Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Utlovar färskare hållbarhetskriterier

Kritiken mot ”dammiga” hållbarhetskriterier tog skruv. Upphandlingsmyndigheten kommer i år att prioritera upp denna arbetsuppgift och utlovar dessutom en genomgång av samtliga kriterier vart tredje år.

| 2018-03-23

Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskriterier har beskrivits som både oambitiösa och dåligt uppdaterade. Nu kommer myndighetens svar på den beska kritiken från Gunilla Glasare vid Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.

– Vi har tagit fram en ny förvaltningsplan och kommer att gå igenom samtliga våra miljökriterier vart tredje år, säger Annie Stålberg, chef för hållbarhetsenheten vid Upphandlingsmyndigheten.

Den genomgång som Miljöinstitutet IVL har gjort på uppdrag av SKL visar att mer än hälften av dagens kriterier år från år 2014 eller ännu äldre. Dessutom noteras att många kriterier inte är tilläckligt ambitiösa för att bidra till miljöutveckling.

Annie Stålberg lovar att det vid genomgången ska kontrolleras att innehållet är uppdaterat och om kriterierna är drivande eller ska revideras alternativt avvecklas:

– Vi kommer även att bli tydligare kring när kriteriet senast har uppdaterats så inga tveksamheter finns kring detta.

Upphandlingsmyndigheten betonar att man, som ett led i att hålla hållbarhetskriterierna relevanta och aktuella, ständigt jobbar för att hålla dem uppdaterade. Arbetet med kriterierna har i år utsetts till en särskilt prioriterad uppgift.

Databasen består i dagsläget av över 600 hållbarhetskriterier. Genomgången sker med hjälp av en prioriteringsmodell. Kriterier med stor miljöpåverkan och som omfattar stora upphandlingsvolymer kommer att gås igenom först. Även kriterier som används i stor omfattning är högt prioriterade.

Just nu pågår arbete inom flera områden.

– Bland annat fokuserar vi mycket på sjukvårdens förbrukningsartiklar och uppdatering av dessa kriterier pågår för flera olika produkter, säger Annie Stålberg.

Kriterierna tas fram i samarbete med expertgrupper. Dessa består av representanter från branschorganisationer, miljöorganisationer, näringsliv, stat, landsting och kommun vilket gör kriterierna brett förankrade.

Läs mer: FörfrågningsunderlagHållbarhetPraktisktUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Utlovar färskare hållbarhetskriterier"

  1. Sara skriver:
    2018-03-31 kl. 13:21

    Upphandlingsmyndigheten har inte kunnat leverera resultat pga att många kompetenta medarbetare har sagt upp sig i protest mot svagt ledarskap och att cheferna är inkompetenta.
    Många nya som inte har rätt kompetens har rekryterats pga sina nära kontakter med cheferna och dessvärre med väldigt höga löner vilket det har skapat mycket missnöje. I hållbarhetsenheten är det fler än 10 personer som har sagt upp sig sedan 2017 eller inte fick stanna efter sin visstidsanställning trots rätt kompetens inom hållbarhetsområdet.
    Många medarbetare har påpekat att kriterierna måste uppdateras under de senaste tre åren men fick inget gehör. Eftersom några av dem i den ordinarie personalen inte klarar av sitt arbete pga brist på rätt kunskap så rekryteras kompetenta personer tillfälligt för att göra jobbet vilket det skedde under 2016 och 2017.
    Nu gör Upphandlingsmyndigheten detta igen för att lära upp sina medarbetare det arbete de har blivit anställda för och inte klarar av, med hjälp av visstidsanställda. Slavarbete för visstidsanställda och resultate av gediget arbete kommer att presenteras av befintlig personal externt. På detta sätt backar upp cheferna sina nära och kära medarbetare som de har själv anställt. Den person som anställdes att arbeta med förbrukningsartiklar har inte levererat något resultat under tre år hon har varit anställd. Hon har varken kompetens inom upphandling eller hållbarhetsområdet och har gjort bort sig i många möten med externa aktörer. Detta är skandal för Upphandlingsmyndigheten och för Ardalan Shekarabi som ska få ordning och reda på offentliga medel.

    Svara
  2. Fd anställd på UHM skriver:
    2018-03-31 kl. 17:40

    Bekräftar även detta. Jag är en av de ”kompetenta” som visstidsanställdes. Har följt fortsättningen av mitt arbete som efter att jag lämnade tyvärr hamnat hos de mer priviligierade (men inte lika kompetenta) på myndigheten. Resultatet därefter.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt