Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Går längre med krav på kollektivavtal

Regeringen har nu presenterat hur den nya lagen ska formuleras som ska göra det obligatoriskt att ställa krav på villkor i nivå med kollektivavtal vid offentliga upphandlingar. Regeringen går längre än den tidigare utredningen.

| 2016-02-17

Regeringen med civilminister Ardalan Shekarabi har upprepade gånger sagt att det ska bli obligatoriskt att i offentliga upphandlingar ställa krav på att de anställda minst har förmåner i nivå med kollektivavtal.

Nu finns ett utkast till en lagrådsremiss där regeringen preciserar hur lagtexten ska formuleras. Paragraferna om kollektivavtal bakas in i nya LOU, LUF och LUK och det hela ska börja gälla senast första januari 2017.

Regeringen går längre än den tidigare utredningen om upphandling och villkor enligt kollektivavtal, som leddes av Niklas Bruun. Utredningen föreslog att det skulle bli obligatoriskt att ställa krav i nivå med kollektivavtal på tre områden: lön, semester och arbetstid. Regeringen vill lägga till två områden: försäkringar och tjänstepension.

I upphandlingen måste de minsta nivåerna specificeras, till exempel vilken lön som minst måste gälla eller vilka försäkringar arbetstagarna måste ha. En leverantör kan visa att den uppfyller genom att den har tecknat ett centralt kollektivavtal. Leverantörer utan kollektivavtal får visa att de uppfyller vart och av de specificerade kraven.

Kraven kommer inte att bli obligatoriska i alla upphandlingar, utan bara ”om det är behövligt” som det formuleras i lagtexten. Enligt förslaget är det upphandlaren som bestämmer om det är behövligt eller inte. Upphandlaren ska göra en helhetsbedömning, där bland annat vilken bransch det handlar om ingår.

Här ville den tidigare utredningen att Upphandlingsmyndigheten skulle bestämma i vilka branscher det skulle vara obligatoriskt med kraven. Så blir det alltså inte nu, däremot ska Upphandlingsmyndigheten ge stöd till upphandlare om vilka branscher och andra faktorer som gör att det blir behövligt med kraven.

Kraven på förmåner i nivå med kollektivavtal ska gälla även för underleverantörer i obegränsat antal led. Däremot är det begränsat till den personal som direkt arbetar med det som upphandlas. Gäller det till exempel en byggentreprenad sträcker sig inte kravet på villkor enligt kollektivavtal till dem som har producerat byggmaterielet.

Svenska och utländska företag kommer att behandlas olika. Kraven gäller inte för utländska företag som har arbetskraft utstationerad i Sverige. Regeringen konstaterar att EU:s utstationeringsdirektiv gör det nödvändigt att undanta den gruppen. Det gäller inte heller om arbetet utförs utanför Sverige. Då är det istället ILO:s åtta kärnkonventioner som ska vara uppfyllda. De är på en betydligt mer grundläggande nivå med föreningsfrihet samt förbud mot tvångsarbete, barnarbete och diskriminering.

Regeringen föreslår fler förändringar. Sedan tidigare står det i LOU och LUF att upphandlare bör ta miljöhänsyn och sociala hänsyn i offentliga upphandlingar. I förslaget läggs även arbetsrättsliga hänsyn till i den uppräkningen.

Det ska också med det nya förslaget gå att i en upphandling utesluta en leverantör som inte har uppfyllt miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter. Ett anbud ska också kunna förkastas om priset är onormalt lågt och om det beror på att leverantören inte uppfyller miljö-, social- och arbetsrättsliga skyldigheter.

Regeringen vill nu ha synpunkter på sitt utkast till lagrådsremiss. Senast den 21 mars 2016 måste synpunkterna skickas in till Finansdepartementet.

Läs mer: LagstiftningPolitikSociala krav

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Går längre med krav på kollektivavtal”

  1. Robert skriver:
    2016-02-18 kl. 16:05

    Om inhemska företag kommer att behandlas hårdare än utländska, driver man då inte de svenska bolagen utomlands för att kunna konkurrera på lika villkor?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud