I dag är många länder utanför EU, så kallade tredjeländer, ovilliga att öppna sina marknader för offentlig upphandling för internationell konkurrens. IPI ska fungera som ett påtryckningsmedel för att uppmuntra dessa länder att upphöra med metoder som begränsar tillträdet för europeiska företag till deras inhemska marknader för offentlig upphandling.
Enligt det nya instrumentet får Europeiska kommissionen besluta om åtgärder som begränsar tillgången för tredjelandsleverantörer till unionens marknader för offentlig upphandling, så kallade IPI-åtgärder.
Kommissionen kan besluta om två typer av åtgärder: att anbud från tredjelandsleverantörer ska poängsättas mindre förmånligt vid upphandlingar eller, att anbud från tredjelandsleverantörer ska uteslutas. Vid valet mellan de två åtgärderna ska kommissionen välja åtgärden som är mest proportionerlig och på effektivast sätt avhjälper det försämrade tillträdet.
Beslutade IPI-åtgärder ska tillämpas på upphandlingar av varor och tjänster vars uppskattade värde överstiger fem miljoner euro samt upphandlingar av byggentreprenader och koncessioner vars uppskattade värde överstiger 15 miljoner euro.
Innan kommissionen beslutar om IPI-åtgärder ska en utredning göras och samråd inledas med det berörda landet. En sådan utredning kan inledas av kommissionen på eget initiativ, eller efter klagomål från en medlemsstat eller berörd part.
Om kommissionen finner att en åtgärd eller metod i tredjelandet försämrar tillträdet för leverantörer i EU antas en IPI-åtgärd, om det anses ligga i unionens intresse. En IPI-åtgärd kan återkallas eller tillfälligt avbrytas om tredjelandet vidtar tillfredsställande åtgärder och förbättrar tillträdet till dess marknad, eller åtar sig att upphöra med en handelshindrande åtgärd eller metod.
IPI innebär även att leverantörer inte tillåts lägga ut mer än 50 procent av kontraktets totala värde på underentreprenad till aktörer med ursprung i ett tredjeland som omfattas av en IPI-åtgärd. Leverantören ska också säkerställa att varor eller tjänster som levereras eller tillhandahålls under kontraktets fullgörande och som har sitt ursprung i ett land som omfattas av IPI-åtgärden inte utgör mer än 50 procent av kontraktets totala värde.
Detta gäller oavsett om dessa varor eller tjänster levereras eller tillhandahålls direkt av den utvalda anbudsgivaren eller av en underleverantör. Det kommer således krävas att leverantörer har insyn i sina varu- och underleverantörskedjor, så att andelen varor, tjänster och underleverantörer med ursprung i ett tredjeland inte överskrider den tillåtna andelen enligt IPI.
Den upphandlande myndigheten kommer i sin tur att behöva kontrollera att den tilldelade leverantören efterlever ovan nämnda skyldigheter. Om det finns rimliga indikationer på bristande efterlevnad, och senast när fullgörandet av kontraktet har slutförts, ska nämligen myndigheten begära att leverantören lämnar tillräckliga bevis för att inte mer än hälften av kontraktets totala värde har sitt ursprung i ett tredjeland som omfattas av en IPI-åtgärd.
Om kraven inte efterlevs ska leverantören betala en proportionerlig avgift. Denna avgift ska utgöra mellan 10–30 procent av kontraktets totala värde.
Både innan ett kontrakt tilldelas och vid dess slutförande är det alltså viktigt för upphandlande myndigheter att avgöra var en leverantör och dess underleverantörer har sitt ursprung. EU:s rättsmedelsdirektiv äger tillämpning, vilket innebär att leverantörer som har eller haft ett intresse av att tilldelas kontraktet kan begära rättslig prövning om den upphandlande myndigheten inte efterlever sina skyldigheter enligt IPI.
I undantagsfall får upphandlande myndigheter besluta att inte tillämpa en IPI-åtgärd. Detta gäller dels om endast anbud från ekonomiska aktörer med ursprung i ett land som omfattas av en IPI-åtgärd uppfyller anbudsvillkoren, dels om beslutet att inte tillämpa IPI-åtgärden är motiverat av tvingande hänsyn till allmänintresset. Senast 30 kalenderdagar efter att kontraktet tilldelas måste kommissionen informeras om ett sådant beslut.
IPI innebär en rad nyheter för både beställar- och leverantörssidan. Trots att reglerna inte kommer att få direkt genomslag den 29 augusti 2022, då kommissionen först efter utredning och samråd kan komma att besluta om olika IPI-åtgärder, är det viktigt för upphandlande myndigheter och leverantörer att redan i dag sätta sig in i vad regelverket innebär.
Juristpanelen
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer