Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Här är regeringens flygplan

Nödupphandling för sju månader ska rädda tre av de flyglinjer som drabbats av Nextjets konkurs. Fast för destinationerna Arvidsjaur och Gällivare väntas nya avtal inte vara klara förrän till hösten.

| 2018-05-18

Nextjets konkurs slår hårt mot flera orter norröver som ser ut att kunna bli utan reguljär flygförbindelse i flera månader. Trafikverket påbörjar omedelbart en upphandling av trafik på de båda rutterna Stockholm-Gällivare och Stockholm-Arvidsjaur som Nextjet har trafikerat på kommersiell bas.

– Vi kommer att skynda på upphandlingen så gott vi kan för att ha nya avtal klara runt den 15 september, sa Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon vid fredagens presskonferens tillsammans med infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Under tiden är förhoppningen att lindra konsekvenserna av flygstoppet med buss och taxi till flygplatser med trafik. SJ ska dessutom förlänga sina nattåg.

På rutterna från Stockholm till Hemavan, Lycksele och Vilhelmina är förhoppningen att mycket snart få igång trafiken. Nödförfarande öppnar för direktupphandling på sju månader.

– Vi är redo att inleda en diskussion om kostnad och villkor med flygbolag som har kapacitet, säger Lena Erixon som berättar att det bland annat är missnöje med Nextjet fått verket att avstå att från att be konkursförvaltaren om hjälp utan istället säga upp avtalen för att se sig om efter andra lösningar.

Mer söderut ser det bättre ut. Inrikesflygbolaget BRA är exempelvis redo att inom ett par veckor fylla hålet efter Nextjet på linjerna mellan Jönköping och Bromma samt Sundsvall till Göteborg.

– Jönköping-Bromma är en av de linjer vi beräknar att vi kan flyga med lönsamhet, bekräftar Christian Clemens, vd för BRA.

Efter konkursen har kritiken mot såväl upphandlande och tillståndsgivande myndigheter varit hård. Nextjet har fått flyga trots en mycket skral ekonomi med bland annat stora skulder till de flygplatser som trafikerats.

Av konkursansökan till Attunda tingsrätt framgår att de obetalda leverantörsskulderna ligger på runt 100 miljoner kronor. I princip alla kommunala flygplatser som trafikerats har fordringar på konkursboet.

Nextjets sorti påverkar självklart också konkurrensläget på marknaden. Detta kommer att märkas i den flygupphandling som Trafikverket nu arbetar med och som ska resultera i nya avtal från hösten 2019.

Detta är inte första gången som problem uppstår i upphandlad flygtrafik. Tomas Eneroth kunde inte lova mer pengar för att stötta trafiken till orter där kommersiella linjer inte bär sig, även om en större översyn är på gång.

Läs mer: DirektupphandlingPolitikSamhälleTransport

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026