Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hållbar upphandling bevisat effektiv

Juridisk krönikaNyligen släppte Nordiska ministerrådet rapporten Sustainable Public Procurement and the Sustainable Development Goals som visar på ett konkret samband mellan offentlig upphandling och globala hållbarhetsmål. Rapporten kommenteras av Fredrik Linder och Nike Berlin på Advokatfirman Schjødt.

| 2021-06-15
Fredrik Linder och Nike Berlin på Advokatfirman Schjødt.

Den offentliga upphandlingen presenteras ofta som ett kraftfullt verktyg av regeringar för att uppnå samhällspolitiska mål. På EU-nivå har man identifierat upphandling som medel för att nå visionen om ett hållbart Europa, se exempelvis beaktandesats 2 i LOU-direktivet som refererar till Kommissionens meddelande Europa 2020 – En strategi för smart och hållbar tillväxt för alla.

I Sverige har den nationella upphandlingsstrategin två av sju inriktningsmål att uppnå miljömässigt ansvarsfulla upphandlingar som bidrar till ett socialt hållbart samhälle. I linje med detta återfinns miljö-, social- och arbetsrättsliga hänsyn i LOU (se exempelvis 4 kap. 3 § och 17 kap. 4 § LOU).

Effekterna av offentlig upphandling låter sig av naturliga skäl bäst mätas i det enskilda fallet, dess potential att påverka och stödja uppnåendet av mer abstrakta, globala mål är betydligt svårare att bevisa.

Nordiska ministerrådet har den 18 maj 2021 publicerat en 70-sidig rapport med rubriken Sustainable Public Procurement and the Sustainable Development Goals. Enligt författarna visar rapporten, som bygger på ett omfattande forsknings-, kartläggnings- och analysarbete, för första gången på ett konkret samband mellan upphandling och globala hållbarhetsmål.

Den innehåller bland annat 17 stycken fallstudier, kopplade till vart och ett av de 17 hållbarhetsmål som utgör FN:s 2030-agenda (den senaste globala strategin för hållbar utveckling), som ska påvisa hur hållbar offentlig upphandling kan påverka hållbarhetsmålen.

Som exempel från rapporten kan nämnas att en konkurrenspräglad dialog av rengöringssystem för sjukhussängar i Nederländerna anses ha bidragit till mål nummer 3 (god hälsa och välbefinnande).

I Norge har man bidragit till mål nummer 9 (hållbar industri, innovationer och infrastruktur) genom en konkurrenspräglad dialog avseende utvecklingen av världens första batteridrivna bilfärja. Forsknings- och utvecklingsinvesteringarna från de konkurrerande företagen i upphandlingen möjliggjorde sedan för dessa att vinna liknande upphandlingar – enligt rapporten ett exempel på att upphandlande myndigheter kan använda sin köpkraft för att skapa en förändring på marknaden. Noll- och lågutsläppsfärjor anges ha blivit den nya normen.

För Sveriges del kan nämnas att Region Stockholm anses ha bidragit till mål nummer 12 (hållbar konsumtion och produktion) i en upphandling gällande informations- och kommunikationsteknikutrustning. Denna typ av upphandling har av Region Stockholm bedömts ofta innebära risk för bland annat kränkningar av mänskliga rättigheter och arbetsrättsliga villkor i leverantörskedjan.

Före upphandlingen förde myndigheten dialog med potentiella leverantörer och erhöll feedback på föreslagna hållbarhetskriterier och sociala avtalsklausuler. I upphandlingen utvärderades sedan hållbarhetskriterier som en del av kvalitetskraven. Som del av tilldelningskriterierna ombads tillverkare också att presentera specifika riskanalyser på vissa komponenter, inklusive metoder för att övervaka risker på fabriksnivå.

Rapporten från Nordiska ministerrådet syftar till att öka medvetenheten om den katalyserande roll som offentlig upphandling kan ha när den görs med hållbarhet i åtanke. Det är intressant att se att det merarbete som det kan innebära för upphandlare att ställa relevanta hållbarhetskrav faktiskt kan ha en påverkan på samhället i stort – inte bara i den enskilda upphandlingen.

Juristpanelen

Läs mer: Juridisk krönikaMiljökravSociala krav

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026