En kommunal nämnd genomförde en upphandling av vuxenutbildning och skräddarsydd kompetensutveckling. Upphandlingen var uppdelad i sex olika områden där varje område i sin tur var indelat i olika så kallade ingångar.
Av tilldelningsbeslutet framgick att en annan leverantör än A vunnit upphandlingen som gällde anbudsområde 5 ingång 1. A ansökte därför om överprövning och yrkade i första hand att upphandlingen skulle rättas och i andra hand att den skulle göras om.
Frågan var om utvärderingsmodellen varit tillräckligt tydlig och klar för anbudsgivarna. Förvaltningsrätten konstaterade att förfrågningsunderlaget inte gav någon ledning om vad som utgör en faktisk miniminivå för vad som minst kan förväntas för att målet med utbildningen ska uppnås och vad som därutöver utgör ett mervärde i utvärderingen.
Anbudsgivarna hade endast fått information om poängskalan och det saknades information om vad som tillmäts betydelse för att anbudsgivarna ska få ett visst betyg och vad det är för skillnad mellan olika betyg. Förvaltningsrätten konstaterade därför att betygsättningen och utvärderingsmodellen stred mot principerna om likabehandling och transparens och att upphandlingen skulle göras om i de aktuella delarna.
Nämnden överklagade till kammarrätten som avslog överklagandet och instämde i förvaltningsrättens bedömning.