Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Domstol sänker upphandlingsverktyg

Något ramavtal för offentlig sektor rörande upphandlingsverktyg kommer inte att tecknas. Varken kammarrätt eller Högsta förvaltningsdomstolen medger prövningstillstånd till Ekonomistyrningsverket.

| 2018-03-08

Ekonomistyrningsverkets tilldelningsbeslut i upphandlingen av upphandlingsverktyg överprövades av ett företag som inte lämnat anbud. Överprövningen gällde bland annat ramavtalets giltighetstid som översteg fyra år.

I det aktuella fallet var ramavtalen tänkta att kunna avropas under som mest fyra och ett halvt år. Förvaltningsrätten gav företaget rätt. Varken kammarrätten eller Högsta förvaltningsdomstolen medger prövningstillstånd, vilket innebär att domen från första instans om att upphandlingen ska göras om står sig.

– Konsekvensen av domstolens beslut blir att vi inte kan fullfölja upphandlingen och teckna ramavtal för upphandlingsverktyg, förklarar Peter Norén, enhetschef på Ekonomistyrningsverket.

LOU anger som bekant att ramavtal i normalfallet inte ska gälla mer än fyra år.

– Vi menade att administrativa system av detta slag ofta kräver investeringar både hos leverantören och vid avropande myndighet. I fallet med upphandlingsverktyg ser vi framför oss stor utveckling för att gå över till helt elektroniska förfaranden och för kunden behöver insatser göras för systemintegrationer.

För att kunna motivera leverantörernas investeringar och för att hantera kostnader för myndigheterna vid kommande systembyten ansåg Ekonomistyrningsverket det nödvändigt med lite längre avtalstider.

– Jag tycker det är tråkigt att vi inte lyckades övertyga domstolen om vår syn på detta.

Konsekvensen blir nu att dessa ramavtal, som efterfrågas av hela statsförvaltningen plus 120 kommuner och landsting, stoppas av en på det hela taget liten detalj.

– Det finns också anledning att fundera över att leverantörer som inte är intresserade av att lämna anbud ändå kan överpröva upphandlingar på detta sätt, menar Peter Norén.

Nu får Statens inköpscentral greppa frågan om eventuellt ramavtal för upphandlingsverktyg. Vid årsskiftet flyttades Ekonomistyrningsverkets ramavtalsverksamhet till Kammarkollegiet. Kvar på verket finns ett mer generellt stöd för ekonomiadministrativa processer och regelverk samt ansvar för att föra redan påbörjade upphandlingar i hamn.

Annons

Vill du fördjupa dig i kravarbete, utvärdering och förhandling i IT-upphandlingar, i syfte att göra bättre IT-affärer? Gå kursen som Upphandling24 arrangerar ”Fortsättningskurs IT-upphandling” Läs mer här!

Läs mer: ITKonkurrensUpphandlingsstödÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Domstol sänker upphandlingsverktyg"

  1. Rikard Blom skriver:
    2018-03-09 kl. 13:28

    Peter Norén hållning, att han tycker det är tråkigt att ESV inte lyckades övertyga domstolen och att han ifrågasätter om ”leverantörer som inte är intresserade av att lämna anbud ändå kan överpröva upphandlingar på detta sätt” manar till eftertanke.

    Vad menar Peter Norén? Att det var tråkigt att ESV måste följa lagen? Jag tycker att det tråkiga är ESV inte visste att hur länge ett ramavtal tillåts gälla. Borde inte en myndighet vara tacksam för att ett företag hjälp dom att inse sina fel? Myndigheten kan då bättra sig, i stället för att som nu, tycka att företaget inte borde fått yttra sig?

    Men jag är inte förvånad. Det är mycket som är märkligt med ESV. Deras affärsmodell för att ta ett exempel. ESV har en kickback-finansierad affärsmodell som tas ut som en procent av omsättningen på avtalet.

    Modellen medför att prisincitament, som normalt finns i alla affärer som tillämpar marknadsekonomi, försvinner. Desto bättre priser ESV uppnår i sina upphandlingar desto sämre finansiering får dom. Jag menar att det är en mycket osund affärsmodell. Inget privat företag skulle någonsin acceptera en affärsmodell som automatiskt försämrar företagets likviditet desto bättre företaget lyckas med sin verksamhet.

    I alla normala affärer och inom ekonomisk teoribildning brukar man försöka åstadkomma det omvända. Det osunda i affärsmodellen är att den ger ESV ett incitament premierar dyra anbud eftersom det omvända missgynnar ESV och äventyrar deras verksamhet. Det finns med andra ord ingen kraft som verkar mot att ställa allt för höga och prisdrivande krav. Prisdrivande krav som gynnar ESV men inte någon annan.

    Affärsmodellen döljer också kostnaden för de myndigheter som använder avtalet.

    Leverantören måste ta höjd för kostnaden i sitt anbud. Det kan vid första anblicken te sig som en enkel beräkning. Men eftersom kostnaden är omsättningsbaserad måste leverantören dels ta höjd för avgiften, dels för framtida indexuppräkningar och prishöjningar. Detta leder till en mycket svåröverskådlig affärsmodell för beställaren.

    Det innebär att beställarens kostnadsökning inte kan särredovisas som en kostnad för att använda ESV:s avtal då leverantörens beräkningsmodell dels är okänd, dels ligger inbakad i priset.

    På så sätt berövas den avropande myndigheten beslutsunderlag för att avgöra om dom ska använda avtalen eller upphandla i egen regi.

    Svara
  2. Jojje-konsult skriver:
    2018-03-15 kl. 15:32

    Kickback förfarandet är av ondo för alla parter!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna