Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Dissa inte Dis

ExpertkommentarÖkad konkurrens och mindre risk för oseriösa entreprenörer eller överprövningar. Varför använder inte fler upphandlande myndigheter dynamiskt inköpssystem, Dis, i stället för traditionella ramavtal är frågan som entreprenadjuristen Jakob Waldersten ställer sig.

| 2020-06-08
Jakob Waldersten är Inköpsrådets expert på entreprenadupphandlingar.

När jag började arbeta med offentlig upphandling var det på ett kommunalt fastighetsbolag där ett stort antal ramavtal för både entreprenader och tekniska konsulter behövde upphandlas. Med hjälp av min upphandlarkollega arbetade vi fram utförliga kvalificeringskrav och krav på anbudsinnehåll.

Knappt hälften av tilldelningsbesluten överprövades med den gemensamma nämnaren att sökanden inte ansetts kvalificerad – nästan uteslutande på grund av missade uppgifter i anbudsbilagorna. Även om vi senare vann alla mål (utom ett) hade de redan försenade ramavtalen dröjt ytterligare – alla stod som förlorare.

Samtidigt hade nya problem uppstått då ramavtalsleverantörerna tackade nej till avrop alternativt underlät att lämna anbud vid förnyad konkurrensutsättning, FKU. Vidare noterades med tiden brister i kvalitet, leveranstid och avtalsuppfyllnad i övrigt samtidigt som nya ramavtalsupphandlingar troligtvis skulle kosta mer än de smakade.

Sedermera upptäckte jag möjligheterna att begära in stora delar av uppgifterna efter sista anbudsdag och överprövningarna minskade i antal men övriga problem kvarstod.

Tierp tog täten
Efter att ha lämnat upphandlaryrket samtalade jag med Tierps kommunjurist. Vi kom in på ramavtal och jag berättade glatt om min upptäckt med minskad mängd anbudsuppgifter och överprövningar. Hon svarade att Tierp inte drogs med sådana problem eftersom de använder Dis, Dynamiskt inköpssystem, och var troligtvis först i Sverige med Dis för byggentreprenader.

Dis tillkom som upphandlingsmetod i 2017 års LOU/LUF och påminner till stor del om ramavtal där tilldelning sker efter FKU. Till skillnad från ramavtal kan nya företag bli ramavtalsleverantör under hela giltighetstiden – vilken i sig får vara hur lång som helst (till skillnad från 4/8 år enligt LOU/LUF). Antagandet av leverantörer sker genom selektivt förfarande innebärande att leverantörerna precis som vid ramavtal blir prekvalificerade innan det väl är dags för anbudsinfordran.

En anbudsinfordran ska annonseras i minst tio arbetsdagar och efter tilldelning är det frivilligt om avtalsspärr ska tillämpas. Det finns givetvis inget som hindrar att man konkurrensutsätter tim- eller andra à-priser alternativt utvärderar bästa förhållande mellan pris och kvalitet.

Dis kan liksom ramavtal delas in i (objektiva) kategorier i syfte att underlätta för små och medelstora företag. Sådana kategorier kan vara högsta kontraktsvärde eller geografiska områden där varje kategori har sina kvalificeringskrav.

För- och nackdelar med Dis
Så vad är fördelarna med Dis jämfört med ramavtal? Till att börja med riskerar ett Dis inte att dröja innan det är på plats på grund av överprövning. Ett företag som inte ansetts kvalificerat kan nämligen avhjälpa eventuella brister i sin anbudsansökan genom att göra en ny och bara vänta 10-15 arbetsdagar till skillnad från en överprövningsdom som kan dröja år innan den vinner laga kraft (det är dessutom betydligt mindre riskfullt att tillåta kompletteringar av uppgifter då Dis gör det lättare att upprätthålla likabehandling).

Tack vare att nya företag alltid har möjlighet att ansluta sig till ett Dis och företag vars kravuppfyllnad börjar halta i stället kan frånträda optimeras konkurrensen vid varje anbudsinfordran. Detta medför även en seriositetsspärr för oseriösare leverantörer som utnyttjar det omständliga i avbryta ett ramavtal i förtid att upphandla ett nytt.

Om Dis som upphandlingsverktyg fungerar tillfredsställande saknas sedan anledning att göra om arbetet var fjärde år då giltighetstiden inte har någon reglerad maxgräns och giltighetstiden kan när som helst ändras. Eftersom ett Dis inte är ett ramavtal behöver någon takvolym inte anges.

Några nackdelar med Dis är att Dis inte kan ersätta ramavtal med samtliga villkor fastställda, alltså där tilldelning (avrop) sker direkt från en av ramavtalsleverantörerna. Dessutom krävs minst tio dagars anbudstid (vilket den förnuftige upphandlaren i och för sig frivilligt tillämpar vid FKU).

Om det är önskvärt för den upphandlande myndigheten att ha ett begränsat antal leverantörer att göra med under längre tid bör Dis heller inte användas då alla företag som är kvalificerade har rätt att delta.

Sammanfattningsvis
är Dis ett pragmatiskt upphandlingsverktyg som i många fall kan van vara mer ändamålsenligt alternativ än ramavtal. Enligt Statistik om offentlig upphandling avsåg 37 % av de totalt 18 522 upphandlingar som annonserade 2018 ramavtal. Motsvarande siffra för Dis var 56… stycken.

Så varför använder inte fler upphandlande myndigheter sig av Dis? Min gissning är att det är relativt nytt och outforskat verktyg men min förhoppning är att fler upphandlande myndigheter upptäcker möjligheterna med Dis.

Jakob Waldersten
Bolagsjurist, Sh bygg, sten och anläggning

Har du frågor om entreprenadupphandling? Mejla info@inkopsradet.se.

Fotnot: Inför författandet av denna krönika ringde jag upp min kollega i Tierp och frågade om hon hade något medskick till de upphandlare som vill testa Dis. Hon lät meddela att ett Dis förutsätter i mycket högre grad ett ”ömsesidigt förtroende” mellan parterna. För om du försöker prisa in dig eller underlåter att leverera enligt ställda krav åker du ganska snabbt ut.

Vill du veta mer om hur Tierps kommun arbetar med Dis är du välkommen att kontakta kommunens upphandlingsavdelning.

Annons

Är du intresserad av entreprenadupphandling?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning för dig som arbetar med entreprenadupphandlingar. En intensiv tvådagarskurs som ger förståelse för entreprenadupphandlingens olika steg, standardavtal, uppföljning och mycket mer.
Läs mer här!

Läs mer: EntreprenadExpertkommentar Dynamiskt inköpssystem Dis

Jakob Waldersten

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Dissa inte Dis”

  1. Jimmy Andersson skriver:
    2024-02-12 kl. 19:20

    Min erfarenhet av varför DIS inte tillämpas är att det många gånger inte är friheten som är begränsningen av friheten som ramavtalet ger som är problemet utan avtalsefterlevnaden. Inom offentlig sektor är vi generellt sett fega med att binda fast oss vid löften vilket i retur ger svaga avtal. Därför tror jag att en kompletterande väg är jobba mer mot samarbeten med marknaden och skapa bättre och attraktivare ramavtal så att både vill vara med och lämna anbud på avrop. Sedan så ska jag inte sticka under stolen med att en del i utmaningen med DIS är kompetensnivån kopplat till att kravställa. Klara man inte det i ett ramavtal så klarar man inte heller det i ett DIS är min erfarenhet. Avslutningsvis så finns det ju också rätt bra statistik på att utfallen av DIS sällan blir så bra som man önskar. En betydande andel av gångerna man avropar så får man bara ett anbud. Nu är de undersökningar jag läst baserade på DIS fram till och med 2022 så kanske har året efter varit bättre?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Jakob Waldersten

Jakob Waldersten är jurist och ger rådgivning, håller utbildningar och föreläser genom egna bolaget Walderstens juridiska. Han har tidigare varit bolagsjurist på byggbolag, upphandlingsansvarig på kommunalt fastighetsbolag samt jurist på entreprenadjuridisk advokatbyrå.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025