En enhet annonserade en upphandling som gällde ett byggentreprenadkontrakt för upprustning av en järnvägslinje. Ett konsortium lämnade anbud i upphandlingen men uteslöts på grund av dess förmåga att genomföra kontraktet.
Den anbudsgivare som ledde konsortiet ansökte om överprövning och tilldelades senare kontraktet. Därefter väckte anbudsgivaren återigen talan och yrkade att enhetens beslut att förklara en konkurrents anbud giltigt skulle ogiltigförklaras samt att upphandlingsrapporten och samtliga rättsakter som rörde metoderna för att utvärdera konkurrentens anbud skulle ogiltigförklaras.
Underinstansen ogillade talan med motivering att den väckts för sent. Anbudsgivaren överklagade till överinstans och anförde att bolaget endast informerats om utvärderingen av sitt eget anbud och att det inte var förrän vid en senare tidpunkt som bolaget fick kännedom om hur konkurrentens anbud hade bedömts. Enligt anbudsgivaren började tiodagarsfristen därför löpa vid en senare tidpunkt.
Den nationella domstolen begärde ett förhandsavgörande från EU-domstolen avseende en fråga om från vilken tidpunkt fristen för att väcka talan börjar löpa.
EU-domstolen uttalar i målet att en effektiv överprövning av överträdelser endast kan säkerställas om talefristerna börjar löpa först den dag då sökanden fick kännedom om eller borde ha fått kännedom om den påstådda överträdelsen.
Upphandlande enheter ska därför meddela anbudsgivarna beslut, vilket ska åtföljas av en kortfattad redogörelse för skälen till beslutet. En sådan redogörelse syftar till att säkerställa att de berörda anbudsgivarna känner till eller kan få kännedom om en eventuell överträdelse.
EU-domstolen konstaterar att den frist inom vilken den anbudsgivare som tilldelats kontraktet kan väcka talan mot ett beslut av den upphandlande enheten inte börjar löpa förrän anbudsgivaren underrättas om skälen till beslutet.