En upphandlande myndighet upphandlade järnvägstrafik enligt EU:s kollektivtrafikförordning, kollektivtrafiklagen och LUK.
Efter tilldelningsbeslut ansökte en anbudsgivare, som inte fått kontrakt, om överprövning av upphandlingen och yrkade att den skulle få avslutas först efter rättelse utan beaktande av den vinnande anbudsgivarens anbud, då detta inte uppfyllde alla obligatoriska krav.
Myndigheten bestred och förvaltningsrätten gick på myndighetens linje och avslog ansökan.
Den sökande anbudsgivaren överklagade till kammarrätten, som meddelade prövningstillstånd och prövade målet. I kammarrätten yrkade anbudsgivaren i andra hand att upphandlingen skulle göras om och till stöd för det yrkandet fördes nya omständigheter fram, bland annat att kravet på rimliga och bärkraftiga priser var otydligt. Myndigheten bestred.
Kammarrätten fann i likhet med förvaltningsrätten att den vinnande anbudsgivarens anbud hade uppfyllt alla obligatoriska krav. När det gäller övriga omständigheter fann kammarrätten att kravet på rimliga och bärkraftiga priser inte var optimalt utformat men att det ändå var tillräckligt tydligt.
Den sökande leverantören hade inte heller konkretiserat sin skada och inte heller visat på orsakssamband. Därtill hade denne inte heller begärt förtydligande av myndigheten. Skada var således inte visad. Kammarrätten avslog överklagandet.