Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Fler borde använda konkurrenspräglad dialog”

Först på prov och sen skarpt. Malmö stad valde konkurrenspräglad dialog när ett verksamhetssystem för måltider köptes in. ”Dialogen gav oss ovärderlig feedback”, säger upphandlaren Richard Bau.

| 2021-05-21
Richard Bau och Joel Norén är nöjda med Malmö kommuns upphandling av ett nytt kostdatasystem.

Konkurrenspräglad dialog innebär att varje leverantör kan ansöka om att få delta i upphandlingen. Den upphandlande organisationen för sedan en dialog med de anbudssökande som bjudits in. När dialogen har avslutats lämnar respektive leverantör sitt anbud. Dialogen sker därmed innan anbudet lämnats in.

Malmö stad valde att använda metoden när de upphandlade ett nytt kostdatasystem. Systemet används för planering och servering av luncher till omkring 40 000 skolbarn och till de stora köken inom förskoleverksamheten. 

Joel Norén, verksamhetsutvecklare inom IT och digitalisering och projektledare för det nya systemet, är mycket nöjd med upphandlingen.

– Vi ville öppna upp för så många som möjligt. Med en vanlig upphandling hade det blivit svårt för oss att nå en bred marknad, säger han.

Den befintliga leverantören hade meddelat att deras system inte längre skulle uppdateras.

– De var i princip ensamma i Sverige så vi tittade runt i övriga Norden, där det visade sig finnas flera andra aktörer, säger Joel Norén.

I slutet av augusti 2020 skickades en inbjudan om att delta i en konkurrenspräglad dialog ut till marknaden. Två företag nappade.

– Eftersom leverantörsmarknaden var begränsad valde vi bort ett urvalsförfarande. Jag skulle säga att det inte behövs om det är fem leverantörer eller färre, säger IT-upphandlaren Richard Bau, som hållit i upphandlingen.

Parallella dialoger inleddes med leverantörerna i syfte att få input till förfrågningsunderlaget. I slutet av oktober 2020 skickades ett preliminärt förfrågningsunderlag ut.

Leverantörerna fick ungefär tre veckor på sig att komma med synpunkter, som sedan gicks igenom på nya dialogmöten.

I mitten av december skickades ett omarbetat preliminärt förfrågningsunderlag ut och leverantörerna ombads komma in med preliminära anbud med priser.

Vad gav dialogen?

– Både högt och lågt om deras befintliga lösningar och vad som behövde utvecklas. Men framför allt en större tydlighet – om något såg konstigt ut eller verkade ha glömts bort kunde vi enkelt påpeka det, säger Richard Bau.

Han räknar upp fyra fördelar:

  • Bättre förståelse för varandra (Malmö stads behov och förutsättningar, och leverantörernas förutsättningar, lösning och möjligheter.
  • Bättre affär genom minimering av kostnadsdrivande krav och bättre konkurrens.
  • Bättre avtalsrelation, då en relation redan byggts upp.
  • Tryggare leverans eftersom man redan kunnat fördjupa sig i frågeställningar och minskat risken för missförstånd.

Ett alternativ hade varit att använda ett öppet förfarande i stället för en konkurrenspräglad dialog.

– Med facit i hand hade vi nog blivit tvungna att avbryta en sådan upphandling. Justeringarna var för många och stora, säger Richard Bau.

I slutet av februari 2021 skickades det slutgiltiga förfrågningsunderlaget ut. Den 19 mars skulle de skarpa anbuden vara inne och i slutet av mars underrättades bolaget CGI om att de tagit hem affären.

Det är första gången Richard Bau gjort en konkurrenspräglad dialog.

– Det kräver mer tid av både verksamheten, deltagande leverantörer och upphandlaren under upphandlingen. Men det har man igen senare. Risken för att behöva avbryta minimeras. Efter tilldelningen är risken för överprövning mycket mindre och båda parter är också mer startklara, säger han.

Ett medskick är att var noggrann med dokumentationen.

– Vi har jobbat med spåraändringar och kommentarer i Word, så att leverantörerna lätt kunnat se vad som justerats i de olika versionerna.

Avtalet, som omfattar högst 13 år, ska vara i drift i början av 2022.

Richard Bau och Joel Norén rekommenderar andra som ska upphandla liknande system att använda sig av metoden.

 – Det är många andra kommuner som har avtal gällande kostdata som går ut snart, och flera av dem har varit i kontakt med oss. Vårt råd är definitivt att använda sig av konkurrenspräglad dialog.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Malmö stad

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "”Fler borde använda konkurrenspräglad dialog”"

  1. PO skriver:
    2021-05-21 kl. 08:27

    Håller helt med.
    Har använt konkurrenspräglad dialog med stor framgång ett flertal gånger.
    Är förvånad att inte fler använder upphandlingsförfarandet.

    Svara
  2. S-A skriver:
    2021-10-21 kl. 20:23

    Men i praktiken skiljer det väl inte särskilt mycket mot ett vanligt förfarande med föregående marknadsundersökning, RFI och förfrågningsunderlag på remiss? Jag menar fortfarande att KPD är ett onödigt förfarande.

    Svara
    1. Sandra skriver:
      2021-10-28 kl. 11:13

      S-A, i teorin har du rätt. I praktiken blir skillnaden stor. En RFI är det sällan leverantörer bryr sig om att svara på. I en KPD är det skapt läge och leverantörerna är på tårna på ett helt annat sätt. I en KPD får du därför enormt mycket bättre genomarbetade förslag från leverantörerna.

  3. TS skriver:
    2022-03-12 kl. 20:03

    Sandra, du skriver att en skillnad (förenklat) mot ”RFI-förfarande”, som ”S-A”, hänvisar till, är att leverantörer som bjudits in till KPD är mer engagerade.

    Kan det vara så enkelt att de genom förfarandet kan utgå ifrån att deras insats kommer att generera ett anbud med goda odds för affär – en RFI lämnar ju inga garantier för att förfarandet kommer att genera en anbudsförfrågan.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Jurist till Inköps- och upphandlings­förvaltningen

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Utvärdering i upphandlingar med breda sortimentUtvärdering i upphandlingar med breda sortiment
”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg””Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Utvärdering i upphandlingar med breda sortiment
  • ”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet