Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Den upphandlande myndigheten har bevisbördan för likabehandling när sökanden lagt fram objektiva omständigheter som medför att en anlitad experts opartiskhet kan ifrågasättas

Kammarrätten i Stockholm, 2018-05-14, Mål nr 6449-17, Bevisning, Dokumentation, Jäv och intressekonflikter

En myndighet upphandlade ramavtal för persondokument och passystem. Upphandlingen genomfördes med selektivt förfarande enligt LUFS. I tilldelningsbeslutet meddelades att leverantör A vann kontraktet och att leverantör B rangordnades som nummer två.

B ansökte om överprövning och begärde i första hand att denne skulle tilldelas kontraktet, i andra hand att upphandlingen skulle göras om. B menade att det förekommit flera otillbörliga kontakter mellan representanter för myndigheten och A, som var leverantör i föregående kontrakt. Bland annat hade då kravutformning diskuterats. Likabehandlingsprincipen hade därför åsidosatts och myndigheten hade även i praktiken haft fri prövningsrätt genom utformningen av utvärderingsmodellen.

Myndigheten bestred och invände bland annat att kontakterna skett inom ramen för den löpande avtalsförvaltningen och att ingen hade missgynnats. De ifrågasatta personerna hade inte heller haft något beslutsmandat i upphandlingen.

Förvaltningsrätten menade att det inte fanns några konkreta fakta som visade att likabehandlingsprincipen hade åsidosatts så att upphandlingen påverkats. Då upphandlingen hade en komplex kravställning och utfördes med tillämpning av såväl en referens- som en utvärderingsgrupp ansåg förvaltningsrätten att de ifrågasatta personerna inte kunde ha haft ett sådant inflytande att de skulle ha kunnat förmå alla inblandade att favorisera den befintliga leverantören. Enligt domstolen hade inte upphandlingen utförts i strid med LUFS och ansökan om överprövning avslogs.

B överklagade till kammarrätten och begärde att upphandlingen skulle göras om av samma skäl som tidigare. B menade även att det saknades tillräckliga mötesanteckningar från kontakterna med A och att myndigheten därför inte hade lyckats styrka vad som sades på dessa möten. B talade också om att denne hade påpekat felaktigheterna i underlaget i ett tidigt skede.

Kammarrätten konstaterade att frågan om likabehandling och insyn samt bevisbördan för att en expert är partisk behandlades i EU-domstolens dom i mål nr C-538/13 eVigilio. En intressekonflikt innebär en risk för att den upphandlande myndigheten låter sig styras av saker som inte är relevanta för kontraktet i fråga och ger företräde åt en anbudsgivare enbart av det skälet. Det kan innebära åsidosättande av likabehandlings- och transparensprincipen, och den upphandlande myndigheten är skyldig att kontrollera om det finns eventuella intressekonflikter och vidta lämpliga åtgärder. Därför kan inte bevisbördan för att, de av den upphandlande myndigheten utsedda, experterna agerat partiskt ligga på den klagande i ett överklagandeförfarande. Det skulle även strida mot den processrättsliga effektivitetsprincipen.

Om den klagande leverantören lägger fram objektiva omständigheter som gör att opartiskheten hos en av experterna kan ifrågasättas är det därför den upphandlande myndighetens respektive domstolens uppgift att undersöka samtliga relevanta omständigheter för att förhindra, upptäcka och åtgärda intressekonflikter. Det saknas uttryckliga regler om jäv i LUFS men förvaltningslagens regler om jäv täcker sådana situationer med otillåtna intressekonflikter, fortsatte kammarrätten. I en situation som den här är presumtionen stark för att de inblandade personernas dubbla funktioner inneburit en konkurrensfördel för den aktuella anbudsgivaren. Det ligger därför på den upphandlande myndigheten att visa att likabehandlingsprincipen inte har åsidosatts.

Kammarrätten konstaterade också att alla som deltagit i upphandlingsarbetet kan omfattas vid den här bedömningen, inte enbart de som fattat beslut. Enligt eVigilio krävs inte att de ifrågasatta experterna faktiskt agerat partiskt utan det räcker att den sökande eller klagande leverantören lagt fram objektiva omständigheter som ger anledning att ifrågasätta om alla leverantörer behandlats lika. Omständigheterna i det här fallet var sådana att det fanns en presumtion för att det inneburit en konkurrensfördel för A som snedvridit konkurrensen.  Det saknades även dokumentation som visade syftet bakom de omfattande kontakterna mellan de två ifrågasatta personerna och A. Myndigheten hade därmed inte lyckats visa att alla leverantörer behandlats lika, vilket B fick anses ha lidit skada av. Upphandlingen skulle därför göras om.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud