Arvidsjaur flygplats
Fortsatt flyg till Arvidsjaur förelås. Foto: Kent Norberg.

Upphandlar flyg till elva orter

Trafikverket förbereder en ny stor upphandling av flygtrafik. Sammanlagt elva sträckor är aktuella och om inget bolag vill trafikera dem kommersiellt får de samhällsstöd.

Trafikverket har regeringens uppdrag att avhjälpa brister i kollektivtrafikens tillgänglighet. Verket upphandlar trafik på rutter som saknar förutsättningar för kommersiell drift. Hösten 2019 går de nuvarande flygavtalen ut och inför det har en utredning gjorts.

– Med våra förslag stärker vi tillgängligheten, inte minst för norra Sverige, säger Anna Fällbom, enhetschef vid Trafikverket.

Inför den kommande upphandlingen presenteras förslag på så kallad allmän trafikplikt på elva sträckor, varav en ny. För orter som Storuman och Haparanda/Kemi föreslås dock inget flyg.

Den nya rutten är Kramfors-Arlanda. Inköpsrådet har i en tidigare artikel beskrivit det dyra och sannolikt olagliga ”mellanlandningsavtal” som Höga Kusten Airport i Kramfors slutit med Nextjet.

– En jätteviktig signal om att Höga Kusten Airport är viktig för Kramfors och Sollefteå kommuners näringsliv och det destinationsarbete som vi tillsammans utför, säger Gudrun Sjödin, styrelseordförande i Höga Kusten Airport.

På två av de trafikpliktiga linjerna, Arvidsjaur-Arlanda och Gällivare-Arlanda, bedriver Nextjet idag kommersiell trafik. Om det står sig framöver blir följande linjer aktuella för upphandling: Hagfors-Arlanda, Hemavan-Arlanda, Lycksele-Arlanda, Pajala-Luleå, Sveg-Arlanda, Torsby-Arlanda, Vilhelmina-Arlanda, Kramfors-Arlanda samt Östersund-Umeå.

Av utredningen framgår att antalet passagerare på de olika rutterna varierar stort, från ett par tusen per år mellan Pajala och Luleå till 33 000 Gällivareresenärer.

Nu föreslår Trafikverket ett antal förändringar av upphandlingens utformning. Det handlar bland annat om upplägg, incitament till ökat resande, kvalitetskrav och uppföljning.

– Detta skapar förutsättningar för ökad kvalitet och stabil flygtrafik, vilket i sin tur ger förutsättningar för ett ökat resande, säger Anna Fällbom.

Utredningen är ute på remiss fram till den 30 november. I början av nästa år fattas beslut om vilka linjer som ska omfattas av trafikplikt. Först därefter påbörjas själva upphandlingen.

Om en operatör anmäler intresse för att flyga på marknadens villkor, utan ersättning, på någon linje avbryts upphandlingen för denna sträcka. Nästa avtalsperiod sträcker sig från oktober 2019 till oktober 2023.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *