Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hållbar upphandling bevisat effektiv

Juridisk krönikaNyligen släppte Nordiska ministerrådet rapporten Sustainable Public Procurement and the Sustainable Development Goals som visar på ett konkret samband mellan offentlig upphandling och globala hållbarhetsmål. Rapporten kommenteras av Fredrik Linder och Nike Berlin på Advokatfirman Schjødt.

| 2021-06-15
Fredrik Linder och Nike Berlin på Advokatfirman Schjødt.

Den offentliga upphandlingen presenteras ofta som ett kraftfullt verktyg av regeringar för att uppnå samhällspolitiska mål. På EU-nivå har man identifierat upphandling som medel för att nå visionen om ett hållbart Europa, se exempelvis beaktandesats 2 i LOU-direktivet som refererar till Kommissionens meddelande Europa 2020 – En strategi för smart och hållbar tillväxt för alla.

I Sverige har den nationella upphandlingsstrategin två av sju inriktningsmål att uppnå miljömässigt ansvarsfulla upphandlingar som bidrar till ett socialt hållbart samhälle. I linje med detta återfinns miljö-, social- och arbetsrättsliga hänsyn i LOU (se exempelvis 4 kap. 3 § och 17 kap. 4 § LOU).

Effekterna av offentlig upphandling låter sig av naturliga skäl bäst mätas i det enskilda fallet, dess potential att påverka och stödja uppnåendet av mer abstrakta, globala mål är betydligt svårare att bevisa.

Nordiska ministerrådet har den 18 maj 2021 publicerat en 70-sidig rapport med rubriken Sustainable Public Procurement and the Sustainable Development Goals. Enligt författarna visar rapporten, som bygger på ett omfattande forsknings-, kartläggnings- och analysarbete, för första gången på ett konkret samband mellan upphandling och globala hållbarhetsmål.

Den innehåller bland annat 17 stycken fallstudier, kopplade till vart och ett av de 17 hållbarhetsmål som utgör FN:s 2030-agenda (den senaste globala strategin för hållbar utveckling), som ska påvisa hur hållbar offentlig upphandling kan påverka hållbarhetsmålen.

Som exempel från rapporten kan nämnas att en konkurrenspräglad dialog av rengöringssystem för sjukhussängar i Nederländerna anses ha bidragit till mål nummer 3 (god hälsa och välbefinnande).

I Norge har man bidragit till mål nummer 9 (hållbar industri, innovationer och infrastruktur) genom en konkurrenspräglad dialog avseende utvecklingen av världens första batteridrivna bilfärja. Forsknings- och utvecklingsinvesteringarna från de konkurrerande företagen i upphandlingen möjliggjorde sedan för dessa att vinna liknande upphandlingar – enligt rapporten ett exempel på att upphandlande myndigheter kan använda sin köpkraft för att skapa en förändring på marknaden. Noll- och lågutsläppsfärjor anges ha blivit den nya normen.

För Sveriges del kan nämnas att Region Stockholm anses ha bidragit till mål nummer 12 (hållbar konsumtion och produktion) i en upphandling gällande informations- och kommunikationsteknikutrustning. Denna typ av upphandling har av Region Stockholm bedömts ofta innebära risk för bland annat kränkningar av mänskliga rättigheter och arbetsrättsliga villkor i leverantörskedjan.

Före upphandlingen förde myndigheten dialog med potentiella leverantörer och erhöll feedback på föreslagna hållbarhetskriterier och sociala avtalsklausuler. I upphandlingen utvärderades sedan hållbarhetskriterier som en del av kvalitetskraven. Som del av tilldelningskriterierna ombads tillverkare också att presentera specifika riskanalyser på vissa komponenter, inklusive metoder för att övervaka risker på fabriksnivå.

Rapporten från Nordiska ministerrådet syftar till att öka medvetenheten om den katalyserande roll som offentlig upphandling kan ha när den görs med hållbarhet i åtanke. Det är intressant att se att det merarbete som det kan innebära för upphandlare att ställa relevanta hållbarhetskrav faktiskt kan ha en påverkan på samhället i stort – inte bara i den enskilda upphandlingen.

Juristpanelen

Läs mer: Juridisk krönikaMiljökravSociala krav

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet
Ok med förhandlat oannonserat förfarandeOk med förhandlat oannonserat förfarande

Nytt från Upphandling24

  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd
  • Växer med kommunsamverkan
  • Politisk träta om extramiljoner
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget
  • Sunda företag vill ha högre hållbarhetskrav

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025