Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

LUK – Vinnande leverantör har inte klagorätt då upphandling om tjänstekoncessioner ska göras om

Kammarrätten i Stockholm, 2018-10-01, mål nr 5623-18, Talerätt

En kommun upphandlade lånecykelar samt stadsinformation i form av en tjänstekoncession enligt LUK. Fem leverantörer lämnade anbud men enbart två kvalificerades, varav en tilldelades koncessionen (A). En av anbudsgivarna (B) och en leverantör som inte lämnat anbud (C) begärde överprövning.

B ansåg att dess anbud felaktigt förkastats och att upphandlingsdokumenten stred mot de grundläggande principerna då avtalet hade en längre löptid än vad som kan förväntas krävas för att leverantören ska kunna kompenseras för gjorda investeringar för tjänsten.

C ansåg att upphandlingen annonserats i strid med lag, att obligatorisk information utelämnats, att utvärderingsmodellen och upphandlingsdokumenten stred mot de grundläggande principerna, att villkor var oproportionerliga samt att villkor väsentligen ändrats genom frågor och svar.

Förvaltningsrätten konstaterade att sedan B gjort gällande att avtalets löptid på tio år var längre än vad som kan förväntas gå åt för att leverantören ska kunna kompenseras för gjorda investeringar, hade kommunen att göra sannolikt att det funnits förutsättningar att avvika från huvudregeln i 4 kap. 11 § LUK och tillämpa en löptid om tio år.

Kommunens kalkyl och argumentation gav svagt stöd för att en löptid längre än sju år varit motiverad. Förvaltningsrätten ansåg att kommunen agerat i strid med 4 kap. 11 § LUK och att B lidit skada, varför skäl för ingripande förelåg. Då felet rörde det konkurrensuppsökande skedet skulle upphandlingen göras om, varför det inte fanns anledning att pröva övriga grunder i målet.

A, vinnaren i upphandlingen, överklagade domen och menade att avgörandet angick denne i den mening som avses i 33 § andra stycket FPL, inte minst som denne lagt ner stora kostnader på koncessionsföremålet efter tilldelningsbeslutet.

Kammarrätten fann dock att utgången inte kunde anses ha gått leverantören emot på sådant sätt att denne skulle få klagorätt och menade att praxis rörande LOU också skulle tillämpas på LUK. I det överklagade avgörandet hade inte beslutats att A skulle uteslutas från det vidare förfarandet eller mista det tilldelade avtalet genom att någon annan utpekades som vinnare. Domslutet innebar endast att upphandlingen skulle göras om. Domen angick inte A i den mening som avses i 33 § FPL. Kammarrätten avvisade överklagandet.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetAllmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…

Senaste inläggen

  • Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026