Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Fråga om sakligt godtagbara eller godtyckliga skäl att avbryta upphandling, partsavsikt m.m.

Kammarrätten i Stockholm, 2018-05-11, Mål nr 6164-17, Avrop, Ramavtal

En upphandlande myndighet avropade säkerhetsdörrar från ett ramavtal genom en förnyad konkurrensutsättning. Det första tilldelningsbeslutet från maj 2016 överprövades av en leverantör. Domstolen gav leverantören rätt i februari 2017 och denne antogs genom ett nytt tilldelningsbeslut i mars 2017. I maj 2017 beslutade den upphandlande myndigheten sig för att avbryta upphandlingen. Leverantören ansökte då om överprövning.

Den upphandlande myndigheten motiverade sittbeslut med bristande konkurrens då enbart leverantörens anbud fanns kvar efter kvalificeringen. Leverantören menade att det här inte var den riktiga anledningen till beslutet och att den upphandlande myndigheten därför hade agerat godtyckligt och i strid med de upphandlingsrättsliga principerna. Den riktiga anledningen var, enligt leverantören, att parterna haft olika uppfattning om vad som upphandlades och kontraktets villkor. Leverantören menade också att konkurrensen ju redan är begränsad vid förnyad konkurrensutsättning från ramavtal.

Förvaltningsrätten refererade till praxis från EU-domstolen, Högsta förvaltningsdomstolen och kammarrätterna och påminde om att avbrytandebeslut måste ha sakligt godtagbara skäl, inte vara godtyckliga och inte strida mot de upphandlingsrättsliga principerna. Domstolen bedömde att en upphandlande myndighet får avbryta en upphandling på grund av bristande konkurrens även om konkurrensen eventuellt redan är begränsad då det rör sig om förnyad konkurrensutsättning. Även om det inte kunde uteslutas att beslutet i någon mån grundades på något annat än bristande konkurrens ansåg förvaltningsrätten att det fanns sakliga skäl att avbryta upphandlingen. Förvaltningsrätten avslog ansökan.

Leverantören överklagade till kammarrätten och menade att avbrytandebeslutet kom först efter det att parterna hade haft ett förmöte där den upphandlande myndigheten inte tänkte beställa det antal dörrar som stått i förfrågningsunderlaget utan i stället villkorade antalet. Enligt leverantören var det uppenbart att anledningen till avbrytandebeslutet var att leverantören inte gick med på ändringarna, som de ansåg var väsentliga avsteg från förfrågningsunderlaget. Leverantören menade att det i sig kan vara motiverat att avbryta upphandlingar med enbart ett anbud men det får inte ske godtyckligt och inte när anledningen egentligen är att den upphandlande myndigheten velat göra avsteg från förfrågningsunderlaget. Invändningen kom också mycket sent efter tilldelningsbeslutet. Den upphandlande myndigheten invände att det uppstod en bristande konkurrenssituation när det stod klart för myndigheten att det inte fanns någon gemensam partsvilja och leverantören inte ville teckna kontrakt.

Kammarrätten konstaterade att det är ett godtagbart skäl att avbryta en upphandling om endast en lämplig anbudsgivare finns kvar efter kvalificering. Men rätten att avbryta är inte ovillkorlig och beslutet får inte fattas på godtyckliga grunder. I den aktuella upphandlingen ansåg kammarrätten att den enda rimliga tolkningen av förfrågningsunderlaget var den som leverantören framfört och att myndighetens avsikt avvikit väsentligt från upphandlingens förutsättningar. Invändningen att leverantören inte tänkte teckna kontrakt enligt förfrågningsunderlaget ansåg domstolen vara motbevisad. Skälet till att besluta om avbrytande var därför inte bristande konkurrens, utan beslutet berodde på att leverantören inte accepterade den upphandlande myndighetens ändrade villkor för entreprenaden. Ett avbrytandebeslut av det skälet är godtyckligt och strider mot 1 kapitlet 9 § i 2007 års LOU. Trots att leverantörens anbud varit det enda återstående hade inte den upphandlande myndigheten visat att det fanns sakliga skäl för att avbryta upphandlingen. Överklagandet bifölls och avbrytandebeslutet upphävdes.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026