Det bolag som bygger de tunnlar på Lovön som ska bli en del av E4 Förbifart Stockholm blir av med uppdraget. Efter att tidigare ha försvarat LSAB, som bildats av de båda italienska bolagen Vianini Lavori och CMC di Ravenna, tar Trafikverket nu fram storsläggan.
Kontraktet är värt runt 3,5 miljarder kronor. Det hävs med hänvisning till kontraktsbrott avseende framförallt arbetsmiljö. Johan Brantmark, projektchef vid Trafikverket, förklarar:
– En säker arbetsmiljö är den enskilt viktigaste frågan i projektet och efter att ha utvärderat entreprenörens arbetsmiljöarbete under en lång tid har Trafikverket landat i detta beslut.
Kritiken mot LSAB för brister i arbetsmiljön är inte ny. I fjol stoppades exempelvis verksamheten under jord tillfälligt av säkerhetsskäl. Av tidningen Byggarbetaren har bygget utsetts till 2018 års sämsta.
– Vårt uppdrag är att bygga bergtunnlarna i E4 Förbifart Stockholm enligt tidplanen, till rätt kostnad och till rätt kvalitet på ett sätt som uppfyller kraven på en säker arbetsmiljö, säger Johan Brantmark.
Detta innebär att Trafikverket tillfälligt tar över arbetsplatsen under tiden som en upphandling av återstående arbeten genomförs. Upphandlingen påbörjas omedelbart.
I dagsläget är det omöjligt att säga vilka tids- och kostnadskonsekvenser Trafikverkets beslut kommer att få för hela förbifartsprojekt. Mycket talar för en juridisk process kring kontraktshävningen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer