Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Faktorerna som höjer din lön

Vad ger högre lön? Utbildning, erfarenhet eller att byta jobb? En analys av resultatet från Inköpsrådets löneenkät ger svaret.

| 2017-04-03

En högre utbildning ger ett påslag i lönekuvertet. Men det rör sig inte om större skillnad än en tusenlapp i månaden för den genomsnittlige upphandlaren.  Den med bara gymnasieutbildning tjänar 39 349 kronor per månad i genomsnitt. Med högskoleexamen i bagaget blir det en knapp tusenlapp mer i lönekuvertet: 40 316 kronor. Det visar resultatet från Inköpsrådets löneenkät.

Däremot ger KY-utbildning lägre lön, både jämfört med dem med universitetsexamen och med dem som endast har gymnasium. De med KY-utbildning tjänar i genomsnitt 35 971 kronor per månad.  Alltså knappt 3 400 kronor mindre än den som bara har gymnasieutbildning, trots att KY innebär två års studier utöver gymnasium.

Det är svårt att förklara den här skillnaden mellan KY-utbildade och övriga. Det är relativt stort antal KY-utbildade upphandlare som har svarat i enkäten (182 stycken). En förklaring skulle kunna vara att KY-utbildade finns i mindre orter (där löneläget är lägre), men det stämmer inte. Mönstret är det samma när vi tittar på enskilda regioner. Både i små orter och i Stockholm tjänar de KY-utbildade avsevärt mindre.

Jobbyte för högre lön

Att byta jobb sägs vara ett säkert sätt att höja lönen. Den tesen får dock inget stöd av vår undersökning. De som hade bytt jobb under de senaste tolv månaderna hade visserligen högre genomsnittlig lön, men skillnaden är liten. Den är bara 339 kronor, eller mindre än en procents löneskillnad. Noterbart är att av de 875 upphandlare som har svarat på frågan om jobbyte är det 168 som har bytt jobb under året. Det motsvarar nästan var femte i undersökningen (19,2 procent). Stockholmarna är flitigast på att byta jobb (20,3 procent).

I år har vi mer i detalj studerat sambandet mellan erfarenhet och lön. Det visar sig att längre erfarenhet lönar sig, upp till en viss nivå. I vår undersökning stiger den genomsnittliga lönen för varje högre erfarenhetsspann upp till och med 10 till 15 år, därefter sjunker genomsnittslönen trots längre erfarenhet.

Erfarenhet Genomsnittlig månadslön
max 1 år 34856
2 år 36445
3-5 år 38184
6-10 år 41694
10-15 år 43974
16-20 år 40571

Ett annat sätt att höja lönen är att välja rätt typ av arbetsgivare, vilket vi har visat i en tidigare artikel.  Bor du utanför de allra största städerna betalar statliga myndigheter bättre än kommuner och landsting. Att arbeta som upphandlingskonsult i ett företag ger också större ekonomiskt utbyte.

Du kan själv göra urval och analyser på löneläget via Inköpsrådets tjänst. Du kan se hur lönen varierar med fem olika faktorer och även för sju andra titlar utöver upphandlare. Gå direkt till Lön för upphandlare och andra tjänster.

Analyserna bygger på en löneenkät som är genomförd av Inköpsrådet under oktober-november 2016.

[lönestatistik]

Läs mer: Karriär

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Faktorerna som höjer din lön"

  1. Jakob Waldersten skriver:
    2017-04-06 kl. 12:37

    Skulle inte åldern på de KY-utbildade kunna ha inverkan på den lägre genomsnittslönen för denna kategori. Min begränsade erfarenhet att döma säger i vart fall att det i större utsträckning är yngre upphandlare som har en KY-utbildning i bagaget.

    Vad tror ni?

    Svara
  2. Bo Nordlin skriver:
    2017-04-07 kl. 13:39

    Det är en intressant teori. Jag har kört igenom datamaterialet igen och tittat på både ålder och erfarenhet inom området. Då har jag jämfört KY-utbildade mot endast gymnasium i samma åldersintervall (20-29 år, 30-39 år och så vidare) och en separat jämförelse mellan KY och gymnasium med samma erfarenhetsintervall (mindre än ett år, 1-3 år och så vidare).

    Tyvärr är det svårt att dra några entydiga slutsatser. Det blir relativt få personer i undersökningen som endast har gymnasium och är i ett visst ålders- eller erfarenhetsintervall. Resultatet blir spretigt.

    Det är möjligt att din förklaring är den rätta, men jag kan inte bekräfta eller utesluta det med min analys av råmaterialet.

    Svara

Lämna ett svar till Jakob Waldersten Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist