I mars hävde Trafikverket kontraktet med Lovön Samverkan, LSAB, som stod för E4 Förbifart Stockholms tunneldelar på Lovön. Anledningen till hävningen av kontraktet, värt runt 3,5 miljarder kronor, var främst säkerhetsbrister.
För att kunna lämna över en fungerande, säker och väl underhållen arbetsplats till den entreprenör som ska bygga färdigt projektet krävs skyddsarbeten under upphandlingstiden. Det uppdraget går till Veidekke.
Det handlar om arbete både ovan och under jord på Lovön. Skyddsarbetet består bland annat i att slutföra förstärkningsarbeten, transportera bort massor, komplettera dokumentation och utföra asfalteringsjobb.
– Lösningen med en tillfällig entreprenör gör att starttiden för nästa entreprenör kan kortas, säger Johan Brantmark, projektchef för E4 Förbifart Stockholm.
Arbetena utförs inom ramen för en utförandeentreprenad på löpande räkning. Den beräknade volymen ligger på runt 100 miljoner kronor,
Trafikverket har använt förhandlat förfarande utan föregående annonsering. Verket lutar sig tungt mot undantagsförfarandet med hänsyn till den synnerliga brådska som råder för att starta de aktuella skyddsarbetena.
Tre olika entreprenörer tillfrågades. Veidekke lämnade bäst pris och ett bra förslag till organisation. Konstantin Spinos, arbetschef på Veidekke Anläggning Öst, säger att det känns hedrande att få förtroendet:
– Samtidigt har vi ett stort ansvar att utföra ett så bra arbete som möjligt så att nästa entreprenad får de bästa förutsättningarna med att slutföra projektet.
Sökandet efter LSAB:s efterträdare har inletts. Ett nytt förfrågningsunderlag kommer att skickas ut innan sommaren med senaste anbudsdatum i september. Ambitionen är att kontrakt ska kunna tecknas sent i år eller i början av 2020.
Tunnelhaveriet på Lovön kan bli kostsamt. Ett av de italienska bolagen bakom LSAB, Vianini Lavori, har vid en domstol i Italien yrkat på motsvarande 840 miljoner kronor i skadestånd från Trafikverket.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer