Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Härjedalen köper kor – inte kött

Härjedalens kommun har köpt 22 kor av fyra lokala bönder. Det framtida priset beror på antalet dygn varje ko föds upp och hur mycket djuret väger vid slakt. ”Eftersom vi håller oss under gränsen för direktupphandling är det väldigt enkelt”, säger Hans Svensson, upphandlingssamordnare.

| 2021-03-26
Foto: Mostphotos

Intresset för att servera lokalproducerat kött till förskolor, skolor och äldreboenden fortsätter att öka. Kommuner runt om i landet testar nya sätt att lösa upphandlingarna.

Härjedalens kommun har de senaste åren upphandlat kor som föds upp av lokala bönder. 

– I år har vi köpt 22 kor från fyra bönder i Hedeviken, Vemhån, Långå och Hede, säger Hans Svensson, upphandlingssamordare på Härjedalens kommun.

Åtta av djuren kommer från kravmärkt jordbruk och alla 22 betar utomhus på ängar eller i skogen på utmarksbete och äter naturlig föda stor del av året.

De 22 korna ger runt fyra ton kött som bereds i kommunens egna kök.

Bönderna får en dygnsersättning, oftast under 10-12 månader, och ett kilopris vid slakt. För ackorderingen gäller 30-40 kronor dygnet. Slaktpriset är 35-40 kronor per kilo levande vikt.

Totalkostnaden hamnar på runt 600 000 kronor vilket gör att kommunen hamnar under gränsen för direktupphandling.

– Vi skulle egentligen behöva köpa några kor till för att täcka hela behovet, men då skulle vi inte kunna direktupphandla, säger Hans Svensson.

Kommunen har också valt att definiera det som en upphandling av nötdjur och inte av kött. 

– Vi köper djur som betar i Härjedalen. Det vore inte lika enkelt att ställa krav på lokalproducerat kött. Djuren blir ju kött och livsmedel så småningom, men när vi köper dem så är de nötdjur. Det är en del av motivet till att vi kan direktupphandla, säger Hans Svensson.

Kommunens huvudleverantör av livsmedel, Martin & Cervera, har inte haft några synpunkter på upplägget, enligt Hans Svensson.

Intresset från andra kommuner har däremot varit stort. 

– Många tittar på det och tycker det är intressant. Vissa efterfrågar vårt förfrågningsunderlag, men vi har ju bara gjort en enkel offertfrågan. Varför göra det komplicerat?

En utmaning är att sprida ut slakten, som kommunen köper in separat, så att inte allt kött kommer samtidigt till frysarna.

– Det är lite mer jobb för kostenheten, men alla tycker att det är värt det.

Idén kommer från kommunens tidigare kostchef som utvecklat upplägget tillsammans med kostenheten.

– Det finns flera vinnare. Vi kan visa välvilja mot de bönder som finns kvar. Produktionen är hållbar och köttet smakar bra. Den enda nackdelen är att det blir något dyrare, säger Hans Svensson.

 

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Härjedalen köper kor – inte kött”

  1. Pontus skriver:
    2021-03-26 kl. 11:56

    Eh…?

    4 kap. 2 § LOU:
    ”En upphandling får inte utformas i syfte att undanta den från lagens tillämpningsområde och får inte heller utformas i syfte att begränsa konkurrensen så att vissa leverantörer gynnas eller missgynnas på ett otillbörligt sätt”

    Härjedalens kommun:
    ”Vi skulle egentligen behöva köpa några kor till för att täcka hela behovet, men då skulle vi inte kunna direktupphandla.”

    Snyggt….eller….

    Svara

Lämna ett svar till Pontus Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt