De mutor som medarbetare vid Atea lämnat till anställda vid bland annat Region Sjælland har fått konsekvenser. Utöver fängelsesstraff och företagsbot på motsvarande 18 miljoner kronor har Atea myndigheternas granskande ögon på sig under lång tid.
Danska udbudsloven slår fast att mutdömda företag måste uteslutas från att buda på offentliga kontrakt under fyra års tid. Fast om leverantören går in i en självstädningsprocess, med dokumenterat resultat, behöver uteslutning inte ske.
Det halmstrået har Atea greppat. Byggt på kammaradvokatens grundliga utvärdering gav Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) och Moderniseringsstyrelsen hösten 2018 grönt ljus för Atea att konkurrera om offentliga kontrakt.
Fast godkännandet var inte utan förbehåll. Reningsprocessen revideras minst en gång per år fram till år 2022. Detta för att säkerställa att bolaget verkligen uppfyller de strängare kraven.
Nio månader efter den första utvärderingen har revidering nu skett. Det noteras att Atea genomfört ett systematiskt arbete med sin självstädning, men vikten av att alla initiativen fullföljs poängteras.
Det finns bland annat behov av vissa rutinskärpningar, bland annat granskningen av underleverantörer. Detta eftersom Atea till stor del är en grossistverksamhet vars affärsidé bygger på partnerskap. Underleverantörerna måste uppfylla samma krav som Atea.
Atea har vunnit framgång i flera av SKI:s IT-upphandlingar under senare tid, bland annat av utskriftslösningar och program. Nu senast blev man en av tre heltäckande leverantörer på det stora kommunikationsavtalet (produkter och lösningar). Statliga myndigheter, fyra regioner och 73 kommuner är avropsberättigade.
Moderniseringsstyrelsen utlovar nästa granskning av hur Atea klarar villkoren senast sommaren 2020.
Det är märkligt att man har en lag som man inte behöver följa – själva tanken med en lag torde vara att utesluta de som mutar – att ATEA ingår en självreningsprocess gör ju inte mutbrottet mindre, de har mutat och skall således uteslutas under 4 år. Att ATEA inte utesluts beror säkerligen på att de är så stora så att de skulle få stora konsekvenser för det offentliga Danmark. Man vågar inte följa lagen och det är illa. Att ATEA gjort liknande saker i Sverige har det ju skrivits en hel del om men inte heller här har det fåt några som helst konsekvenser. Göteborgs stad anmälde till och med sig själva utan resultat.
https://inkopsradet.se/bransch/it/ateas-mutmejl-chockartad-lasning/
https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/efter-skandalen-intraservice-fortsatter-granska-sig-sjalva/repqkB!60rQeWuJ2jsqVhyCV8yeg/
https://proletaren.se/kronika/tror-ni-att-ni-ar-sa-viktiga
”de har mutat och skall således uteslutas under 4 år”
Kan ju konstatera att det inte står något om just 4 år i lagen. Så var har du fått den siffran från, något prejudikat?
Kanske var otydlig där Jakob – hänvisar till den danska utbudsloven från artikeln, vill absolut inte säga att jag är expert på den danska lagen. Jämför det med någon som kört full, man blir garanterat av med körkortet och får inte köra bil även om man sen går i terapi hos AA och gör avbön. Men det går bra att muta (begå ett allvarligt brott), göra självrening och sen lämna nya anbud, det vänder jag mig emot. Om det var ett mindre företag som gjort samma sak, vad tror du hänt då?
Danska udbudsloven slår fast att mutdömda företag måste uteslutas från att buda på offentliga kontrakt under fyra års tid.