Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Ge oss fler förhandsavgöranden”

Inköpsrådet har frågat sex upphandlingsjurister: alla vill att svenska domstolar begär förhandsavgörande från EU-domstolen i upphandlingsmål. Här är deras argument.

| 2016-09-25

Inköpsrådet har frågat sex jurister om de anser att svenska domstolar borde begära förhandsavgöranden från EU-domstolen. Svaren är samstämmiga: ja, vi vill ha fler förhandsavgöranden. Här är deras skäl och de frågor de vill se förhandsavgöranden på.

Annica Bengtsson, verksjurist, Trafikverket annica-bengtsson-140x180px

Ja, de borde vara mer aktiva. Vi har en spretig rättspraxis i Sverige och det vore värdefullt för rättstillämpningen att få EU-domstolens syn. Man kan fundera över att svenska domstolar alltid anser att förhandsavgöranden är obehövliga, medan domstolar i andra länder ofta finner anledning.

Frågan om ska-kravs betydelse är grundläggande, men har bedömts olika i svensk rättspraxis, även av våra högsta instanser. I något lämpligt fall borde EU-domstolen tillfrågas om det alltid är i enlighet med proportionalitetsprincipen att vidhålla ett ska-krav, trots att kravet uppenbart inte har någon betydelse.

Carl Bokwall, advokat, Bokwall Rislund

carl-bokwall-140x180pxJa, det är märkligt att en måltyp som berör så stora ekonomiska värden och betydande samhällsintressen inte genererat en enda fråga. Det kan omöjligen bero på att EU-rätten är klar som korvspad. Det räcker att läsa Lagrådets kritik mot delar av de nya direktiven för att inse att direktiven och svensk lagstiftning förutsätter en hög aktivitet av de högsta domstolarna och EU-domstolen. Det kräver i sin tur förhandsavgöranden.

Jag begränsar mig till två aktuella frågor som har fått prövningstillstånd i Högsta förvaltningsdomstolen men ännu inte avgjorts. Den första är om en myndighet under regeringen kan direktupphandla när regeringen gett myndigheten uppgifter som ska utföras inom en snäv tidsram (HFD, 4575-15). Den andra frågan är om en ren prissänkning vid en förlängning enligt en förlängningsklausul i avtalet utgör en ”väsentlig” och därmed otillåten ändring av avtalet som kräver en ny upphandling (HFD, 3874-15). För transparensens skull ska jag tillägga att jag är ombud i det sistnämnda målet.

Åsa Edman, chefsjurist, SKL Kommentus

asa-edman-140x180pxJa, det behövs. Domstolarna ger sig ut i EU-rättens mer oklara utkanter och det är inte önskvärt med spretande praxis inom EU:s medlemsländer. Det finns två sätt att åstadkomma ett harmoniserade regelverk i EU. Det ena är ytterligare detaljreglering och det andra är att låta EU-domstolen bidra med förhandsbesked om hur direktiven ska tolkas. Ytterligare regler behöver vi knappast.

Frågan om hur Pressetextavgörandet om väsentliga förändringar och kommande lagreglering baserad på det avgörandet ska tillämpas. Kammarrätten i Stockholm gör jämförelsen mellan förfrågningsunderlaget och ingånget avtal. Är det verkligen så som Pressetext och den nya lagen ska tolkas? Allt som gäller proportionalitetsprincipen vore också intressant att få klarlagt. Ska den över huvud taget tillämpas för att bestämma vad en upphandlande myndighet får eller inte får ställa för krav? Om ja, ska den tillämpas som vi gör i Sverige med en prövning i tre steg?

Ewelina Olszowka, rättslig expert, Försäkringskassan

ewelinaJa, det tycker jag! Såvitt jag känner till har Sverige hittills inte begärt förhandsavgörande från EU-domstolen i något upphandlingsmål. Sverige har många överprövningsmål inom området för offentlig upphandling jämfört med många andra EU länder.  Högsta förvaltningsdomstolen meddelar prövningstillstånd i ytterst få upphandlingsmål och kammarrättsavgörandena spretar i en del frågor. Domstolarna borde begära förhandsavgöranden när det råder oklarhet vid tolkningen av unionsrättsliga frågor, för att döma rätt och för att skapa rättspraxis.

Vi får snart en ny upphandlingslagstiftning som ska genomföras utifrån nya direktiv och jag tror att det kommer att finnas både större behov hos domstolarna och i vissa fall skyldighet för Högsta förvaltningsdomstolen att begära förhandsavgörande från EU-domstolen.

Eva Sveman, förbundsjurist, Sveriges Kommuner och Landsting

eva-sveman

Jag tycker att det vore bra om de svenska domstolarna var mer aktiva att begära förhandsavgöranden. Eftersom EU-domstolen är högsta instans när det gäller att uttolka EU-rätten är det naturligtvis av intresse att veta hur den anser en bestämmelse ska tolkas. Jag skulle gärna vilja att frågor som rör bestämmelserna kring förtydliganden och komplettering får ett förhandsavgörande.

 

Anna Ulfsdotter Forssell, advoakt, Delpi

anna-ulfsdotter2-140x180Ja, med tanke på det stora antal upphandlingsmål vi har i våra svenska domstolar, jämfört med andra EU-länder, så borde Sverige ha begärt förhandsavgörande åtminstone någon gång. Det finns många frågor som är oklara rörande tolkning av vissa bestämmelser eller begrepp och där ledning varken finns i lagen, bakomliggande direktiv eller avgöranden från EU-domstolen. I sådana fall vore förhandsavgörande välkommet.

Jag skulle vilja se förhandsavgörande om vad som är tillräckliga objektiva kriterier vid tilldelning av kontrakt vid ramavtal. Gärna också ett förhandsavgörande om vilka skäl som krävs för att få att ha längre avtalstid än fyra år för ramavtal.

Läs mer: PraxisÖverprövning

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud