En kommun upphandlade ramavtal för inhyrning av personal i skola.
Efter tilldelningsbeslut ansökte en leverantör om överprövning och yrkade i första hand att upphandlingen skulle rättas genom ny anbudsutvärdering och i andra hand att upphandlingen skulle göras om.
Leverantören yrkade även att domstolen skulle infordra delar av anbudsgivarnas anbud för att kunna utreda frågorna i målet. Leverantören hade nämligen nekats tillgång till kompletta handlingar av kommunen.
Leverantören ansåg att flera av konkurrenterna inte uppfyllt samtliga obligatoriska krav. Kommunen bestred.
Förvaltningsrätten begärde in handlingarna, men ansåg inte att leverantören skulle få ta del av dem eftersom de innehöll uppgifter om bolagens affärs- och driftsförhållanden.
Därefter konstaterade domstolen att de klandrade anbudsgivarna inte innehade angivna certifieringar, utan hade hänvisat till annan dokumentation. Fråga var därför om denna var att anse som likvärdig.
Enligt förvaltningsrätten hade inget annat framkommit än att kvalitetsledningssystemen byggts upp och reviderats mot erforderliga standarder. Det fanns inte heller någon annan brist i något annat obligatoriskt krav. Förvaltningsrätten avslog ansökan.
Leverantören överklagade till kammarrätten. Sedan det framkommit att avtal tecknats ändrade leverantören sin talan genom ett yrkande om ogiltigförklaring av avtalens giltighet.
Kammarrätten fann dock att avtal tecknats efter utgången av tiodagarsfristen, men innan kammarrätten fattade ett interimistiskt beslut. Avtal hade därmed inte ingåtts i strid med LOU. Överklagandet avslogs.