Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Härjedalen köper kor – inte kött

Härjedalens kommun har köpt 22 kor av fyra lokala bönder. Det framtida priset beror på antalet dygn varje ko föds upp och hur mycket djuret väger vid slakt. ”Eftersom vi håller oss under gränsen för direktupphandling är det väldigt enkelt”, säger Hans Svensson, upphandlingssamordnare.

| 2021-03-26
Foto: Mostphotos

Intresset för att servera lokalproducerat kött till förskolor, skolor och äldreboenden fortsätter att öka. Kommuner runt om i landet testar nya sätt att lösa upphandlingarna.

Härjedalens kommun har de senaste åren upphandlat kor som föds upp av lokala bönder. 

– I år har vi köpt 22 kor från fyra bönder i Hedeviken, Vemhån, Långå och Hede, säger Hans Svensson, upphandlingssamordare på Härjedalens kommun.

Åtta av djuren kommer från kravmärkt jordbruk och alla 22 betar utomhus på ängar eller i skogen på utmarksbete och äter naturlig föda stor del av året.

De 22 korna ger runt fyra ton kött som bereds i kommunens egna kök.

Bönderna får en dygnsersättning, oftast under 10-12 månader, och ett kilopris vid slakt. För ackorderingen gäller 30-40 kronor dygnet. Slaktpriset är 35-40 kronor per kilo levande vikt.

Totalkostnaden hamnar på runt 600 000 kronor vilket gör att kommunen hamnar under gränsen för direktupphandling.

– Vi skulle egentligen behöva köpa några kor till för att täcka hela behovet, men då skulle vi inte kunna direktupphandla, säger Hans Svensson.

Kommunen har också valt att definiera det som en upphandling av nötdjur och inte av kött. 

– Vi köper djur som betar i Härjedalen. Det vore inte lika enkelt att ställa krav på lokalproducerat kött. Djuren blir ju kött och livsmedel så småningom, men när vi köper dem så är de nötdjur. Det är en del av motivet till att vi kan direktupphandla, säger Hans Svensson.

Kommunens huvudleverantör av livsmedel, Martin & Cervera, har inte haft några synpunkter på upplägget, enligt Hans Svensson.

Intresset från andra kommuner har däremot varit stort. 

– Många tittar på det och tycker det är intressant. Vissa efterfrågar vårt förfrågningsunderlag, men vi har ju bara gjort en enkel offertfrågan. Varför göra det komplicerat?

En utmaning är att sprida ut slakten, som kommunen köper in separat, så att inte allt kött kommer samtidigt till frysarna.

– Det är lite mer jobb för kostenheten, men alla tycker att det är värt det.

Idén kommer från kommunens tidigare kostchef som utvecklat upplägget tillsammans med kostenheten.

– Det finns flera vinnare. Vi kan visa välvilja mot de bönder som finns kvar. Produktionen är hållbar och köttet smakar bra. Den enda nackdelen är att det blir något dyrare, säger Hans Svensson.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Härjedalen köper kor – inte kött”

  1. Pontus skriver:
    2021-03-26 kl. 11:56

    Eh…?

    4 kap. 2 § LOU:
    ”En upphandling får inte utformas i syfte att undanta den från lagens tillämpningsområde och får inte heller utformas i syfte att begränsa konkurrensen så att vissa leverantörer gynnas eller missgynnas på ett otillbörligt sätt”

    Härjedalens kommun:
    ”Vi skulle egentligen behöva köpa några kor till för att täcka hela behovet, men då skulle vi inte kunna direktupphandla.”

    Snyggt….eller….

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl