Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Flera mål i retur efter rättegångsfel

RättsfallsanalysKammarrätten har undanröjt förvaltningsrättens domar i en serie mål som gällde samma upphandling och skickat tillbaka målen till förvaltningsrätten eftersom förvaltningsrättens sammansättning stred mot lagen. Annika Blomqvist och Alexander Widén, Advokatfirman Cederquist, kommenterar kammarrättens beslut.

| 2023-09-06
Annika Blomqvist och Alexander Widén, Advokatfirman Cederquist.

Sammanfattning
I mål om offentlig upphandling är förvaltningsrätten behörig att döma (domför) med en ensam juristdomare om det inte finns en särskild anledning till att målet prövas av en fullsutten rätt där även nämndemän deltar i avgörandet. Kammarrätten i Göteborg ansåg att det fanns särskild anledning att en serie upphandlingsmål skulle prövas av en fullsutten rätt.

Eftersom förvaltningsrätten hade dömt i målen med enbart två juristdomare undanröjde kammarrätten förvaltningsrättens domar och återförvisade målen till förvaltningsrätten för ny prövning.

Bakgrund
Västra Götalandsregionen genomförde en samordnad nationell upphandling för samtliga regioner i Sverige av hyrpersonal inom hälso- och sjukvård. I upphandlingsdokumenten angavs att leverantörer kunde lämna anbud under hela avtalstiden.

Flera leverantörer ansökte om överprövning av upphandlingen och yrkade att upphandlingen skulle göras om.

Regionerna ansåg att ansökningarna skulle avslås och hävdade i första hand att lagen om offentlig upphandling inte var tillämplig på det förfarande som använts eftersom det rörde sig om ett auktorisationssystem, som är ett alternativ till offentlig upphandling.

I andra hand menade regionerna att upphandlingen reglerades av de nya reglerna i 19 kap. LOU eftersom upphandlingen påbörjades i november 2022 och att regionerna därför var fria att själva utforma förfarandet. Att regionerna tidigare hade avbrutit en annonserad upphandling efter att den överprövats innebar inte att upphandlingen hade påbörjats vid en tidigare tidpunkt.

Förvaltningsrätten bedömde att LOU skulle tillämpas på upphandlingen. Förvaltningsrätten ansåg att även om regionerna hade avbrutit ett tidigare upphandlingsförfarande så hade ett nytt förfarande inletts därefter, varför det nu gällande 19 kapitlet i LOU var tillämpligt.

Förvaltningsrätten ansåg inte att sökandena hade visat att regionerna hade agerat i strid med LOU och avslog ansökningarna om överprövning. Målen avgjordes av två juristdomare utan medverkan av nämndemän.

Domarna överklagades till kammarrätten.  

Kammarrättens bedömning
Frågan i kammarrätten var om förvaltningsrätten varit behörig att döma i målen (domför) med två juristdomare utan medverkan av nämndemän.

Kammarrätten konstaterade att det följer av lagen (1971:289) om allmänna förvaltningsdomstolar att en förvaltningsrätt i mål om offentlig upphandling är behörig med ensam juristdomare om det inte är påkallat av särskild anledning att målet prövas av fullsutten rätt, det vill säga också med nämndemän.

Kammarrätten konstaterade att det har funnits ett utredningsförslag om att införa en möjlighet att utöka antalet juristdomare i mål som kan avgöras av en ensam juristdomare så att dessa kunde avgöras av två juristdomare.

Lagstiftaren valde att inte gå vidare med det förslaget eftersom möjligheten för en ensam juristdomare att döma i upphandlingsmål förutsätter att det inte är påkallat av någon särskild anledning att målet prövas av en fullsutten rätt. Möjligheten att pröva målen med två juristdomare skulle därför ha varit begränsad.

Lagstiftaren menade att särskilda skäl att pröva ett mål i fullsutten rätt kan vara att målet är svårbedömt eller av särskild betydelse för en enskild part. Om ett mål är av sådan kvalificerad art att det är motiverat med förstärkt sammansättning bör det i första hand ske genom att målet prövas i en fullsutten rätt, varefter det är möjligt att överväga ytterligare förstärkning med en juristdomare eller nämndeman.

Kammarrätten noterade att upphandlingen avsåg samtliga regioner i Sverige, hade ett omfattande värde och att målen aktualiserade komplexa frågor. Kammarrätten ansåg därför att det var motiverat med förstärkt sammansättning i förvaltningsrätten men att detta skulle ha skett genom att förvaltningsrätten dömt i fullsutten rätt, med medverkan av nämndemän. Förvaltningsrätten var inte domför med enbart två juristdomare.

Eftersom ett fel hade begåtts i förvaltningsrätten undanröjde kammarrätten förvaltningsrättens domar och skickade tillbaka målen till förvaltningsrätten för ny prövning.

Analys
Utifrån ordalydelsen i av lagen (1971:289) om allmänna förvaltningsdomstolar och med beaktande av att lagstiftaren uttryckligen har avvisat ett förslag om att rätten ska kunna bestå av enbart flera juristdomare torde kammarrättens beslut vara okontroversiellt. Beslutet väcker dock en intressant fråga: När är ett upphandlingsmål av så kvalificerad art att det är påkallat av särskild anledning att målet inte kan avgöras av en ensam juristdomare?

Kammarrätten bedömde att det var motiverat att målen skulle avgöras med medverkan av nämndemän eftersom upphandlingen var rikstäckande och av ett stort värde liksom att målet rymde komplexa frågor.

Vilken vikt som läggs vid de enskilda rekvisiten framgår inte av kammarrättens beslut. Frågan om när det är påkallat att ett upphandlingsmål avgörs i fullsutten rätt tycks inte heller ha varit föremål för tidigare klargöranden i rättspraxis.

Upphandlingsmål är många gånger komplexa i den meningen att ett flertal olika lagar kan aktualiseras, bland annat lagstiftning som gäller för de varor eller tjänster som upphandlas eller frågor om säkerhetsskyddslagstiftningen. Många upphandlingar handlar också om stora värden och kan vara av stor betydelse för en enskild leverantörs fortsatta framgång på marknaden.

Även om kammarrättens beslut ger viss vägledning om när ett mål behöver avgöras i fullsutten rätt, är det inte klarlagt om exempelvis upphandlingens värde eller om målet rymmer komplexa frågor enskilt kan motivera att målet avgörs av en fullsutten rätt där även nämndemän ska medverka.

Det kan därför finnas anledning för den part som förlorat ett mål i förvaltningsrätten att vara vaksam på rättens sammansättning och om målet har fått den prövning som regelverket förutsätter.

Slutligen bör uppmärksammas att reglerna om när en förvaltningsrätt respektive kammarrätt är domför skiljer sig åt, varför avgörandet inte är applicerbart på kammarrättens sammansättning vid prövning av upphandlingsmål.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Göteborgs beslut den 24 augusti 2023 i mål nr 4338–4364-23. Kammarrätten i Göteborg har även den 7 juli 2023 meddelat beslut av samma innebörd i flera mål som avser samma upphandling, se mål nr 4066-4092-23, 4095-4121-23, 4028-4054-23 och 3848-3874-23.

Juristpanelen

 

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Flera mål i retur efter rättegångsfel"

  1. David Sundgren skriver:
    2023-09-07 kl. 09:08

    Tack för intressant artikel. Är nämndemän även i dessa mål politiskt tillsatta ej lagfarna medborgare? Vad skulle de i så fall tillföra i ett komplext LOU-mål kan man stilla undra…

    Svara
    1. Alexander Widén skriver:
      2023-09-08 kl. 17:17

      Hej David – ja, nämndemännen utses av regionfullmäktige efter nominering av partierna. Vid avgörande av mer komplexa eller omfattande mål kan det vara bra att fler än en person medverkar och sammansättningen med nämndemän kommer ju även med möjligheten att ta in ytterligare juristdomare.

Lämna ett svar till David Sundgren Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025