En kommunal nämnd upphandlade vuxenutbildning och skräddarsydd kompetensutveckling. Upphandlingen var uppdelad i sex olika områden där varje område i sin tur var indelat i olika så kallade ingångar.
Av tilldelningsbeslutet framgick att andra leverantörer än A vunnit upphandlingen avseende anbudsområde 1, 2, 3 och 6. A ansökte därför om överprövning och yrkade att upphandlingen skulle göras om vad gällde anbudsområde 1, 2, 3 och 6.
A menade att nämnden utformat och genomfört utvärderingen på ett godtyckligt och oförutsebart sätt i strid med principerna om likabehandling och transparens.
Förvaltningsrätten konstaterade att nämnden, med hänsyn till upphandlingsföremålets karaktär, har haft rätt att använda en mer öppen kravställning och utvärderingsmodell.
Men förvaltningsrätten ansåg att betygsättningen gett nämnden ett stort mått av fri prövningsrätt och att poängsättningen inte kunde förutses av anbudsgivarna. Betygssättningen ansågs därmed strida mot principerna om likabehandling och transparens och A ansågs ha lidit eller riskerat att lida skada på grund av överträdelsen.
Förvaltningsrätten beslutade därför att upphandlingen skulle göras om i aktuella delar.
Nämnden överklagade till kammarrätten som avslog överklagandet och instämde i förvaltningsrättens bedömning.