Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ramavtal eller leveransavtal? Särskilda skäl för längre ramavtalstid än fyra år förelåg inte

Kammarrätten i Sundsvall, 2019-05-07, mål nr 2459-18, Ramavtal

En region upphandlade artoskopiutrustning. Upphandlingen omfattade dels ett avtal för artroskopistaplar, dels ett avtal för leverans av förbruksmaterial, tillbehör och reservdelar. Det första avtalet var i upphandlingsdokumenten benämnt ramavtal medan det andra avtalet var benämnt leveransavtal. Avtal 2 hade en maximal löptid på elva år.

A ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen skulle göras om. A ansåg att avtal 2 avsåg ett ramavtal och inte ett leveransavtal. Avtal 2 hade därmed en för lång ramavtalstid. Särskilda skäl för att avtalet skulle få överstiga den tillåtna ramavtalstiden om fyra år enligt 7 kap. 2 § LOU saknades. A ansåg också att regionen brutit mot upphandlingsreglerna genom att den inte i annonsen angett några särskilda skäl för en längre ramavtalstid. A menade att den otillåtet långa avtalstiden innebar att bolaget kan komma att bli utestängt från konkurrens upp till sju år längre än vad som är tillåtet enligt LOU. A hade därigenom lidit, eller i vart fall riskerat att lida, skada.

Regionen bestred ansökan. Om det skulle vara ett ramavtal så behövs den långa perioden för produkternas livslängd.

Förvaltningsrätten noterade att en karakteristisk egenskap för ramavtal är att volymen av det som ska köpas inte regleras i avtalet. Det aktuella avtalet garanterar inga volymer och innehåller också en avropsmekanism. Avtal 2 var därmed att betrakta som ett ramavtal enligt förvaltningsrätten.

När det gällde ramavtalstiden konstaterade förvaltningsrätten att det krävs särskilda skäl för att ha en längre ramavtalstid än fyra år och att det är den upphandlande myndigheten som har bevisbördan för att sådana omständigheter föreligger. Förvaltningsrätten ansåg att regionen presenterat särskilda skäl för en längre ramavtalstid – främst genom att understryka vikten av att säkerställa tillgång till förbrukningsmaterial med mera för att kunna använda levererade artroskopiutrustningar under utrustningarnas sju år långa ekonomiska livslängd.

Att uppgifterna om särskilda skäl inte fanns med i annonsen utgjorde visserligen en brist, men medförde inte att A kunde lida skada. Förvaltningsrätten avslog ansökan.

A överklagade till kammarrätten och yrkade även där att upphandlingen skulle göras om.

Kammarrätten inledde med att konstatera att avtal 2 var ett ramavtal. Kammarrätten instämde i förvaltningsrättens bedömning. Däremot ansåg kammarrätten att de skäl som regionen framfört var kopplade till befarade ekonomiska konsekvenser för regionen vid eventuell framtida upphandling.

Skälen var därmed inte kopplade till den aktuella upphandlingen eller föremålet för ramavtalet. Kammarrätten bedömde att A lidit skada av den långa ramavtalstiden eftersom A förlorat möjligheten att konkurrera om kontrakt under den tiden. Kammarrätten ändrade därför förvaltningsrättens dom och beslutade att upphandlingen skulle göras om.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist