Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Fastighetsavtal omfattas inte av LOU

RättsfallsanalysEn ny kammarrättsdom slår fast att en kommuns avtal om försäljning av fastighet och sedermera hyra av en ny vårdfastighet på fastigheten, inte omfattas av LOU. Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi, refererar domen.

| 2021-12-07
Advokaterna Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi.

Sammanfattning
Kammarrätten slår fast att en fastighetsförsäljning och ingående av ett hyreskontrakt av ett ännu inte uppfört vårdboende inte omfattas av LOU. Detta eftersom kommunen och leverantören kommit överens om att upphandling ska ske av själva byggentreprenadkontraktet för vårdboendet.

Fakta i målet
Kommunfullmäktige i Karlskoga kommun beslutade den 28 maj 2020 att godkänna ett ramavtal för Projekt Bostäder/Vårdboende i Karlskoga med tillhörande bilagor.

Ramavtalet innehöll två marköverlåtelser från kommunen till två bolag. På den fastighet som benämns bostadsfastigheten förbinder sig bolagen att sedan bygga bostadslägenheter samt lokaler för exempelvis handel. Vad sedan avsåg den fastighet som benämns vårdfastigheten angavs att kommunen skulle upphandla byggentreprenaden för ett vårdboende. Bolaget skulle därefter överta entreprenaden med utsedd byggentreprenör. Vidare ingås i ramavtalet även ett hyresavtal avseende lokalerna på vårdfastigheten.

Kommunmedlemmen ”RL” överklagade beslutet genom laglighetsprövning enligt kommunallagen. RL yrkade att beslutet skulle upphävas. RL anförde att kommunen gynnar ett enskilt bolag och att kommunen försöker kringgå LOU. RL menade att kommunen borde ha annonserat projektet till både bostadsbolag och byggentreprenörer.

Kommunen anförde å sin sida att projektet kan delas in i tre delar: markförsäljning, att träffa hyreskontrakt och upphandling av byggentreprenaden. Kommunen upphandlar byggentreprenaden i konkurrens i enlighet med LOU. Att hyra lokaler och sälja mark omfattas inte av LOU. Det projektupplägg kommunen valt kringgår inte LOU.

Domstolens bedömning
Kammarrätten menade att frågan i målet är om kommunens beslut att underteckna ett ramavtal omfattas av LOU, och därför inte kan angripas med stöd av kommunallagens bestämmelser om laglighetsprövning.

Kammarrätten konstaterade också att den del av ramavtalet som rör bostadsfastigheten inte omfattas av LOU. Vad sedan avser vårdfastigheten har förvaltningsrätten ansett att avtalet ska ses som ett byggentreprenadkontrakt eftersom det gäller en icke påbörjad byggnation som kommunen sedan ska hyra av bolaget.

Kammarrätten framhöll dock att det av avtalet framgår att byggentreprenaden på fastigheten har lyfts ut och ska upphandlas separat. Ramavtalet innefattar, enligt kammarrätten, alltså inte ett avtal om själva byggentreprenaden för vårdboendet.

Kammarrätten slog fast att det huvudsakliga syftet med ramavtalet i denna del kunde därför inte anses vara att byggnadsverket ska uppföras, utan att avyttra fast egendom och ingå ett hyresavtal som inte omfattas av LOU.

Eftersom LOU inte kunde anses vara tillämplig på ramavtalet saknades det hinder mot att beslutet angrips genom laglighetsprövning. Målet skulle därmed återförvisas till förvaltningsrätten.

Analys
Inom ramen för vår rådgivning har vi många gånger bistått klienter i projekt med liknande omständigheter som i målet. Att kommuner eller andra upphandlande myndigheter önskar ingå ett hyresavtal med en leverantör avseende en byggnad som ännu inte uppförts är vanligt förekommande.

Kommunen kanske inte vill uppföra och förvalta byggnaden utan fokusera på kärnverksamheten (exempelvis att bedriva äldrevård). Kommunen föredrar därför att en privat aktör uppför och förvaltar byggnaden. Ibland föregås hyresavtalet, som i detta fall, av att kommunen överlåter den mark som byggnaden ska uppföras på till leverantören.

LOU är endast tillämplig för upphandling som genomförs av en upphandlande myndighet. Med upphandling avses de åtgärder som vidtas i syfte att anskaffa (köpa) varor, tjänster eller byggentreprenader genom tilldelning av kontrakt (1 kap. 2 § LOU). Å andra sidan innebär detta att avtal om fastighetsförsäljningar inte omfattas av LOU.

Hyresavtal är en form av tjänsteavtal avseende rättigheter till fast egendom som är undantaget från LOU enligt 3 kap. 19 §.

Regleringen innebär dock inte att alla fastighetsförsäljningar och alla hyresavtal är undantagna LOU. Om avtalet – oavsett vad det kallats för – uppfyller definitionen av ett byggentreprenadkontrakt så är avtalet upphandlingspliktigt ändå.

Bedömning av om ett avtal i realiteten utgör ett upphandlingspliktigt byggentreprenadkontrakt är ofta komplicerad. Mycket förenklat ska ett avtal omklassificeras till ett byggentreprenadkontrakt, om det huvudsakliga syftet med avtalet är uppförandet av ett byggnadsverk och myndigheten åtminstone utövat ett bestämmande inflytande på dess projektering (se till exempel EU-domstolens dom i mål C‑213/13, Impresa Pizzarotti, punkt 43 – 44).

Om ett hyresavtal riskerar att uppfylla definitionen av ett byggentreprenadkontrakt, är det vanligt att kommunen och leverantören kommer överens om att entreprenadkontraktet för byggnationen ska upphandlas enligt LOU. Entreprenadkontraktet överlåts efter upphandlingen till leverantören.

Såvitt vi känner till har detta vanliga tillvägagångssätt med hyra av icke-befintliga byggnader inte tidigare prövats i högre instans. Kammarrätten slår fast att tillvägagångssättet är förenligt med LOU.

Resterande avtal – överlåtelseavtalet av fastigheten och hyresavtalet – utgör inget upphandlingspliktigt byggentreprenadkontrakt när parterna samtidigt kommit överens om att upphandling ska ske av själva byggentreprenaden för byggnaden.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Göteborgs dom den 3 november 2021 i mål nummer 3279-21.

Juristpanelen

Läs mer: PraxisRamavtalRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Fastighetsavtal omfattas inte av LOU”

  1. Fredrik skriver:
    2021-12-09 kl. 13:06

    Klassiskt exempel på HIH* kring undantagsreglerna för LOU.

    Varför ska den upphandlande myndigheten lägga ner kostnader för upphandling och hjälpa den privata fastighetsägaren till en bättre byggkostnad via konkurrensutsättning?

    Varför ska upphandlande myndigheter ingå hyresavtal där de hamnar i beroendeställning till en privat fastighetsägare – vars ändå syfte är att göra vinst på sin investering?

    Bara för att detta är en möjlig utväg kring LOU och undantagsreglerna kring hyra, är det ur ett affärsmässigt perspektiv anmärkningsvärt dåligt.

    *Hål-i-huvet

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025