Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

EU-domstolen: Om rekvisiten för uteslutning inte är uppfyllda kan likabehandlingsprincipen användas för att underkänna ett anbud som inte är självständigt eller oberoende (Uteslutning, LUF, Självständiga och oberoende anbud)

EU-domstolen, 2022-09-15, Mål C-416/21, J.Sch. Omnibusunternehmen, LUF, Självständiga och oberoende anbud, Uteslutning

Målet vid den nationella domstolen gällde en upphandling av ett ramavtal avseende kollektivtrafik med buss som skedde genom ett öppet förfarande.

I upphandlingen lämnades anbud av bland andra en näringsidkare som handlade i eget namn och ett bolag som den enskilde näringsidkaren var ensam ägare i. Den upphandlande myndigheten uteslöt båda anbudsgivarna eftersom det ansågs finnas tillräckligt sannolika indikationer på att anbudsgivarna ingått överenskommelser i syfte att snedvrida konkurrensen.

EU-domstolen omformulerade frågorna från den nationella domstolen och klargjorde också att drift av nät i syfte att tillhandahålla tjänster för allmänheten på området busstrafik omfattas uttryckligen av LUF och inte av LOU och att de artiklar som ska tolkas därför återfinns i LUF-direktivet.

LUF-direktivet innehåller inte någon självständig bestämmelse om fakultativa uteslutningsgrunder utan artikel 80.1 i LUF-direktivet slår fast att objektiva regler och kriterier för uteslutning och urval av anbudssökande och anbudsgivare ska omfattas av uteslutningskriterierna i artikel 57.4 i LOU-direktivet ”enligt de villkor som anges i den artikeln”.

Den första frågan som EU-domstolen prövar är om det fakultativa skälet för uteslutning endast gäller fall där det går att dra slutsatsen att det finns tillräckliga sannolika indikationer för att ekonomiska aktörer har brutit mot artikel 101 FEUF.

EU-domstolen menar att syftet med artikel 57.4 första stycket d i LOU-direktivet är att ge upphandlande enheter möjlighet att bedöma och beakta varje leverantörs redbarhet och tillförlitlighet för att kunna utesluta icke tillförlitliga leverantörer. Syftet med artikel 101 i FEUF är att bestraffa företagens konkurrensbegränsande beteenden och att avskräcka från sådana beteenden.

Syftet med uteslutningsreglerna är därmed något annat än syftet med förbudet mot att ingå konkurrensbegränsande avtal.

EU-domstolen konstaterar att även om ett sådant konkurrensbegränsande avtal som avses i artikel 101 FEUF omfattas av de fakultativa skälen för uteslutning så har bestämmelsen om de fakultativa uteslutningsgrunderna en vidare räckvidd. För uteslutning krävs dock en gemensam vilja hos minst två ekonomiska aktörer att snedvrida konkurrensen,

Den andra och tredje frågan som EU-domstolen prövar är om uteslutningsreglerna ska tolkas så att de innehåller en uttömmande reglering av fakultativa skäl för uteslutning. Reglerna hindrar principen om likabehandling från att stoppa att avtal tilldelas ekonomiska aktörer som utgör en självständig enhet och vars anbud, även om de har ingetts separat, inte är självständiga eller oberoende.

Frågorna rör därmed förhållandet mellan likabehandlingsprincipen och uteslutningsgrunderna.

EU-domstolen konstaterar att de fakultativa skälen för uteslutning är uttömmande men att likabehandlingsprincipen kan användas för att underkänna ett anbud som inte är självständigt och oberoende, även om inte rekvisiten för uteslutning är uppfyllda.

Likabehandlingsprincipen gäller således alltid och måste upprätthållas för att inte vissa leverantörer ska kunna få oberättigade fördelar gentemot andra anbudsgivare.

Upphandlande enheter är skyldiga att pröva och bedöma om ett kontrollförhållande mellan två företag har haft någon inverkan på innehållet i respektive anbud. Om det, efter nödvändiga kontroller och bedömningar, framkommer att anbud inte är självständiga och oberoende av varandra utgör likabehandlingsprincipen hinder för att tilldela någon av dessa anbudsgivare avtal.

Anna Ulfsdotter

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026