Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Har du koll på prissättning?

ExpertkommentarPris är starkt förknippat med inköp, men hur duktig är du på prissättning och använder du den kunskapen för att göra ännu bättre affärer? undrar Helena Brynolfsson.

| 2022-02-21

Vi som jobbar som inköpare och med inköp förknippas ofta med pris och kostnader. Och ofta med en negativ underton i linje med ”ni på inköp bryr er bara om priset”. Det vill säga underförstått inte om kvalitet, service, leveranstid, miljö, hållbarhet, försörjningsberedskap eller annat som är viktigt och som spelar roll. Sker affärerna dessutom inom offentlig sektor tilltar okunskapen lavinartat bland icke-inköpare med den evigt ”lägsta pris”-polemiken.

Då denna text främst riktar sig till inköpare, varken behöver jag eller tänker jag skriva om ”lägsta pris” eller förklara/försvara att vi inköpare arbetar med en palett av kritiska faktorer vid upphandling. Till er som fortfarande tycker ”lägsta pris” är problematisk vid upphandlingar är min rekommendation – läs på och förkovra er! Till exempel genom att ta del av SOI:s replik: Lägsta pris är inte vår devis.

Det jag tänker ta upp dock är kostnader och förhållandet mellan dem, pris och värde. Hur en större förståelse för prissättning kan leda till bättre strategier, affärer och resultat.

Om vi tar oss tid och tar reda på och förstår hur prissättningen går till för de varor/tjänster vi köper, så ger det oss en input för hur vi ska lägga upp vår strategi för att optimera våra inköp. Hur vi ska specificera, upphandla, förhandla och sedermera mäta och följa upp våra inköp för att säkerställa effekt och resultat.

Ett pris som erbjuds i ett anbud eller vid en förhandling är inte en reell siffra/sanning utan något som i de flesta fall har tagits fram av leverantörens marknads- och ekonomiavdelning. Kostnader som priset till stor del består av är däremot en reell siffra. Det vill säga att alla produkter och tjänster kostar en viss summa att producera eller leverera innan leverantören lägger på sin marginal. Självklart går det att jobba med att effektivisera produktions– och leveranskostnader genom att till exempel ha tillverkning i lågkostnadsländer  eller byta till bättre och hållbarare insatsvaror med mera. Men hur vi än vrider och vänder så är kostnad en reell siffra och en stor del av det vi betalar för som köpare.

Till pris- och kostnadsresonemanget dyker ofta ”värde” upp (eller engelska ”value/value management”). Både i form av det värde inköpsfunktionen levererar till sin organisation, men även i form av det värde som förvärvas från leverantören vid ett köp.

För att reda ut förhållandet mellan pris, kostnad och värde ur ett inköpare-säljare perspektiv behövs förståelse för hur pris sätts. Ett sätt är att ta hjälp av Jonathan O´Brien som i sin bok ”Category Management in Purchasing” tar upp sex olika prissättningsvarianter:

  • Girighetsprissättning förekommer när leverantören sätter det pris hen vill när köparen inte har något annat val eller alternativ. Exempel är oljekarteller eller OEM (”original equipment from manufacturer”).

  • Värdeprissättning existerar när köparen är villig att betala mer för någon form av upplevt mervärde. Denna prissättning fungerar enbart om leverantören lyckats differentiera sin produkt/tjänst på ett sätt som kunden är villig att betala för. Här vill självklart de flesta leverantörer befinna sig. Några exempel är sportbilar och designerkläder.

  • Budgetprissättning existerar när det finns en fast budget för en lösning/ett behov och leverantören tillfrågas avseende vad som kan levereras inom denna ram. Exempel är inköp av kreativa reklambyråtjänster.

  • Kost-plusprissättning förekommer bland annat i offentliga upphandlingar (exempelvis försvarsprojekt). Priset är här upparbetade kostnader plus en överenskommen vinstmarginal.

  • Marknadsprissättning existerar när priset sätts genom utbud och efterfrågan på marknaden. Exempel är olika former av råvaror såsom metaller, kaffe och el.

  • Målprissättning är det ultimata inköpspriset. Köparen utvecklar specifikationen och vad som ska levereras och talar sedan om priset för leverantören. Exempel här är bilindustrin.

 

Min erfarenhet är att vi som inköpare kan bli mycket bättre på att analysera våra inköpskategorier generellt och prissättningsmässigt.

Om vi förstår hur prissättningen går till för varor/tjänster vi köper, så ger det oss en input om hur vi ska lägga upp vår inköpsstrategi. Hur vi ska specificera våra upphandlingar, förhandlingar och sedermera mätning och följa upp våra inköp för att säkerställa effekt och resultat.

Helena Brynolfsson 
Prosourcia

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Helena Brynolfsson

Helena Brynolfsson äger och driver Prosourcia. Hon är tidigare koncerninköpschef med mer än 30 års erfarenhet av inköp från åtta olika företag/verksamheter. Hon har lång erfarenhet av att bygga upp inköpsfunktioner där struktur och kompetens inom inköp saknats. Hon kan förändringsarbete och att utveckla strategier som leder till besparingar och effektivitet. Hon är ofta anlitad som föredragshållare och utbildar regelbundet studenter.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen