En upphandlande myndighet hade beslutat att avbryta en inledd upphandling enligt LUFS då ingen anbudsgivare uppfyllt samtliga krav. En anbudsgivare begärde överprövning av avbrytandebeslutet med skälen att det var godtyckligt och stred mot likabehandlingsprincipen. Förvaltningsrätten fann att den upphandlande myndigheten motiverat sitt beslut på ett klart sätt och avslog ansökan.
Anbudsgivaren överklagade målet till kammarrätten och menade dels att myndighetens påstående om att inga anbud uppfyller de obligatoriska kraven för upphandlingen var inkorrekt, dels att förvaltningsrätten trots detta har vägrat att bedöma om myndighetens skäl till att avbryta upphandlingen verkligen föreligger.
Kammarrätten beslutade i ärendet efter omedelbart avgörande. Domstolen konstaterade att en domstolsprövning inte får begränsas till att endast omfatta frågan om beslutet är av godtycklig art och hänvisar till EU-domstolen nr C-92/00 p.55 och p. 64 samt RÅ 2005 ref. 62.
Kammarrätten menade att frågan var om det funnits förutsättningar för myndigheten att avbryta upphandlingen på den angivna grunden. Den upphandlande myndigheten har motiverat sitt beslut med att de kompletteringar och förtydliganden som myndigheten begärt in från anbudsgivaren varit otillåtna. Detta har anbudsgivaren invänt mot i sitt överklagande.
För att kunna pröva om det föreligger sakligt godtagbara skäl för ett avbrytande av upphandlingen måste detta prövas, något som förvaltningsrätten inte gjort. Kammarrätten beslutade således att undanröja förvaltningsrättens dom och återförvisa målet till förvaltningsrätten för ny prövning i sak.