Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) ansvarar sedan den 1 juni för distributionen förbrukningshjälpmedel som patienter använder i hemmet. Tjänsten, som tidigare upphandlades, togs hem i egen regi efter den uppmärksammade ”strumpaffären” med Onemed.
Uppdraget är att tillhandahålla ett sortiment av olika artiklar inom hjälpmedelsområdena diabetes, inkontinens, näring, kompressionsmaterial och sårvårdsprodukter. Sammanlagt cirka 135 000 brukare ska förses med förbrukningshjälpmedel, något som SLSO bedömdes kunna klara trots kort ”startsträcka”.
Fast i övergången till ny driftsform har systemet för leverans inte fungerat som tänkt med stora fördröjningar som följd. Leveransförseningarna har dessutom medfört ett ökat tryck på kundtjänsten med långa väntetider för patienter och förskrivare.
– Det här är allvarligt eftersom det är helt nödvändiga produkter för många invånare, säger Anna Ingmanson, avdelningschef för närsjukvårdsavdelningen på Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Logistikleverantören har ökat bemanning för att öka produktlagret. Allt för att hantera inkomna beställningar och leveranser. Utöver att leverantören infört skiftarbete har medarbetare från landstinget skickats för att hjälpa till på lagret.
– Vårt absoluta huvudfokus ligger nu på att säkra leveranserna till våra patienter och sedan kommer vi gå till botten med hur situationen kunde uppstå, säger Carola Schäfer, verksamhetschef inom Stockholms läns sjukvårdsområde.
Akuta behov är prioriterade. Det kan till exempel handla om att se till att leverera anestesiprodukter, diabetesprodukter, tappningskatetrar, sondnäring och näringsdrycker.
– Nu prioriterar vi även de som väntat längst, säger Carola Schäfer.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer