Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Här är regeringens flygplan

Nödupphandling för sju månader ska rädda tre av de flyglinjer som drabbats av Nextjets konkurs. Fast för destinationerna Arvidsjaur och Gällivare väntas nya avtal inte vara klara förrän till hösten.

| 2018-05-18

Nextjets konkurs slår hårt mot flera orter norröver som ser ut att kunna bli utan reguljär flygförbindelse i flera månader. Trafikverket påbörjar omedelbart en upphandling av trafik på de båda rutterna Stockholm-Gällivare och Stockholm-Arvidsjaur som Nextjet har trafikerat på kommersiell bas.

– Vi kommer att skynda på upphandlingen så gott vi kan för att ha nya avtal klara runt den 15 september, sa Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon vid fredagens presskonferens tillsammans med infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Under tiden är förhoppningen att lindra konsekvenserna av flygstoppet med buss och taxi till flygplatser med trafik. SJ ska dessutom förlänga sina nattåg.

På rutterna från Stockholm till Hemavan, Lycksele och Vilhelmina är förhoppningen att mycket snart få igång trafiken. Nödförfarande öppnar för direktupphandling på sju månader.

– Vi är redo att inleda en diskussion om kostnad och villkor med flygbolag som har kapacitet, säger Lena Erixon som berättar att det bland annat är missnöje med Nextjet fått verket att avstå att från att be konkursförvaltaren om hjälp utan istället säga upp avtalen för att se sig om efter andra lösningar.

Mer söderut ser det bättre ut. Inrikesflygbolaget BRA är exempelvis redo att inom ett par veckor fylla hålet efter Nextjet på linjerna mellan Jönköping och Bromma samt Sundsvall till Göteborg.

– Jönköping-Bromma är en av de linjer vi beräknar att vi kan flyga med lönsamhet, bekräftar Christian Clemens, vd för BRA.

Efter konkursen har kritiken mot såväl upphandlande och tillståndsgivande myndigheter varit hård. Nextjet har fått flyga trots en mycket skral ekonomi med bland annat stora skulder till de flygplatser som trafikerats.

Av konkursansökan till Attunda tingsrätt framgår att de obetalda leverantörsskulderna ligger på runt 100 miljoner kronor. I princip alla kommunala flygplatser som trafikerats har fordringar på konkursboet.

Nextjets sorti påverkar självklart också konkurrensläget på marknaden. Detta kommer att märkas i den flygupphandling som Trafikverket nu arbetar med och som ska resultera i nya avtal från hösten 2019.

Detta är inte första gången som problem uppstår i upphandlad flygtrafik. Tomas Eneroth kunde inte lova mer pengar för att stötta trafiken till orter där kommersiella linjer inte bär sig, även om en större översyn är på gång.

Läs mer: DirektupphandlingPolitikSamhälleTransport

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling