Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Fråga om utvärderingsmodells förenlighet med de grundläggande principerna vad gällde referenstagning

Kammarrätten i Sundsvall, 2018-03-05, 2770-17-2271-17

Två upphandlande myndigheter upphandlade måleriarbeten. En anbudsgivare, som inte tilldelats kontraktet, ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen skulle göras om. Anbudsgivaren anförde att förfrågningsunderlaget varit otydligt, då det inte gått att utläsa vad som skulle tillmätas betydelse vid utvärderingen av referenstagning av arbetsledare eller hur poängsättningen skulle göras. Myndigheterna hade därmed brutit mot transparensprincipen enligt anbudsgivaren. Vidare ansåg anbudsgivaren att de hade frångått förfrågningsunderlaget genom att kontakta en tredje, av anbudsgivaren uppgiven, referens när de inte kunnat nå den första, och låtit dennes omdömen utgöra grund för poängsättning i stället för ett schablonresultat.

Förvaltningsrätten konstaterade att likabehandlingsprincipen ska följas men att upphandlande myndigheter enligt rådande rättsläge har relativt stor frihet att utforma tilldelningskriterier och viktningen av dessa så länge de tjänar till att finna det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Krav och kriterier ska vara utformade och tillämpas på ett förutsebart sätt och begränsa utrymmet för godtycke. Även om det i upphandlingen inte varit helt möjligt för en anbudsgivare att förutse utfallet i en utvärdering och beställarna inte angett exakt vad som krävs för att erhålla en viss poäng ansågs förfrågningsunderlaget inte strida mot förfrågningsunderlaget (jfr EU-domstolens dom i mål nr C-6/15, TNS Dimarso). Vad gällde den tredje referensen konstaterade förvaltningsrätten att anbudsgivaren själv lämnat en tredje referens och att den genom de upphandlande myndigheternas hantering snarare hamnat i en bättre situation. Ansökan avslogs.

Anbudsgivaren överklagade till kammarrätten som refererade till tillämplig EU-domstolspraxis (C-532/06 Lianakis, C-19/00 SIAC Construction och C-6/15, TNS Dimarso). Omständigheten att det inte framgått av utvärderingsmodellen hur poäng skulle fördelas om referenser angett olika omdömen, samt att de frågor som referenserna fått att ta ställning till varit otydliga och vagt formulerade, medförde att kammarrätten kom till slutsatsen att utvärderingsmodellen stred mot transparensprincipen och lämnade utrymme för godtycke. Även om bedömningsmetoden inte måste framgå av förfrågningsunderlaget måste utvärderingsmodellen vara tydlig, i enlighet med de grundläggande upphandlingsprinciperna. Anbudsgivaren ansågs ha lidit, eller riskerat att lida, skada. Upphandlingen skulle därför göras om.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist