Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hjälper till att mildra böterna

Gustav Knopp har två års erfarenhet av upphandlingstillsyn på Konkurrensverket. Som konsult på Affärsconcept kommer den kunskapen nu till pass i arbetet med att hjälpa granskade kommuner och landsting.

| 2018-03-09

Att som liten kommun bli utsatt för Konkurrensverkets granskande ögon är administrativt tungt och juridiskt komplicerat. Dessutom kan upphandlingstillsynen leda till krav på dryga böter.

Med två år bakom sig på Konkurrensverket hoppas Gustav Knopp, upphandlingskonsult på Affärsconcept, att nu kunna hjälpa de som granskas.

– Under min tid på Konkurrensverket kom jag ofta i kontakt med upphandlande myndigheter som verkade ha svårt att förstå vad det var vi var ute efter och vad vi kunde göra.

Han berättar att de svar som övervakande myndighet fick in kunde vara väldigt omfattande, men inte särskilt precisa. Detta gjorde bland annat att handläggningstiden drog ut på tiden med följdfrågor.

– Jag tror att det ligger i såväl Konkurrensverket som den upphandlande myndighetens intresse att förkorta och förbättra denna process.

Affärsconcept hymlar inte med målsättningen. I första hand är målet att få tillsynsärendet nedlagt med hänvisning till exempelvis prioritetspolicy eller preskription. Om det inte går handlar det om att böterna ska bli så rimliga som möjligt.

– Det är inte lätt att överblicka konsekvenserna av att svara på ett visst sätt och myndigheter riskerar därför onödigt långa processer.

Gustav Knopps erfarenhet är att en del upphandlande myndigheter även har utmaningar med att föra sin egen talan i domstol. De argumenterar utifrån hur de tycker att reglerna borde vara utformade snarare än utifrån hur det faktiskt är.

– Detta gör det svårbedömt för domstolarna och den upphandlande myndigheten riskerar att missa möjliga förmildrande omständigheter som kanske hade kunnat leda till en lägre upphandlingsskadeavgift.

Finns det inte en risk för att alltför god hjälp urvattnar tillsynens effekter? Ju mer misstag svider, desto mindre är risken för upprepning.

– Jag tror inte att nyttan med tillsynen minskar med vår hjälp, utan snarare tvärtom då Konkurrensverket kan lägga krutet på att driva de viktigaste fallen istället för att fastna i onödigt utdragna ärenden. För de som granskas blir utredningstiden kortare och en process i domstol kan skötas bättre.

Läs mer: PraktisktUpphandlingsskadeavgiftÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Hjälper till att mildra böterna”

  1. Upphandlarn skriver:
    2018-03-14 kl. 13:55

    Inte alls en dum idé. Myndigheten jag arbetar på blev granskad av Konkurrensverket för några år sedan. Det var många gånger svårt att förstå vad de faktiskt frågade efter och inte heller fick vi några förtydliganden. Den person som ledde utredningen verkade heller inte vilja svara rätt ut på frågor, utan återupprepade bara lagtext i telefon nä vi ringde och undrade hur vi skulle göra. Det hela slutade med att vi gissade oss till vad Konkurrensverket var ute efter några gånger, sen gick det kanske ett halvår och så lades det hela ner. Vi är fortfarande inte helt på det klara med vad vi utreddes för. Att vi hade behövt hjälp i den situation är självklart, sen vågar jag inte svara på om vi varit beredda att betala för det.

    Men det här var alltså några år sedan. Kanske har Konkurrensverket ändrat på sitt utredningsarbete sedan dess.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott