Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Friheten uppskattas allra mest

Betänkandet från utredningen om vissa förenklade upphandlingsregler får både ris och ros. Tumme upp ges för förslagen om större flexibilitet i utformandet av upphandlingarna samt förbättrade möjligheter att rätta och komplettera.

| 2018-06-18
Emma Breheim

Så länge informationen om upplägget är tydlig ska upphandlande myndigheter och enheter själva få bestämma hur varje upphandling ska genomföras. Det ska dessutom bli enklare att tillåta leverantörer att rätta fel eller brister i ett inlämnat anbud.

Dessa båda förslag från den statliga utredning som har utrett förenklade regler för upphandlingar under EU:s tröskelvärden samt upphandlingar av sociala och andra särskilda tjänster mottas positivt. Emma Breheim, ordförande för SOI, ser fram emot en reglering som vilar på principerna och där inköparna ges frihet att välja den metod som bedöms lämplig för varje enskild affär.

– En spontan reflektion är att det synsätt som utredningen har valt om möjligt, tillåtet och tillgängligt är lovande och smart, säger hon.

Förslaget om att utöka möjligheterna att rätta och komplettera anbud välkomnas särskilt:

– Det kommer att förenkla vår vardag, menar hon och ser även avgiften för att ansöka om överprövning som lämplig och nödvändig.

Stefan Holm, fram till i höst näringspolitisk expert på Almega, har som expert biträtt utredningen. Han finner både bra och dåliga förslag i betänkandet. På avgifter och processkostnadsansvar tror han inte:

– Visst kommer antalet överprövningar att minska med avgifter, men det blir ju på bekostnad av de små företagen som inte har resurserna.

Hans bedömning är att processkostnadsansvaret verkar hämmande för upphandlande myndigheter som vill testa nya tillvägagångssätt, exempelvis funktionskrav eller mer dialog. Åsikten är också att direktupphandlingsgränsen på 7,1 miljoner kronor för sociala tjänster och andra särskilda tjänster är på tok för hög:

– Det skapar grogrund för korruption, just det som utredningen sade sig vilja motverka.

Stefan Holm ser positivt på förslaget om att tillåta täckningsköp, alltså direktupphandlingar under överprövning. I likhet med Emma Breheim applåderar han att utökat självbestämmande för myndigheter i utformandet av upphandlingen – liksom de utökade möjligheterna till kompletteringar eller rättelser.

– Lite väl högt kan jag tycka, men i alla fall bra med avrundande kronor, lyder omdömet om förslaget till direktupphandlingsgräns på 600 000 kronor i LOU och 1,1 miljoner kronor i LUF.

Civilminister Ardalan Shekarabi, som tillsatte utredningen som ett led i att reformera den offentliga upphandlingen, är nöjd. Bland annat över att små och lokala företag samt idéburna organisationers position stärks:

– Förslagen kommer att underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att göra goda och sunda affärer och minska antalet överprövningar i domstol.

Trots att det noteras att upphandling är ett riskområde för korruption så ingick inte en översyn av  korruptionsrisker i utredningens uppdrag. Det tycker Transparency International är beklagligt.

Utredningens förslag ska nu närmast remissbehandlas. Huruvida utredningens föreslag, att lagändringarna ska träda i kraft sommaren 2019, hinns med återstår att se.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: JuridikLagstiftningUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas