Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

HFD 2022 ref. 4 I och II – krav på att ange största kvantitet eller högsta värde vid upphandling av ramavtal, leverantören är skyldig att fråga om något är oklart annars kan denne inte anses ha gjort vad som krävs för att undvika skada – skada kräver således aktivitet från leverantör (takvolym, skada)

Högsta förvaltningsdomstolen, 2022-01-10, Mål nr 196–21 (I), mål nr 6151—6159–20 (II), Skada, Takvolym

Ett kommunalt bolag upphandlade ramavtal som gällde golvarbeten. Tre leverantörer hade antagits. I upphandlingsdokumenten angavs ungefärlig volym och det fanns en ”ordning” för hur frågor angående upphandlingen kunde ställas under anbudstiden. Ingen fråga om ramavtalets maximala omfattning hade ställts.

Leverantören som hade rankats på andra plats ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen skulle göras om. Bristen i upphandlingen bestod i att takvolym saknades och att bolaget lidit skada av den bristen.

Om takvolym hade angetts skulle bolaget kunnat planera och fördela resurserna för uppdraget på bättre sätt och lämna ett lägre pris. Om takvolym hade angetts skulle inte heller myndigheten ha kunnat upphandla obegränsat på ramavtalet. En ny upphandling hade behövt göras och då hade leverantören kunnat rankas bättre.

Förvaltningsrätten beslutade att upphandlingen skulle göras om. Myndigheten överklagade till kammarrätten som avslog överklagandet.

Myndigheten överklagade till Högsta förvaltningsdomstolen och yrkade att ansökan om överprövning skulle avslås. HFD meddelade prövningstillstånd.

Målet innehåller två frågor, dels frågan om det finns något krav på att i en ramavtalsupphandling ange en takvolym, dels vad som krävs för att en leverantör ska anses ha visat att en brist har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada.

Med hänvisning till praxis från EU-domstolen (C-23/20 Simonsen & Weel, punkterna 62, 63, 71 och 74) konstaterar HFD att en myndighet vid en upphandling av ett ramavtal måste ange den största kvantitet eller det högsta värde som ramavtalet ska omfatta. Detta krav gäller även om det rör ett ramavtal med flera leverantörer.

Genom att inte ange en sådan takvolym har myndigheten brutit mot principerna om öppenhet och likabehandling i 4 kap. 1 § LOU.

När det gäller skada framgår av HFD 2013 ref. 53 att det är leverantören som har bevisbördan.

Leverantören måste konkretisera på vilket sätt en brist i upphandlingen har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Leverantören måste på ett tydligt och konkret sätt redogöra för hur bristen har påverkar dess möjlighet att konkurrera i upphandlingen. Skadan eller risken för skadan måste hänföra sig till möjligheten att konkurrera i just den upphandling som begärs överprövad.

Vid en bedömning av skada eller risk för skada ska dessutom tas hänsyn till om leverantören har gjort det som kan krävas för att undvika att skada uppkommer.

Om uppgifter i upphandlingen är ofullständiga eller otydliga bör leverantören vända sig till den upphandlande myndigheten och ställa frågor samt begära förtydliganden eller kompletteringar.

Om så inte har skett kan kravet på att bristen ska ha medfört att leverantören har lidit eller riskerar att lida skada normalt sett inte anses vara uppfyllt (se C-538/13 e-Vigilo, punkterna 55 och 56, jfr C-23/20 Simonsen & Weel, punkten 89).

HFD konstaterar att en leverantör som rankats tvåa också kan anses lida skada då fråga är om ramavtal där avrop delvis sker genom användning av en fastställd rangordning.

När det gäller anförda brister om att det saknades uppgifter om talvolym konstaterar HFD att leverantören hade kunnat begära förtydligande under anbudstiden. Så skedde dock inte utan leverantören lämnade i stället ett pris som tog höjd för att den ungefärliga volymen kunde överskridas. Leverantören har därmed inte gjort vad som krävs för att undvika att skadas till följd av bristen.

Leverantören har således inte visat att bristen har medfört skada eller risk för skada genom att inte ha kunnat lämna ett än mer konkurrenskraftigt anbud.

När det gäller invändningen om att leverantören har fråntagits möjligheten att delta i en framtida upphandling så saknar den betydelse för skadebedömningen i den nu aktuella upphandlingen.

Sammanfattningsvis har myndigheten brutit mot LOU genom att inte ange takvolym. Leverantören har dock inte visat att den bristen har medfört att denne har lidit eller kan komma att lida skada.

Myndighetens överklagande vinner bifall och underinstansernas avgöranden ska upphävas. Eftersom leverantören anfört att även andra brister förelåg ska målet återförvisas till förvaltningsrätten för prövning där.

II

En kommun har tillsammans med en stiftelse och några kommunala bolag upphandlat ramavtal för ”Utskriftstjänst som funktion”. I upphandlingsdokumenten fanns uppgift om historiska volymer och en uppskattning av det framtida behovet. I dokumenten fanns också en ”ordning” för hur frågor om upphandlingen skulle ställas under anbudstiden. Ingen fråga om ramavtalets maximala omfattning hade ställts.

En leverantör ansökte om överprövning och såväl förvaltningsrätten som kammarrätten avslog ansökan respektive överklagandet.

Förvaltningsrätten ansåg att de uppgifter som lämnats om tidigare kostnader tillräckligt tydligt visade vilka volymer som kunde förväntas.

Kammarrätten ansåg att det fanns en brist men att denna inte hade medfört att bolaget inte hade kunnat lämna sitt mest konkurrenskraftiga anbud. Kammarrätten ansåg inte heller att möjligheten att senare ingå ett hypotetiskt avtal kunde innebära skada i den mening som krävdes för ingripande mot nu aktuell upphandling.

Leverantören överklagade till Högsta förvaltningsdomstolen och yrkade att upphandlingen skulle göras om. Myndigheterna ansåg att överklagandet skulle avslås.

Även detta mål innehåller två frågor, dels frågan om det finns något krav på att i en ramavtalsupphandling ange en takvolym, dels vad som krävs för att en leverantör ska anses ha visat att en brist har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada.

Med samma inledande motivering som i HFD 2022 ref. 4 I, se ovan, konstaterade HFD att uppgifterna i upphandlingen i fråga om historiska kvantiteter och kostnader samt en uppskattning av behov, med tillägg att behoven kan variera över tid och såväl under- som överskridas, inte uppfyllde kravet på att ange största kvantitet eller högsta värde.

Myndigheterna hade därmed brutit mot principerna om öppenhet och likabehandling i 4 kap. 1 § LOU.

När det gällde skada konstaterade HFD efter samma inledande skrivningar som i HFD 2022 ref. 4 I, se ovan, att bolaget hade kunnat begära förtydliganden om den maximala omfattningen under anbudstiden. Detta hade dock inte skett utan leverantören hade i stället lämnat ett anbudspris som tog höjd för att det beskrivna behovet kunde komma att överskridas. Bolaget hade därför inte gjort vad som krävs för att undvika att skadas till följd av bristen.

Beskrivningen av hur anbudspriset påverkades var också förhållandevis allmänt hållen enligt HFD. Leverantören hade därför inte visat att bristen medfört att bolaget har lidit eller riskerar att lida skada genom att inte ha kunnat lämna ett mer konkurrenskraftigt anbud.

När det gäller invändningen om att leverantören har fråntagits möjligheten att delta i en framtida upphandling så saknar den betydelse för skadebedömningen i den nu aktuella upphandlingen.

Sammanfattningsvis har myndigheten brutit mot LOU genom att inte ange takvolym. Leverantören har dock inte visat att den bristen har medfört att denne har lidit eller kan komma att lida skada. Bolagets överklagande avslås.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025