Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hamburgundantag kräver samarbete

RättsfallsanalysI en ny dom från Kammarrätten i Jönköping förtydligas omfattningen av det så kallade Hamburgundantaget, som undantar vissa upphandlingar mellan två eller flera myndigheter från upphandlingslagarna. Philip Thorell och Lars Lundgren, Hannes Snellman Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2024-02-01
Philip Thorell och Lars Lundgren, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Sammanfattning
En upphandling kan bara omfattas av undantaget i 3 kap. 17 § LUF, det så kallade Hamburgundantaget, om det som upphandlas utgör ett genuint samarbete där båda upphandlande myndigheter bidrar till projektet.

I ett fall där en upphandlande myndighet inte kunnat visa att det huvudsakliga inslaget i dess prestationer är något annat än ersättning för varor och tjänster ansågs undantaget inte vara tillämpligt.

Bakgrund
Region Kalmar beslöt sig under 2021 för att lämna sitt existerande resesystem för kollektivtrafik och i stället ansluta sig till ett system som utvecklats av Skånetrafiken, Blekinge Länstrafik och Östgötatrafiken, här kallad Skånetrafiken. Medan förhandlingarna mellan Region Kalmar och Skånetrafiken pågick ansökte Infospread Euro om överprövning och yrkade att upphandlingen skulle göras om.

Infospread menade att Region Kalmars anslutning till Skånetrafikens resesystem var upphandlingspliktigt enligt LUF. Infospread framförde att det samlade intrycket av dokumentationen var att Region Kalmar skulle betala Skånetrafiken för att få använda resesystemet.

Det här skulle därför enligt Infospread karakteriseras som ett köp, och inte som ett sådant samarbete som omfattades av Hamburgundantaget.

Region Kalmar menade i gengäld dels att ingen upphandling påbörjats, dels att ett eventuellt framtida avtal avseende resesystemet utgjorde en upphandling som var undantagen enligt Hamburgundantaget.

Förvaltningsrätten fann att en upphandling i och för sig hade påbörjats. Eftersom det vid tidpunkten för domen inte fanns något utkast till slutligt avtal mellan Skånetrafiken och Region Kalmar, och prövningen i målet inte kunde avse framtida förhållanden som ännu inte var kända, konstaterade dock förvaltningsrätten att det inte gick att avgöra om förutsättningarna för att tillämpa Hamburgundantaget var uppfyllda.

Förvaltningsrätten placerade bördan för detta på Infospread, och avslog därför ansökan om överprövningen.

Kammarrättens dom
Precis som förvaltningsrätten inledde kammarrätten med att konstatera att en upphandling hade inletts när Region Kalmar beslutade att ansluta sig till Skånetrafikens resesystem. Domstolen angav också att regionen menade att upphandlingen var undantagen enligt Hamburgundantaget.

För att en upphandling ska vara undantagen enligt 3 kap. 17 §, krävs att samtliga tre punkter i paragrafen är uppfyllda. Kammarrätten fann också att Region Kalmar bar bevisbördan för att undantaget var tillämpligt.

Vid prövningen av om Region Kalmar visat att förutsättningarna for att tillämpa Hamburgundantaget var uppfyllda, menade kammarrätten först och främst att det centrala i om undantaget var tillämpligt var om det rörde sig om ett samarbete. Alla parter skulle dra sitt strå till stacken, fortsatte kammarrätten, vilket inte var fallet om en parts enda bidrag var att ersätta vissa kostnader.

Kammarrätten ansåg – till skillnad från förvaltningsrätten – att det var Region Kalmar som hade bevisbördan för att det var fråga om ett sådant samarbete, och att det skulle bedömas med utgångspunkt i det avtalsutkast som fanns i målet.

Kammarrätten ansåg att utkastet gav vid handen att Region Kalmar i huvudsak skulle ersätta Skånetrafiken för utveckling, underhåll och förvaltning och att det därmed inte var fråga om ett sådant samarbete som omfattades av Hamburgundantaget och beslutade därför att upphandlingen skulle göras om.

Analys
Den här domen är resultatet av en förhållandevis lång och slingrig domstolsprocess. Kammarrätten i Jönköping har nämligen tidigare behandlat samma upphandling i mål 1361-22. I det fallet överklagades dock domen till HFD, som återförvisade målet till kammarrätten (HFD 2023 ref. 44). Både kammarrättens ursprungliga dom och HFD:s beslut att återförvisa målet har tidigare analyserats på Inköpsrådet.

Om upphandlingen i det här fallet hade avsett ett samarbete mellan upphandlande myndigheter, hade upphandlingen kunnat vara undantagen från LUF enligt Hamburgundantaget som ursprungligen utvecklades genom EU-domstolens dom i mål C-480/06 Hamburg.

EU-domstolen har genom senare rättspraxis förtydligat att det här enbart gäller verkliga samarbeten, och inte transaktioner som snarare utgör köp, i mål C-429/19 Remondis. Kammarrättens synsätt följer EU-domstolens praxis.

Orsaken till att förvaltningsrätten och kammarrätten kom till olika slutsatser var deras olika syn på bevisbördans placering. Förvaltningsrätten ansåg att det var Infospread som sökande som skulle visa att Hamburgundantaget inte var tillämpligt medan kammarrätten ansåg att det var Region Kalmar som skulle visa att förutsättningarna att tillämpa det undantag regionen åberopat var uppfyllda.

I konsekvens med detta bedömdes också relevansen av avtalsutkastet på olika sätt. Förvaltningsrätten ansåg att det inte utifrån utkastet gick att dra några slutsatser om samarbetskriteriet skulle vara uppfyllt enligt den slutliga versionen av avtalet och därmed förenligt med Hamburgundantaget medan kammarrätten ansåg att bedömningen skulle ta sin utgångspunkt i avtalsutkastet.

Förvaltningsrättens synsätt skulle få konsekvensen att leverantörer i princip inte har någon chans att vinna framgång med en överprövning av en upphandling där den upphandlande myndigheten eller enheten felaktigt påstår att Hamburgundantaget är tillämpligt, utan begränsas till att överpröva giltigheten av avtalet när det väl ingåtts.

Enligt vår mening är kammarrättens slutsatser i domen även rimliga i övrigt. Hamburgundantaget fyller ett legitimt syfte, men det är viktigt att det bara tillämpas i de undantagsfall det är ämnat för och att leverantörer har tillgång till reella rättsmedel för att förhindra att Hamburgundantaget tillämpas felaktigt redan innan avtal ingås.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Jönköping mål nr 3224-23.

Juristpanelen

Läs mer: DirektupphandlingPraxisRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Hamburgundantag kräver samarbete"

  1. Kjell Gunnarsson skriver:
    2024-02-21 kl. 08:19

    ”Både kammarrättens ursprungliga dom och HFD:s beslut att återförvisa målet har tidigare analyserats på Inköpsrådet.”
    Vore det inte lämpligt med länkar till de tidigare analyserna här?

    Svara
    1. Bo Nordlin skriver:
      2024-02-21 kl. 11:26

      Hej Kjell, din synpunkt är i högsta grad befogad. Vi har lagt in länkar till de båda analyserna i texten nu.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026