Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Går längre med krav på kollektivavtal

Regeringen har nu presenterat hur den nya lagen ska formuleras som ska göra det obligatoriskt att ställa krav på villkor i nivå med kollektivavtal vid offentliga upphandlingar. Regeringen går längre än den tidigare utredningen.

| 2016-02-17

Regeringen med civilminister Ardalan Shekarabi har upprepade gånger sagt att det ska bli obligatoriskt att i offentliga upphandlingar ställa krav på att de anställda minst har förmåner i nivå med kollektivavtal.

Nu finns ett utkast till en lagrådsremiss där regeringen preciserar hur lagtexten ska formuleras. Paragraferna om kollektivavtal bakas in i nya LOU, LUF och LUK och det hela ska börja gälla senast första januari 2017.

Regeringen går längre än den tidigare utredningen om upphandling och villkor enligt kollektivavtal, som leddes av Niklas Bruun. Utredningen föreslog att det skulle bli obligatoriskt att ställa krav i nivå med kollektivavtal på tre områden: lön, semester och arbetstid. Regeringen vill lägga till två områden: försäkringar och tjänstepension.

I upphandlingen måste de minsta nivåerna specificeras, till exempel vilken lön som minst måste gälla eller vilka försäkringar arbetstagarna måste ha. En leverantör kan visa att den uppfyller genom att den har tecknat ett centralt kollektivavtal. Leverantörer utan kollektivavtal får visa att de uppfyller vart och av de specificerade kraven.

Kraven kommer inte att bli obligatoriska i alla upphandlingar, utan bara ”om det är behövligt” som det formuleras i lagtexten. Enligt förslaget är det upphandlaren som bestämmer om det är behövligt eller inte. Upphandlaren ska göra en helhetsbedömning, där bland annat vilken bransch det handlar om ingår.

Här ville den tidigare utredningen att Upphandlingsmyndigheten skulle bestämma i vilka branscher det skulle vara obligatoriskt med kraven. Så blir det alltså inte nu, däremot ska Upphandlingsmyndigheten ge stöd till upphandlare om vilka branscher och andra faktorer som gör att det blir behövligt med kraven.

Kraven på förmåner i nivå med kollektivavtal ska gälla även för underleverantörer i obegränsat antal led. Däremot är det begränsat till den personal som direkt arbetar med det som upphandlas. Gäller det till exempel en byggentreprenad sträcker sig inte kravet på villkor enligt kollektivavtal till dem som har producerat byggmaterielet.

Svenska och utländska företag kommer att behandlas olika. Kraven gäller inte för utländska företag som har arbetskraft utstationerad i Sverige. Regeringen konstaterar att EU:s utstationeringsdirektiv gör det nödvändigt att undanta den gruppen. Det gäller inte heller om arbetet utförs utanför Sverige. Då är det istället ILO:s åtta kärnkonventioner som ska vara uppfyllda. De är på en betydligt mer grundläggande nivå med föreningsfrihet samt förbud mot tvångsarbete, barnarbete och diskriminering.

Regeringen föreslår fler förändringar. Sedan tidigare står det i LOU och LUF att upphandlare bör ta miljöhänsyn och sociala hänsyn i offentliga upphandlingar. I förslaget läggs även arbetsrättsliga hänsyn till i den uppräkningen.

Det ska också med det nya förslaget gå att i en upphandling utesluta en leverantör som inte har uppfyllt miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter. Ett anbud ska också kunna förkastas om priset är onormalt lågt och om det beror på att leverantören inte uppfyller miljö-, social- och arbetsrättsliga skyldigheter.

Regeringen vill nu ha synpunkter på sitt utkast till lagrådsremiss. Senast den 21 mars 2016 måste synpunkterna skickas in till Finansdepartementet.

Läs mer: LagstiftningPolitikSociala krav

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Går längre med krav på kollektivavtal”

  1. Robert skriver:
    2016-02-18 kl. 16:05

    Om inhemska företag kommer att behandlas hårdare än utländska, driver man då inte de svenska bolagen utomlands för att kunna konkurrera på lika villkor?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas