behöver växa fram för att det civila försvaret ska kunna bli starkare. I det arbetet har Sveriges offentliga inköpsorganisationer en viktig roll.

Ann Eva Askensten
avdelningschef för Hållbara offentliga affärer
Upphandlingsmyndigheten

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: KrönikaUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026